۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۵:۰۰ ب٫ظ

او در کتاب‌هایش به مطالب بسیار جنجال‌برانگیز استشراق می‌پرداخت. نگاه کلی و حاکم غربی‌ها نسبت به مشرق زمین و این که غرب چگونه با این سرزمین‌های شرقی برخورد و تعامل داشته است، موضوعات کتاب‌ها و نوشته‌های او بودند.

هشتمین سالگرد درگذشت ادوارد سعید

ماه گذشته هشتمین سال درگذشت ادوارد سعید روشنفکر بزرگ عرب بود. روزنامه الشرق‌الاوسط در سایت اینترنتی خود مقاله‌ای را به این شخصیت متفکر جهان عرب اختصاص داده و در آن به پندها و گفته‌های او اشاره کرده است. پندها و گفته‌هایی که خطاب به جهان عرب بود و او از میان آن‌ها روزهای بهتری را برای سرزمین پردرد فلسطین آرزو می‌کرد.

روح مبارزه‌جویانه و ذهن اندیشمند این نویسنده و متفکر فلسطینی به خوبی در نوشته‌های او حضور دارد. البته نباید از نظر دور داشت که به خاطر زندگی در آمریکا از اندیشه‌های غرب نیز متاثر بود. اما حتی مخالفان او نیز به خواندن نوشته‌ها و کتاب‌های او علاقه بسیاری از خود نشان می‌دادند و او را در نوشته‌هایش تحسین می‌کردند.

الشرق‌الاوسط همچنین به نقش ادوارد سعید در ارتباط‌‌‌دهی شرق و غرب اشاره می‌کند و می‌نویسد که هر محققی باید به این بعد از زندگی و آثار ادوارد سعید توجه داشته باشد. او در کتاب‌هایش به مطالب بسیار جنجال‌برانگیز استشراق می‌پرداخت. همچنین نگاه کلی و حاکم غربی‌ها نسبت به مشرق زمین را مورد بررسی و نقد قرار می‌داد و این که غرب چگونه با این سرزمین‌های شرقی برخورد و تعامل داشته است.  

ادوارد سعید در اول نوامبر سال 1935 در اورشلیم متولد شد. پدرش یک بازرگان آمریکایی فلسطینی بود و مادرش نیز فلسطینی بود. ادوارد سعید به عنوان یک فعال طرفدار فلسطین، سال‌ها برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی تبلیغ می‌کرد و در نشست نوامبر 1988 الجزیره مجلس ملی فلسطین، به اعلام استقلال کشور فلسطین رای مثبت داد.

سعید به دلیل حمایت آشکار از فلسطین بارها مورد تهدید قرار گرفت و از سوی جامعه مدافع یهودیان موسوم به جی دی ال نازی خوانده شد و دفتر کارش در دانشگاه در سال 1985 به آتش کشیده شد. شرق‌شناسی، فراتر از واپسین آسمان، نقش روشنفکر و اومانیسم و نقد دمکراتیک از جمله تالیفات این نویسنده و روشنفکر فلسطینی است.

 

زمان انتشار : 1391-02-10