۱۳۹۷/۱۱/۲۹
۷:۱۶ ب٫ظ

به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در سوریه همایش «چهل سال موفقیت، پیشرفت و شکوفایی علی‌رغم بایکوت» را در این کشور برگزار كرد.

همایش«چهل سال پیشرفت علی‌رغم بایکوت» در دمشق

به گزارش الأمه:

 این همایش ۲۸ بهمن ماه در سالن اجتماعات کتابخانه ملی اسد و با همكاری اتحادیه نویسندگان سوریه و با سخنرانی جواد ترک‌آبادی، سفیر ایران در سوریه، عیسی درویش، وزیر و سفیر سابق و ادیب و شاعر، هادی شرف، نماینده مجلس سوریه، نضال الصالح، رییس اتحادیه نویسندگان سوریه و حسن حمید، نویسنده و ناقد ادبی فلسطینی مقیم دمشق برگزار شد.

ابوالفضل صالحی‌نیا، رایزن فرهنگی ایران در سوریه در آغاز این همایش با بیان سخنانی گفت: امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم؛ علیرغم میل آنانی که سقف‌های زمانی متعددی برای دوام انقلاب تعیین می‌کردند و می‌کنند و آخرینشان ترامپ و اعوان و انصارش که با جهل و عدم فهم منبع قدرت نظام اسلامی اعلام کردند، اجازه نمی‌دهند نظام اسلامی چهلمین بهارش را جشن بگیرد؛ ولی همانند گذشتگان، سرافکنده شدند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با چهل سال قبل و به اعتراف مؤسسات بین‌المللی جزو کشورهای پیشگام در دانش، فناوری، عمران، بهداشت و بسیاری از جوانب دیگر است. بر کسی پوشیده نیست رسیدن به چنین جایگاهی امکان ندارد مگر با ایجاد مؤسسات، تدوین راهبرد، تربیت کادرهای متخصص، سرمایه‌گذاری، مداومت و ثبات سیاسی و اجتماعی و این همان چیزی است که در ایران اتفاق افتاد؛ اما رسانه‌های غربی که تحت سیطره صهیونیست‌ها قرار دارند و برخی رسانه‌های عربی به شکل روشمندی با تمرکز بر اخبار و گزارش‌های دروغین سیاسی، نظامی و امنیتی، تصویر ایران را نزد افکار عمومی مشوّه کردند و مانع از اطلاع آنان از پیشرفت‌های ایران شدند؛ زیرا این واقعیت با تصویری که آن‌ها ساخته‌اند در تعارض است.

رایزن فرهنگی كشورمان در ادامه تأکید كرد: ایران با تمرکز بر پیشرفت علمی و فرهنگی در پی احیای تمدن اسلامی است که در شکل‌گیری و غنی ساختن آن نقش بارزی داشته است و آمادگی دارد تجارب و دستاوردهای خود را در اختیار دوستانش و دانشمندان جهان اسلام قرار دهد. این سرنوشت ماست که باید پیشرفت کنیم.

سپس سخنرانان در جایگاه قرار گرفتند و عیسی درویش، نضال الصالح، حسن حمید و هادی شرف درباره سفرهای خود به ایران و آنچه در ایران در زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری و عمرانی دیده‌اند، سخنرانی کردند.

در پایان هم ترک‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه طی سخنانی واقعیت‌هایی از ایران را که بر افکار عمومی پوشیده مانده است، بیان کرد و طی آن گفت: در اینجا اشاره به خاطرات خانم شاعری از سوریه شد که برای شرکت در همایشی ادبی به شیراز دعوت شد و به مهد شعرای بزرگی همچون حافظ و سعدی سفر کرد. حافظ شخصیت بارز ادبیات عرفانی است که بر محور عشق و محبت الهی می‌شود و همین موضوع اساس پیشرفت و شکوفایی در ایران پس از انفلاب اسلامی است.

وی افزود: هنگامی که دانشمندان هسته‌ای ایران به وسیله دشمنان ترور شدند، دانشجویان ایرانی به خصوص پس از ترور شهید شهریاری درخواست دادند با تغییر رشته آنها به رشته‌های علوم هسته‌ای موافقت شود و گفتند؛ همه ما آماده شهادت برای پیشرفت و ترقی کشورمان هستیم.

سفیر كشورمان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید كرد: ایران فقط به توانمندسازی و قدرتمند شدن خود نمی‌اندیشد؛ بلکه مایل است در منطقه‌ای که وجود دارد سایر کشورهای منطقه نیز قوی باشند؛ چون ثبات و امنیت اینگونه برقرار می‌شود، البته با قدرت ذاتی و قدرتمندی از درون نه به تصور قدرتمندی با اتکا به دیگران که برعکس، این کار قدرت به بار نمی‌آورد.

ترک‌‌آبادی ادامه داد: ایران قبل از انقلاب قدرتش را از اتکا به آمریکا گرفته بود و این قدرت واقعی نیست؛ بنابراین خیلی سریع از درون سقوط کرد؛ در حالی که قدرت ایران امروز از درون است. لذا در برابر همه تهدیدات خارجی با موفقیت ایستادگی کرده است.

وی سپس به چرایی و چگونگی ایستادن جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت سوریه در مقابله با توطئه‌ای که نه فقط سوریه بلکه فلسطین، عراق و ایران را هم نشانه رفته بود، پرداخت و در این رابطه توضیحاتی ارائه داد.

در پایان سخنرانی‌ها، طی مراسم ویژه‌ای سفیر ایران در سوریه از کتاب «ایران کما شاهدناها» (ایران آنچنان که دیدیمش) رونمایی کرد. این کتاب شامل ۲۳ مقاله از شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، ادبی، هنری و دینی سوریه و فلسطینی مقیم سوریه است که مشاهدات خود از وضعیت و پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و عمرانی ایران را در قالب مقاله نوشته‌اند.

 

منبع: ایکنا