۱۳۹۷/۰۸/۲۶
۸:۳۰ ب٫ظ

همایش محور مقاومت در برابر فرهنگ عادی سازی روابط با کیان صهیونیستی برگزار شد.

همایش محور مقاومت در برابر فرهنگ عادی سازی روابط با کیان صهیونیستی

 به گزارش الأمه:

با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه و مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی دانشگاه حلب ، نخستین همایش " محور مقاومت در برابر فرهنگ عادی سازی روابط با کیان صهیونیستی" روز سه شنبه  22  آبان  1397  در سالن اجتماعات دانشکده پزشکی دانشگاه حلب با حضور مدیران ، اساتید و دانشجویان دانشگاه حلب ، آقای ترکابادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه و هیئت همراه ، صالحی نیا رایزن فرهنگی ، محمد هادی تسخیری وابسته فرهنگی و نمایندگان رسانه ها برگزار شد . این همایش شامل مراسم افتتاحیه و دو جلسه علمی در صبح و بعد از ظهر بود .

مراسم افتتاحیه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد . سپس یک دقیقه وقوف و قرائت فاتحه به یاد شهدا و نواخته شدن سرود ملی دو کشور بود . آنگاه آقای دکتر جدوع رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های دانشگاه حلب گزارشی از روند شکل گیری این همایش ارائه نمود . سپس آقای ترکابادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه طی سخنانی موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به عادی سازی روابط کشورهای عربی با کیان صهیونیستی را بیان نمود . ایشان در سخنان خود تأکید کرد قضیه فلسطین مهمترین قضیه برای امت اسلامی است و جوهر درگیری با دشمن اشغالگر صهیونیستی را تشکیل می دهد و قضیه ای حق و عادلانه است و حتماً در نهایت پیروز خواهد شد و آنانی که برای ملت فلسطین و تمامی ملت های منطقه ، بد و شر می خواستند و می خواهند شکست خواهند خورد و درهم خواهند شکست . راه چاره ملت فلسطین ، تمسک به زمین و حق و دفاع از مقدساتش است که راه پیروزی نیز می باشد . سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تمجید از مقاومت و فداکاری ملت و جنگندگی و قدرت ارتش سوریه ، تصمیم حکیمانه رئیس جمهور سوریه که شجاعانه در برابر توطئه علیه کشورش مقاومت نمود و نقشه های ترسیم شده برای نابودی سوریه و منطقه را به شکست کشاند را عامل مهمی در این روند برشمرد و تأکید نمود پیروزی در حلب و در تمام سوریه در حافظه تاریخی باقی خواهد ماند . آقای ترکابادی در ادامه به وحدت صف و هم افزایی تلاش ها و همراهی علیه نقشه های صهیونیستی ، آمریکایی و غربی دعوت نمود و تأکید کرد این سرزمین مبارک که بزرگ ترین تمدن ها را ایجاد نموده و خاستگاه ادیان الهی بوده ، منبع خیر و صلح خواهد ماند .     

پس از آن آقای دکتر ابراهیم حدید رئیس شعبه حزب بعث در دانشگاه حلب طی سخنانی در مورد اهمیت برگزاری این همایش در دانشگاه حلب و پیامی که این فعالیت در بر دارد صحبت کرد . وی تأکید نمود این همایش در شرایط بسیار حساسی برگزار می شود که منطقه شاهد رویدادهای بی سابقه ای است و نشانگر وجود توطئه ای صهیونیستی آمریکایی برای تصفیه قضیه فلسطین و لغو حق بازگشت می باشد در حالی که برخی رژیم های عربی به طور شرم آوری به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می شتابند که خدمت به نقشه صهیونیستی به هدف از هم پاشیدن منطقه است . دکتر حدید در ادامه افزود محور مقاومت امروزه در برابر طرح های سازش و در مقابل کیان اشغالگر ، قوی تر و مستحکم تر است و می تواند مانع تحقق اهداف و آرزوهای صهیونیست ها برای تقسیم منطقه و سلب اراده ملت ها شود . وی تأکید کرد سوریه از مواضع و ثوابت خود دست بر نخواهد داشت و در صف نخست دفاع از قضایای عربی و در مقدمه آن ها قضیه فلسطین باقی خواهد ماند . رئیس شعبه حزب بعث در دانشگاه حلب در ادامه افزود تروریسمی که طی سال های گذشته سوریه را هدف قرار داده بود ، به فضل قدرت ، اراده و پایداری ملت و همبستگی اش با ارتش قهرمان سوریه و با هدایت رهبری حکیمانه و شجاعانه رئیس جمهور ، شکستی غیرقابل بازگشت خورده است . دکتر حدید به رد کردن تمامی انواع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تحت هر عنوانی فراخواند و بر تقویت نقش جنبش ها و سازمان های بایکوت کردن کیان صهیونیستی در تمامی زمینه ها و اتخاذ تدابیر قانونی و سیاسی در این زمینه دعوت نمود و تقویت نقش مقاومت به عنوان تنها گزینه در مبارزه با اشغالگری و مقابله با خطرات آن را ضروری دانست .  در پایان مراسم پیام مطران عطاءالله حنا رئیس اسقف های روم ارتودوکس در قدس به همایش پخش گردید که مطران حنا طی آن به بیان نقشه صهیونیست ها برای یهودی سازی قدس پرداخته و عادی سازی روابط کشورهای عربی با کیان صهیونیستی را محکوم نمود .

 

 پس از استراحتی کوتاه نخستین جلسه علمی برگزار و طی آن سخنرانی های زیر انجام شد :

آقای ترکابادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه تحت عنوان " خطر ترسیخ فرهنگ عادی سازی روابط با کیان صهیونیستی بر وحدت و آینده امت "

آقای انیس نقاش رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی شبکه امان و تحلیلگر سیاسی و چهره سرشناس رسانه ای تحت عنوان " نقش مراکز پژوهشی و مطالعات راهبردی و نخبگان محور مقاومت در مقابله با فرهنگ عادی سازی روابط "

آقای دکتر نضال الصالح رئیس اتحادیه نویسندگان سوریه تحت عنوان " نقش اهل فکر در برحذر داشتن ملت ها از خطر انحراف قطب نما از دشمنی با کیان صهیونیستی به دشمنی با جمهوری اسلامی ایران "

آقای دکتر شیخ محود عکّام مفتی حلب تحت عنوان " موضع علمای دین نسبت به انحراف قطب نما از دشمنی با کیان صهیونیستی به دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و نقش آن ها در مقاومت در برابر عادی سازی روابط فرهنگی "

آقای دکتر احمد جدوع رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی دانشگاه حلب تحت عنوان "روند عادی سازی روابط رسمی و فرهنگی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و کیان صهیونیستی ( قطر به عنوان نمونه ) "

پس از انجام سخنرانی ها ، به مدت نیم ساعت پرسش و پاسخ حاضرین با سخنرانان صورت گرفت .

مدیریت جلسه نخست را آقای دکتر اسداللهی از کشورمان بر عهده داشت .

بعد از ظهر همان روز دومین جلسه علمی با سخنرانی های زیر برگزار شد :

آقای دکتر احمد ملّی استاد دانشگاه و رئیس مرکز مطالعات قانونی و سیاسی دانشگاه لبنان تحت عنوان "محور مقاومت خط دفاعی اول علیه عادی سازی رسمی و فرهنگی روابط با کیان صهیونیستی "

آقای دکتر بُحیصی رئیس انجمن دوستی ایران و فلسطین تحت عنوان " معانی و خطرات عادی سازی روابط با کیان صهیونیستی "

آقای دکتر احمد الحمیدی العنزی استاد دانشگاه و معاون مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی دانشگاه حلب تحت عنوان " روابط عادی سازی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و کیان صهیونیستی و اثر آن بر قضیه فلسطین "

آقای دکتر مسعود اسداللهی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه تحت عنوان " آیا اقدامات عادی سازی روابط عربی صهیونیستی ، اعلام یهودی بودن دولت صهیونیستی را امکانپذیر ساخت ؟ "

آقای ناصر قندیل نماینده سابق پارلمان لبنان و رئیس تحریریه روزنامه البناء چاپ بیروت و چهره سرشناس رسانه ای تحت عنوان " عادی سازی روابط خطرناک ترین نوع خیانت "

مدیریت جلسه دوم را آقای انیس نقاش بر عهده داشت .

پس از انجام سخنرانی ها ، به مدت نیم ساعت پرسش و پاسخ حاضرین با سخنرانان صورت گرفت .

پس از آن آقای صالحی نیا رایزن فرهنگی طی سخنانی ضمن ابراز خوشنودی از حضور در دانشگاه حلب و جمع فرهیختگان و نخبگان ، از آقای دکتر ابراهیم حدید رئیس شعبه دانشگاه حزب بعث بابت حمایت از برگزاری همایش و حضور کامل در تمام برنامه های همایش قدردانی نمود و این اقدام را حامل این پیام دانست که دانشگاه حلب صرفاً به آموزش اکتفا نکرده بلکه به رسالت تاریخی خود برای فعالیت های فرهنگی و روشنگرانه نیز توجه دارد . وی در ادامه به جایگاه حلب نزد ملت ایران و جایگاه دانشگاه حلب نزد رایزنی فرهنگی اشاره نمود و افزود رایزنی فرهنگی در چهار دهه گذشته رابطه فعال و مثمری با دانشگاه حلب داشته است و اولین مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه های سوریه در دانشگاه حلب افتتاح شد و بعدها گروه زبان و ادبیات فارسی نیز در این دانشگاه راه اندازی گردید . رایزن فرهنگی در ادامه اظهار داشت بنای این همایش حدود چهار ماه پیش گذاشته شد ولی امروز در حالی برگزار می شود که شاهد نمونه ها و اقدامات آشکار عادی سازی سیاسی و فرهنگی برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با کیان صهیونیستی هستیم و این بیانگر اهمیت موضوع این همایش و ضرورت پرداختن به آن می باشد . آقای صالحی نیا ابراز امیدواری کرد این همایش پایه گذار دبیرخانه دائمی مقابله با عادی سازی روابط با کیان صهیونیستی باشد و منجر به شکل گیری تشکلی فراگیر در این زمینه شود .

در پایان بیانیه همایش توسط دکتر جدوع رئیس کمیته برگزاری همایش قرائت شد .

 امضا کنندگان این بیانیه خواستار ایجاد دبیرخانه دائمی فرهنگ مقاومت علیه عادی سازی روابط با کیان صهیونیستی به عنوان تشکلی مستقل و غیر دولتی که مقر آن در حلب باشد ، شده اند . این تشکل عهده دار اقدامات متنوعی در این زمینه خواهد شد از جمله :

-        هماهنگی و فراهم ساختن زمینه برگزاری دوره ای و سالانه همایش برای مقاومت در برابر عادی سازی روابط

-        پیگیری مطالعات ، پژوهش ها ، میزگردها و فعالیت های مرتبط با مقاومت فرهنگ عادی سازی روابط

-        تلاش برای پیشرفت روش ها و مدارس اندیشه مقاوم در برابر عادی سازی روابط

-        گسترش آگاهی و اطلاعات پیرامون خطرات بزرگی که در ورای عادی سازی روابط ، منطقه را تهدید می کند .

-        چاپ و نشر مقالات و پژوهش هایی که در همایش ها ارائه می گردد .

-        ایجاد پایگاه و مجله اینترنتی برای اطلاع رسانی

در این بیانیه که 16 بند دارد همچنین درخواست تأسیس اتحادیه ادبا و اندیشمندان مقاومت ، گسترش فرهنگ مقاومت در برابر عادی سازی روابط و بایکوت رژیم صهیونیستی با روش های مختلف از جمله وارد کردن این فرهنگ در نظام آموزشی و همچنین تبدیل دفاتر بایکوت رژیم صهیونیستی به وزارتخانه حاکمیتی ، شده است .

این همایش مورد پوشش رسانه های مختلف دیداری ، شنیداری و نوشتاری قرار گرفت و در حاشیه همایش مصاحبه های متعددی با سخنرانان و حاضرین انجام شد.

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران_دمشق