۱۳۹۷/۰۲/۲۶
۶:۰۱ ب٫ظ

يك كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به وجود پايگاه‌هاي مذهبي در مصر مانند زينبيه و رأس الحسين گفت: ايجاد يك نوع همكاري در زمينه گردشگري مي‌تواند مقدمه‌اي براي افزايش روابط ديپلماتيك بين تهران و قاهره باشد.

همکاری در زمینه گردشگری زمینه افزایش روابط با مصر است

حسن هاني‌زاده كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، در خصوص ديپلماسي ايران پيرامون تحولات صورت گرفته در مصر و ليبي گفت: ايران همواره در كنار حركت‌هاي مردمي بوده‌ و در مورد ليبي نيز عليرغم اينكه در گذشته با رژيم قذافي روابط ديپلماتيك داشت، از آنجا كه مردم خواهان تغيير هستند، از اين حق مشروع حمايت كرد.

وي با بيان اينكه ايران صرفنظر از روابط ديپلماتيك رسمي در بعد روابط ديپلماسي عمومي نيز نقش انساني و قابل قبولي دارد، يادآور شد: جمهوري اسلامي هيچگاه از يك ديكتاتور حمايت نكرده بلكه از حركت‌هاي مردمي پشتيباني مي‌كند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه رفتار جمهوري اسلامي نسبت به تحولات ليبي را صادقانه و به دور از بازي‌هاي سياسي خواند و اظهار داشت: با توجه به فاصله جغرافيايي ايران و ليبي، مشاركت يا حركت براي حضور فيزيكي در اين كشور با سياست‌هاي ايران همسويي ندارد.

هاني‌زاده ادامه داد: كشورهايي مانند فرانسه، ايتاليا، آمريكا و انگليس بر اساس منافع خود گام برمي‌دارند و در مورد ليبي گزارش‌ها نشان مي‌دهد، آمريكا و ناتو در صدد تجزيه اين كشور به دو بخش شرقي و غربي هستند و تلاش دارند بر سفره‌هاي نفتي اين كشور تسلط يابند.

وي با ذكر اين نكته كه كشورهاي غربي بر اساس منافع و مصالح خود با انقلاب‌ها و خيزش‌هاي مردمي برخورد مي‌كنند، گفت: هرگونه اقدامي كه جمهوري اسلامي در منطقه دارد برخواسته از گرايش‌هاي انساني و اسلامي بوده و هيچگاه در صدد مصلحت‌جويي نيست.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به رفتار منافقانه غرب با خيزش‌هاي مردمي در منطقه گفت: در مورد ليبي به دليل اينكه نفت اين كشور به درياي مديترانه نزديك است، كشورهاي غربي لشكر كشي كرده و به بهانه كمك به مردم، در اين كشور حضور نظامي پيدا كردند اما در مورد كشتار مردم بحرين توسط رژيم آل خليفه هيچگونه واكنشي از خود نشان ندادند كه اين موضوع نشانگر تحركات غربي‌ها بر اساس منفعت‌طلبي مي‌باشد.

هاني‌زاده در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص تغيير حكومت در مصر نيز گفت: اولين موضوعي كه در مورد اين تحول وجود دارد كاهش سطح روابط مصر جديد با رژيم صهيونيستي خواهد بود كه فاصله گرفتن ملت مصر از رژيم صهيونيستي به سود جمهوري اسلامي مي‌باشد.

وي با اشاره به فشارهاي زياد مردمي به دولتمردان مصر براي كاهش رابطه با رژيم صهيونيستي و نزديكي به ايران نيز اظهار داشت: مردم مصر اهميت و جايگاه كنوني جمهوري اسلامي را به خوبي دريافته‌اند و به همين دليل روابط ايران در آينده با نظام جديد مصر بهبود خواهد يافت.

وي با اشاره به وجود پايگاه‌هاي مذهبي در مصر مانند زينبيه و رأس الحسين گفت: ايجاد يك نوع همكاري در زمينه گردشگري مي‌تواند مقدمه‌اي براي افزايش روابط ديپلماتيك بين تهران و قاهره باشد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01