۱۳۹۸/۰۶/۱۲
۷:۵۱ ق٫ظ

کتاب «داعش؛ بسترها، اندیشه و عملکرد» با نگاه چند جانبه به تروریست‌های تکفیری عضو این گروه از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

همه چیز درباره تروریست‌های تکفیری در «داعش؛‌ بسترها، اندیشه و عملکرد»

به گزارش الأمه:

این نوشتار از زوایایی چند به تروریست‌های تکفیری داعش نگاه کرده و با الهام از مطالب موجود درباره این گروه اعم از مقالات، کتاب‌ها و رسانه‌های داخلی و خارجی متنی روان و ساده پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

زمینه‌های فکری و عملی شکل‌گیری داعش در تفکر اسلامی کدامند؟ آیا الگوها و چارچوب‌های فکری- عقیدتی این گروه توانایی برپایی یک دولت و استمرار آن را داشت؟ اختلافات و تمایزات تفکر اصیل اسلامی و تفکر داعش کدامند؟ چه شباهت و تفاوت‌هایی بین الگوی فکری داعش و القاعده وجود دارد؟ آیا ساختارهای ایجاد شده توسط داعش می‌تواند سازوکارهای ایجابی برای دولت‌سازی محسوب شوند؟ زمینه‌های بین‌المللی ایجاد و استمرار فعالیت‌های داعش چیست؟ نحوه عضوگیری بر مبنای چه مدلی است و داعش چگونه قادر به جذب افراد با ملیت‌های گوناگون است؟ و غیره بخشی از پرسش‌هایی است که کتاب داعش؛ بسترها، اندیشه و عملکرد بدان پاسخ می‌دهد.

این کتاب مشتمل بر چهار فصل و یک ضمیمه است؛ فصل نخست به واکاوی اندیشه‌ و ایدئولوژی داعش می‌پردازد و تفاوت‌های بنیادین تفکر اصیل اسلامی با تفکر داعش را مورد بررسی قرار می‌دهد. بسترهای شکل‌گیری داعش در فصل دوم مورد مداقه قرار می‌گیرد. در این فصل ارتباط داعش با القاعده، چارچوب سازمانی داعش، منابع مالی این گروه تروریستی و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی داعش بررسی می‌شود. همین فصل اطلاعات جالبی درباره یکی از مرموزترین چهره‌های داعش و خطرناک‌ترین زن تحت تعقیب دنیا و عضو این گروه تروریستی را ارائه می‌دهد. فصل سوم چالش‌ها، فرصت‌ها و پیامدهای حضور داعش در منطقه را بررسی می‌کند و فصل پایانی به بازخوانی عملیات تروریستی داعش در اقصی نقاط جهان می‌پردازد. یکی از مباحث این فصل، شرح عملیات تروریستی داعش در تهران است. شرح حمله و تحلیل آن به همراه رفع شبهه از ابهامات آن رخداد و واکنش‌های جهانی به آن از جمله مهم‌ترین مباحث فصل چهارم است.

داعش؛ بسترها، اندیشه و عملکرد به قلم حسن چراغلو و محمدرضا قلی هراتی، در قالب «دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان» در ۲۱۶ صفحه در قطع پالتویی و با قیمت ۱۸ هزار تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی مراجعه کنند.

 

منبع: ایرنا