۱۳۹۸/۱۲/۰۸
۸:۵۳ ق٫ظ

رایزن فرهنگی ایران در دیدار با رئیس رابطة القرآن تونس، برگزاری نشست‎های علمی قرآنی، تبادل تجربیات در زمینه برگزاری مسابقات قرآن و تبادل اساتید قرآنی به منظور برگزاری کارگاه‎های تخصصی را از جمله برنامه‎های آینده رایزنی برای تقویت همکاری‎های دوجانبه برشمرد.

همکاری ایران و تونس در برگزاری نشست‌های علمی قرآنی

به گزارش الأمه:

میثم فراهانی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تونس، روز گذشته، ۶ اسفند، در دیدار با شیخ محمد مشفر، رئیس رابطة القرآن تونس (سازمان قرآنی تونس) و حضور در جلسه شورای عالی مسابقات قرآنی درباره توسعه همکاری‌های قرآنی بحث و گفت‎وگو کرد.

فراهانی در این دیدار با ابراز خشنودی از دیدار رئیس رابطة القرآن تونس، به پیشرفت‎ها و دستاوردهای قرآنی ایران در زمینه‌های مختلف تبلیغی ـ ترویجی، آموزشی و علمی اشاره و بیان کرد: توسعه فرهنگ قرآنی، تربیت مدرس، حافظ، قاری و مفسر قرآن کریم و همچنین توجه به توسعه پژوهش‌های قرآنی از مهمترین دستاوردهای قرآنی ایران در چهل سال اخیر است.

رایزن فرهنگی ایران با پرداختن به تأسیس دانشکده‎های علوم قرآنی، تألیف پایان‎نامه‎های تخصصی در رشته‌های علوم قرآن و حدیث در مقاطع ارشد و دکتری، برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی قرآنی و تأسیس پژوهشکده‎های علوم و معارف قرآنی از دیگر دستاوردهای ایران در این باره به‌ شمار می‌رود.

فراهانی با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و حضور متسابقان برجسته از کشورهای مختلف، نهضت تربیت حافظان قرآن و نیز حضور نمایندگان ایران در مسابقات بین‎المللی قرآن در کشورهای مختلف را از جمله فعالیت‌ها در راستای ترویج فرهنگ قرآنی برشمرد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی جهان اسلام، توجه به قرآن و مفاهیم قرآنی از مهمترین وظایف کشورهای اسلامی به‌شمار می‌رود، تأکید کرد: ایران به عنوان کشور پیشرو در تحقق وحدت و تقریب مذاهب اسلامی همواره با تأسی به قرآن کریم و سنت نبوی کوشیده است که با ارائه تصویر صحیح از اسلام حقیقی، گام‎های مؤثری برای تحقق امت واحد بردارد.

غکس اضاقه شود./همکاری ایران و تونس در برگزاری نشست‌های علمی قرآنی

فراهانی همچنین با اشاره به ارتباطات بسیار خوب قرآنی بین ایران و تونس، تقویت و توسعه همکاری‎های قرآنی با رابطة القرآن تونس را از مهمترین سیاست‎های رایزنی برشمرد و تأکید کرد: برگزاری نشست‎های علمی قرآنی با حضور اساتید و صاحبنظران علمی دو کشور، تبادل تجربیات در زمینه برگزاری مسابقات قرآن کریم و نیز تبادل اساتید قرآنی به منظور برگزاری کارگاه‎های تخصصی آموزش تجوید و قرائت قرآن را از جمله برنامه‎های آینده رایزنی در زمینه تقویت همکاری‎های دوجانبه برشمرد.

در ادامه این دیدار که اعضای شورای عالی مسابقات قرآن تونس نیز حضور داشتند، شیخ محمد مشفر، رئیس رابطة القرآن، در جمع صاحبنظران قرآنی تونس، دستاوردهای ایران در زمینه‌های قرآنی به‌ویژه تربیت قراء، حفاظ و اساتید قرآنی را ستودنی دانست و کسب رتبه‎های برتر در مسابقات بین‎المللی قرآن متسابقان ایرانی را نشان از تربیت فنی صحیح آنان دانسته و تأکید کرد: ایران و تونس همواره در انتقال مفاهیم قرآنی به علاقه‌مندان و تربیت مدرسان و اساتید قرآنی کوشیده‌اند و در این میان دانشگاه زیتونه به عنوان یکی از برترین و قدیمی‎ترین دانشگاه‎های جهان اسلام با انجام پژوهش‌های علمی قرآنی و تربیت اساتید در مقاطع ارشد و دکتری به عنوان یکی از قطب‎های مهم علمی در جهان اسلام به‌ شمار می‌رود و امید است که ارتباطات علمی بین دانشگاه مذکور و دانشگاه‎های ایران درباره پژوهش‎های قرآنی گسترش یابد.

رئیس رابطة القرآن تونس در ادامه با اشاره به حضور قراء ایرانی در مسابقات بین‎المللی قرآن تونس، از توسعه همکاری‎های قرآنی با سازمان اوقاف و امور خیریه ایران استقبال و تأکید کرد: در شرایط کنونی جهان اسلام، تقویت ارتباطات بین مجامع رسمی و غیررسمی قرآنی کشورهای اسلامی، به ویژه تونس و ایران بسیار مهم بوده و رابطة القرآن تونس آمادگی دارد با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در تونس همکاری‎های دوجانبه قرآنی را تقویت کند.

در ادامه این دیدار، اعضای شورای عالی مسابقات تونس به ارائه نقطه نظرات خود درباره توسعه همکاری‏‌های قرآنی دوجانبه پرداختند.

 

منبع: ایکنا