۱۳۹۷/۰۸/۲۳
۱:۱۲ ب٫ظ

بخش کتابخانه و نسخ خطی آستان قدس عباسی با نماینده عراق در مرکز تحقیقات فرهنگ، تاریخ، هنر و جهان اسلام (سازمان ارسیکا) وابسته به سازمان همکاری اسلامی که مقر آن در ترکیه واقع است در مورد چشم اندازهای همکاری علمی و فرهنگی میان طرفین گفتگو کردند.

همکاری کتابخانه آستان عباسی و سازمان ارسیکا

به گزارش الأمه:

این مذاکرات در جریان بازدید میدانی سلامه الخفاجی، نماینده عراق در این مرکز از کتابخانه و نسخ خطی آستان قدس عباسی و بخشهای وابسته به آن و شرح مفصلی از عملکرد هر بخش و وظایف آن، به ایشان صورت گرفت.

پیشتر وی با مهندس محمد الاشیقر، تولیت آستان قدس عباسی دیدار و در مورد مهمترین برنامه های مرکز در سال 2019 گفتگو کرد که انتظار می رود بخش کتابخانه و نسخ خطی نقش کارآمدی در اجرای آن داشته باشد. از جمله این برنامه ها پژوهشهای قرآنی، تاریخ اسلام، میراث معماری، هنرهای اسلامی و برنامه های توسعه صنایع دستی علاوه بر کتابخانه اینترنتی و آرشیو بندی است.

تولیت آستان مطهر نیز آمادگی آستان قدس عباسی برای شرکت در اجرای این برنامه ها در راستای منافع طرفین را اعلام کرده است.

پس از بازدید الخفاجی و هیأت همراه آن با حضور رائد حمید، نماینده وزارت خارجه عراق از این کتابخانه که موزه اشیای نفیس الکفیل در آنجا حفظ و نگهداری می شود، الخفاجی نسبت به فعالیت منظم و حرفه ای مراکز تخصصی وابسته به کتابخانه آستان قدس عباسی و تلاشها در راستای حفظ میراث اسلامی ابراز شگفتی کرد و گفت: فعالیتهای بخش کتابخانه و نسخ خطی را ملاحظه نمودیم و امیدواریم بتوانیم تصویر روشنی را به جهانیان برسانیم. پرسنل کارگزار، توامندیهای بسیاری دارند که همسو با همتایان خود در سطح جهان است. این امر موجب افتخار کشور و افتخار ماست چرا که عراق یکی از اعضای هیات مدیره (ارسیکا) است.

مرکز تحقیقات فرهنگ، تاریخ، هنر و جهان اسلام (سازمان ارسیکا) در استانبول، زیر نظر سازمان همکاریهای کنفرانس کشورهای اسلامی فعاليت مي ‌كند و به طور رسمی در سال 1980 با هدف پژوهش، معرفی فرهنگ، تاریخ و هنر اسلامی و همکارهای فرهنگی بین کشورهای اسلامی ایجاد شده است.

مذاکرات بخش کتابخانه و نسخ خطی آستان عباسی و سازمان ارسیکا در خصوص چشم اندازهای همکاریمذاکرات بخش کتابخانه و نسخ خطی آستان عباسی و سازمان ارسیکا در خصوص چشم اندازهای همکاری

 

منبع: العتبه الحسینیه