۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۴:۱۱ ب٫ظ

هنرمند پاکستانی: هنر خوشنویسی ریشه در قرآن دارد

به نقل از سايت پاكستانين آبزرور، «رشيد بوت» هنرمند خطاط اهل پاكستان از برگزاري سومين نمايشگاه خطاطي اسلامي در گالري هنري جاروكاي اسلام‌آباد خبر داد.

«بوت» درباره برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي گفت: امروزه وجود نمايشگاه و كارگاه‌هايي از اين دست به شدت احساس مي‌شود.

وي افزود: بايد براي حفظ ميراث فرهنگ و هنر‌هاي اسلامي به ويژه هنر خوشنويسي تكنيك‌هاي پيشرفته هنرهاي اسلامي را به طرق مختلف به هنرمندان جوان و نوپا منتقل كرد.

«رشيد بوت» كه خود نيز يكي از اساتيد خطاطي اسلامي محسوب مي‌شود، درباره نمايشگاهي كه قرار است به زودي برگزار شود، گفت: در اين نمايشگاه 43 تابلوي بسيار برجسته از هنر خوشنويسي كه با استفاده از تكنيك‌هاي پيچيده تركيب رنگ‌ها خلق شده‌اند، در معرض ديد علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

در اين آثار، آيه‌هاي قرآني و اسامي خداوند با تركيب رنگ‌هاي نقره‌‌اي، مشكي و زردبه تصوير كشيده شده‌اند.

«بوت» گفت: خطاطي جزء بسيار مهمي از فرهنگ اسلامي و كتاب آسماني قرآن است كه به سبك‌هاي مختلف نگاشته شده است.

وي افزود: اين هنر به دو دليل به خاطر ارتباطي كه با قرآن دارد، در اسلام از جايگاه بسيار ويژه‌اي برخوردار است، اولاً به اين خاطر كه قرآن كه در ابتدا بر پيامبر (ص) نازل شد، بعدها توسط اصحابش نگاشته شد و دوماً به اين خاطر كه خود خداوند در سوره «قلم» آشكارا به قلم و آنچه كه توسط آن نوشته مي‌شود سوگند مي‌خورد و مي‌فرمايد كه از آنچه كه به‌روي صفحه نگاشته مي‌شود، محافظت مي‌كند.

«رشيد بوت» در پايان گفت: هنر، بيان خلاقيت است و هنر خوشنويسي منبعي براي ايده‌هاي بزرگ است. به ويژه براي كساني كه مي‌خواهند مهارت‌هاي خود را در قالب طرح‌هاي معنوي تصوير كنند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01