۱۳۹۷/۰۵/۰۳
۱۱:۳۹ ق٫ظ

گفت‌وگوی «وطن امروز» با محسن چخماقی، خالق تابلوی «پشت دیوار سامری»

هنرم در خدمت آرمانم است

 
به گزارش الأه به نقل از روزنامه وطن امروز:
 
این روزها بحث «معامله قرن در خاورمیانه» مطرح است و مساله فلسطین دوباره در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار گرفته است؛ پارلمان رژیم صهیونیستی چند روز پیش قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن حق تعیین سرنوشت از مسلمانان و مسیحیان فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی سلب می‌شود و این حق تنها در اختیار یهودیان قرار خواهد داشت. این قانون در حالی تصویب شد که به‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی، رژیم متجاوز اسرائیل برای توسعه‌ شهرک‌سازی‌های خود، روزانه مناطقی از خاک فلسطین را به‌منظور یهودی‌سازی فلسطین و قدس شریف مصادره می‌کند. همزمان با این طرح، آمریکا طرح غیررسمی خود را برای آغاز فرآیند «عادی‌سازی روابط اشغالگران و فلسطینیان» تحت عنوان «معامله‌ قرن» پیش می‌برد که هدف از آن تحکیم طرح یهودی‌سازی سرزمین‌های فلسطین است و حالا در قلب تهران در «حوزه هنری انقلاب اسلامی» و هماهنگ با تحولات جهانی یک رونمایی صورت می‌گیرد؛ رونمایی از یک اثر هنری فاخر که کار جوانی سی و چند ساله ایرانی است. روز گذشته اهالی فرهنگ و هنر در حوزه هنری انقلاب اسلامی برای رونمایی از تابلوی نقاشی «محسن چخماقی» با عنوان «پشت دیوار سامری» گرد هم آمده بودند؛ تابلویی که با استقبال مخاطبان همراه بود.

«محسن چخماقی» درباره سابقه خود در نقاشی به «وطن امروز» می‌گوید: «من از 4-3 سالگی نقاشی کردن را دوست داشتم، پدرم هم در همین حوزه نقاشی و گرافیک فعال بود و من را تشویق می‌کرد و حتی نقاشی‌های همان دوران کودکی‌ام را برایم محفوظ نگه داشت. علاقه پدر و تشویق ایشان مرا در این مسیر جدی کرد و همین باعث شد حوزه تحصیلی‌ام هم به سمت هنرهای تجسمی کشیده شود. ابتدا گرافیک خواندم، بعد مقطع کارشناسی را در رشته طراحی صحنه تئاتر گذراندم و در کارشناسی ارشد هم نقاشی را انتخاب کردم و ادامه دادم».
وی درباره نقاشی «پشت دیوار سامری» که دیروز رونمایی شد، افزود: این اثر مربوط به سال 1396 است که به طور مفید 2 ماه زمان برده است، به واسطه اینکه من بعضا مجبور بودم کار را رها کرده و دوباره ادامه بدهم. کار مهر 96 کلید خورد و دی‌ماه 96 به پایان رسید؛ این نقاشی پایان‌نامه بنده بوده که با استقبال اساتید دانشگاهی مواجه شد».
این نقاش جوان درباره تکنیک این نقاشی گفت: «تخصصم رنگ روغن است و این هم رنگ روغن روی بوم کار شده، ابعاد آن 120 در 240 سانتیمتر است».
این هنرمند انقلاب در توضیح و تفسیر اثر خود گفت: این اثر در 3 لت نقاشی شده و بیانی نمادین دارد. تابلوی نقاشی «پشت دیوار سامری» این مطلب را بیان می‌کند که صهیونیست‌ها به بهانه عبادت در اراضی فلسطین پا در این سرزمین گذاشتند اما همان‌طور که در این اثر نمایان است پشت‌پرده و سایه‌های این فعالیت آنها اهداف دیگری دارد. تصرف، غصب، ظلم و تحمیل افکار پلید، اهداف اصلی صهیونیست‌ها در فلسطین است.
چخماقی درباره داستان رونمایی این اثر گفت: پس از اینکه کار تمام شد، «حبیب‌الله صادقی» که از اساتید بنام حوزه نقاشی و گرافیک بویژه در بخش هنر مقاومت و انقلاب هستند و راهنمای بنده نیز در این کار بودند، وقتی کار را دیدند بسیار بنده را تشویق کردند؛ هم درباره رویکرد نقاشی و هم تکنیک به بنده لطف داشتند. ایشان با استاد «شجاعی طباطبایی» صحبت کردند تا برای این اثر یک مراسم رونمایی بگیرند که ایشان هم بعد از تماشای این اثر لطف داشتند و از آن تعریف کردند و زحمت این مراسم را کشیدند. البته استاد «کاترین چرخیان» و استاد «حسین مرادنژاد» هم این اثر را دیده بودند که آنها نیز به بنده لطف داشتند».
چخماقی در پاسخ به اینکه «ممکن است از سوی جریان روشنفکری بایکوت و تخریب شود» گفت: من اصلا به این مساله فکر نکرده‌ام، برای من مهم آن است که کار درست را انجام دهم؛ من دغدغه شخصی، دینی و اعتقادی‌ام را به تصویر می‌کشم، هنرم باید در خدمت آرمانم باشد؛ این البته به معنای نکشیدن مناظر و طبیعت نیست؛ اینها با هم منافات ندارد اما رسالت درونی و فطری خودمان را نباید فراموش بکنیم. خداوند از این نعمتی که به من داده سوال می‌کند که این هنر نقاشی را در چه مسیری خرج کردی؟! آیا آن را صرفا برای لذت شخصی صرف کردی یا به فکر مظلومان جهان، به فکر اسلام و به فکر مردم هم بوده‌ای؟ لذا برای من مهم این است که بتوانم در مسیر این آرمان‌های فطری و انسانی قدم بردارم».
وی درباره مسؤولیت سنگین هنرمند انقلابی گفت: «وقتی رسانه‌های جهان غالبا دست جریان‌های صهیونیستی است، هنرمند متعهد و انقلابی مسؤولیت بیشتری دارد تا بتواند هنر را در خدمت مبارزه برای پایان ظلم و استکبار به کار گیرد. امام بارها فرمودند فلسطین موضوع اول جهان اسلام است و من هنرمند هم باید اولویت‌های کاری‌ام را ناظر به این مساله اول بگذارم».
وی در پایان درباره دوران تماشای عمومی اثر «پشت دیوار سامری» گفت: «این اثر تا 2 هفته آینده در حوزه هنری در انظار عمومی و مقابل دید علاقه‌مندان قرار دارد و پس از آن در چرخه فروش قرار می‌گیرد تا چرخه اقتصاد فرهنگی من هنرمند هم بچرخد و بتوانم وقت برای تولید آثار فرهنگی در خور دیگری بگذارم».