۱۳۹۷/۰۸/۲۷
۸:۱۹ ب٫ظ

یک روز پیش از افتتاح، الشرق الاوسط فرصت یافت گردش سریعی در نمایشگاه «هنر ابوظبی» جایی که گالرهای هنری از گوشه و کنار جهان گرد آمده‌اند تا آثار گوناگون هنرمندان شرق و غرب را عرضه کنند.

«هنر ابوظبی»؛ جشن ده سال نوآوری

به گزارش الأمه:

در حاشیه نمایش تجاری که در قالب سالن‌های محلی، عربی و جهانی و به مناسبت دهمین سال آغاز فعالیت «هنر ابوظبی» برپا شده، نمایشگاه برنامه کاملی شامل سخنرانی و جلسات نقد و بررسی و نمایش‌های زنده هنری از طرح‌های هنرمندان معاصر برگزارمی‌کند.
از جمله این برنامه‌ها، نمایشگاهی است با عنوان «فضاهای جدید: شمایل‌ها». این بخش شخصیت‌هایی را بررسی می‌کند که در شکل‌گیری هنر معاصر در پنج دهه گذشته نقش داشته‌اند.
نکته قابل توجه در این بازدید، سازماندهی و برنامه‌ریزی بالای نمایشگاه‌های شرکت کننده بود و سطح بالای آثار عرضه شده.
برخی سالن‌ها آثار زیادی از چند هنرمند به نمایش گذاشته‌اند اما برخی سالن‌ها ترجیح داده‌اند تنها آثار یک هنرمند را عرضه کنند، مانند گالری «کاینی گریوین» از لوس آنجلس که آثار هنرمند آمریکایی جیمز تارل را به نمایش گذاشته‌است؛ آثاری که نور و رنگ در آنها بازی می‌کنند و آسمان و طیف‌های رنگ‌ها را از لابه لای شکاف‌ها و روزنه‌های ساختمان‌هایی می‌بینیم که هنرمند به همین منظور بنا کرده‌است. کانی گریون مدیر گالری می‌گوید، تارل ۵۰ سال از عمرش را صرف کار هنری کرد. ساختمان‌هایی را طراحی کرد و ساخت و تلاش کرد، جابه‌جا توی سقف‌ها شکافی ایجاد کند و پنجره مدور در بیاورد تا نور آسمان را در ساعت‌های مختلف رصد کند.
وحشتناک اینکه او در سال ۱۹۷۲ آتشفشان سردی را در شمال ایالت آریزونا خرید و داخل آن روزنه‌هایی به سمت آسمان باز کرد. تارل درک بشری را برای تماشاگر به امانت می‌گیرد و از آن به عنوان ابزاری برای بیان بهره می‌برد. فلسفه‌اش را در یک جمله خلاصه می‌کند؛ «هنر من پیرامون نگاه تو می‌چرخد».

هنر مصری و سعودی
به گردش‌مان در میان سالن‌های مختلف ادامه می‌دهیم. چشم ما را «حافظ گالری» از جده می‌گیرد. مجموعه‌ای از تابلوهای بزرگ که بخشی از ستون‌های بلند را تصویر کرده‌است.
بخشی از آنها از دور به نظر مدخل معبدی فرعونی می‌آیند. تابلوها با بزرگی خاصی نفس می‌کشند. رنگ تابلوهای سه‌گانه طیف وار است و سطح نور در آنها متفاوت. انگار آثار نور و سایه را از میان ستون‌های جادویی به تماشا نشسته باشیم. تابلوهای هنرمند مصری ابراهیم الدسوقی.
در این نمایشگاه همچنین از تونس گالری «المرسی» شرکت کرده‌است با آثاری بدیع از خط عربی از هنرمند بزرگ نجا مهداوی.
گالری «لوری شبیبی» آثار مجسمه‌ساز منی سعودی را عرضه کرده‌است.
گالری «زاویه» آثار هنرمندان سلیمان منصور و نبیل عنانی با عنوان «فلسطین را تصور کن… نگاهی صمیمی به زمین» را به نمایش گذاشته‌است.
زن زیتون چین در یکی از تابلوهای منصور چشم هربیننده‌ای را می‌گیرد.

 

منبع: شرق الاوسط