۱۳۹۷/۰۷/۰۵
۳:۳۰ ب٫ظ

تصمیم اسرائیل برای راه‌انداری ۲۷ شبکه‌ ماهواره‌ای‌ای عرب‌زبان روی ماهواره «نایل‌ست» برای پوشش دادن مناطق عربی، با واکنش محافل و شخصیت‌های فرهنگی و هنری مصر مواجه شده است.

واکنش فعالان مصری به شبکه‌های عرب‌زبان اسرائیلی

به گزارش الأمه:
 اسامه الشیخ، رئیس پیشین اتحادیه رادیو و تلویزیون مصر نسبت به تأثیر این شبکه‌ها بر صنعت فیلم‌سازی مصر هشدار داد و اعلام کرد: تصمیم اسرائیل برای راه‌اندازی چندین شبکه‌ ماهواره‌ای عرب‌زبان در حوزه‌های مختلف ورزشی، فیلم و سینما، کودک، اخبار و ...نگران‌کننده است.

محمد فوزی، تهیه‌کننده مصری نیز از پیشنهاد به وی برای خرید تولیدات هنریش خبر داد و افزود: آن‌ها از من ارقام و آمار خواستند، اما بعد از اینکه به من گفته شد هر رقمی میخواهی درخواست کن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، این پیشنهاد را رد کردم، و از آن‌ها خواستم که منبع این سرمایه را به من معرفی کنند.

سمیره احمد، هرمند و تهیه‌کننده مصری نیز هرگونه تعامل با این شبکه‌های ماهواره‌ای اسرائیلی را رد کرد و گفت: حتی اگر یک شبکه در مصر وجود نداشته باشد و اسرائیلی‌ها یک میلیون شبکه خریداری بکنند، باز هم همکاری با آنها را نمی‌پذیرم.

اشرف زکی، رئیس اتحادیه هنرمندان مصر نیز درباره‌ این موضوع اظهارنظر نکرد و گفت: «لطفا مرا از این موضوعات دور نگه‌دارید»، با این وجود تحلیلگران درباره‌ تاثیر این شبکه‌ها بر جوانان عربی هشدار می‌دهند، چرا که صنعت سینما، فیلم و نمایش در مصر قدرت نرم خود را از دست داده است.

علاء مطر، روزنامه‌نگار مصری با اشاره به این که راه‌اندازی این شبکه ماهواره‌ای نفوذ جدیدی نیست، گفت: شرکت نایل‌ست باید این نفوذ رسانه‌ای را رد کند، این در حالی است که احمد حلمی، فعال رسانه‌ای مصر، آگاه‌سازی نسبت به خطر این امر را نه تنها بر روزنامه‌نگاران بلکه بر همه فعالان رسانه‌ای و اتحادیه روزنامه‌نگاران مصر واجب می‌داند.

عامر عبدالمنعم، نویسنده و تحلیلگر سیاسی مصر نیز با اشاره به این که راه‌اندازی این شبکه‌ها از سوی اسرائیل امری طبیعی است، افزود: هدف اسرائیل بهبود تصویر یهودیان است ودر حقیقت سیطره بر ذهن‌ها برای آن‌ها مهم‌تر از اشغال اراضی است و این امر توسعه‌طلبی آن‌ها را تسهیل می‌کند.

نبیل کشک، نویسنده و تحلیلگر سیاسی مصر نیز با اشاره به این که اسرائیل برای حل و فصل نهایی مسئله فلسطین و رهبری جهان عرب برنامه‌ریزی می‌کند، گفت: اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند که ما با اندیشه‌ آنها فکر کنیم و مقدسات و سرزمین‌هایمان را فراموش کنیم.
 
یادآوری می‌شود، ایدی کوهن، فعال رسانه‌ای اسرائیلی و پژوهشگر در انجمن «بیگن سادات» اسرائیل اخیرا در توئیتی اعلام کرد که به زودی ۲۷ کانال ماهواره‌ای اسرائیلی به زبان عربی در  نایل‌ست راه‌اندازی خواهد شد و از طریق آنها برنامه‌های ورزشی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی به طور رایگان پخش خواهد شد. برخی از این کانال‌ها نیز مربوط به پخش اخبار و برنامه‌های متنوع دیگری است.
 
بر اساس این گزارش، هدف رژیم صهیونیستی از راه‌اندازی این کانال‌ها، زمینه‌سازی برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با این رژیم از طریق پیام‌های رسانه‌ای و سرپوش نهادن بر جنایات روزانه خود علیه ملت فلسطین است.
 
منبع: ایکنا