۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۸:۳۱ ب٫ظ

علاء الأسوانی: این پیروزی را به مردم مصر و به رئیس جمهور جدید تبریک می‌گویم. امیدوارم که محمد مرسی به وعده‌هایی که به مردم داده است وفادار بماند. اراده مردم بار دیگر توانست رژیم پیشین را شکست بدهد. زنده باد انقلاب!

واکنش هنرمندان به پیروزی محمد مرسی

پیروزی محمد مرسی در انتخابات مصر با موجی از بحث و گفتگوها میان از موافقان و مخالفان او همراه بوده است. این موفقیت بسیاری را شادمان کرده است و برخی دیگر را به سکوت و محافظه‌کاری سوق داده. در همین راستا سایت خبری جزیره نت گزارشی از نظرات فعالان عرصه هنر و ادب جهان عرب درباب پیروزی محمد مرسی درج کرده است.  

خالد ابوالنجا بازیگر، علاء الأسوانی نویسنده و خالد یوسف کارگردان هر یک در صفحات سایت‌های ارتباط جمعی خود به گونه‌ای پیروزی محمد مرسی را به او تبریک گفتند. به عنوان مثال خالد یوسف در صفحه مربوط به خود در تویتر نوشت: «دکتر مرسی پیروزی‌ات مبارک باشد. امیدوارم از اشتباهات گذشته درس بگیریم».

علاء الأسوانی نیز درباره این موضوع گفت: این پیروزی را به مردم مصر و به رئیس جمهور جدید تبریک می‌گویم. امیدوارم که محمد مرسی به وعده‌هایی که به مردم داده است وفادار بماند. اراده مردم بار دیگر توانست رژیم پیشین را شکست بدهد. زنده باد انقلاب!

اما از طرف دیگر برخی از هنرمندان با سخن گفتن درباره ترس و نگرانی خود از پیروزی محمد مرسی ابراز نگرانی کرده‌اند. محمد عبله نقاش مصری ترس و نگرانی خود را از این پیروزی با آیه‌ای از قرآن بیان کرد و گفت: چه بسا از چیزی بیزار باشید اما خیر شما در آن مسئله باشد، «عسی أن تکرهوا شیئا و هو خیر لکم».

ابراهیم المصری نیز با ابراز نگرانی شدید از آینده مصر گفت: مصر در سال 1967 که اسرائیل توانست شبه جزیره سینا را اشغال کند، از خواب خود بیدار شد اما امروز مصر روزگار سختی را پشت سر می‌گذارد. او به این اندازه از نگرانی بسنده نکرد و در ادامه افزود: برای اولین بار در زندگی‌ام احساس می‌کنم که مصر کشوری است که هرگز روی اصلاح و پیشرفت را نخواهد دید.

فاطمه قندیل شاعر مصری نیز که پیش از این نسبت به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نگاهی منفی داشت، پس از اعلام نتایج نهایی ریاست جمهوری کشورش به محمد مرسی تبریک گفت و خطاب به وی افزود: مرسی تو امروز باید باید نشان بدهی که ارزش مصر را می‌دانی و این سرزمین را ملک و یا دارایی شخصی خود به حساب نخواهی آورد.

http://aljazeera.net/news/pages/0790a506-5b24-449d-8c0f-a1c595ffe08a

 

زمان انتشار : 1391-04-06