۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۶:۳۵ ب٫ظ

وجود سوریه باثبات به نفع لبنان است

معاون دبير كل حزب الله لبنان با تاكيد بر ضرورت تشكيل دولت در سريع‌ترين زمان ممكن با اشاره به اسناد ويكي ليكس اظهار داشت كه برخي از گروهها در لبنان خواهان تغيير نظام سوريه به دست رژيم صهيونيستي و آمريكا هستند.

 به نقل از سايت اينترنتي شبكه المنار، نعيم قاسم، معاون دبير كل حزب الله لبنان در مراسمي اظهار داشت: اميدواريم اقدامات موثرتري براي تشكيل دولت آينده لبنان صورت پذيرد.

وي در ادامه افزود: همه‌ي ما در مقابل اين دولت مسئول هستيم و نبايد افرادي بگويند كه گروه خاصي در مقابل دولت مسئوليت دارد.

معاون دبير كل حزب الله لبنان همچنين تاكيد كرد: حزب الله خواهان موفقيت روند تشكيل دولت در سريع‌ترين زمان ممكن است. اميدواريم اين دولت هرچه سريع‌تر تشكيل شود، البته موانعي طبيعي بر سر راه تشكيل آن وجود دارد.

وي در ادامه افزود: طرف‌هايي كه در اين دولت مشاركت مي‌كنند بايد با يكديگر به توافق برسند. همگان از جمله ميشل سليمان، رئيس جمهوري لبنان نسبت به تشكيل دولت مسئول هستند.

نعيم قاسم همچنين تاكيد كرد: اميدواريم طي روزهاي آينده به راهكاري در اين زمينه دست يابيم و طرف‌هاي شركت‌كننده در چارچوب دولت به توافق برسند تا بدين ترتيب كشور از مرحله‌ي اعمال فشار، مشكلات و پيچيدگي‌ها رها شود.

وي در ادامه افزود: طي سالهاي گذشته لبنان به صورت موفق اداره نشده است و اين مساله در راستاي منافع مردم نبود. ما شاهد فساد و عزل و نصب‌هاي گروهي بوديم.

معاون دبير كل حزب الله لبنان در خصوص اسناد ويكي‌ليكس اظهار داشت: اين اسناد نشان داد كه شبه نظامياني در لبنان براي مسلح شدن با هدف ايجاد فتنه و جنگ داخلي تلاش مي‌كنند.براساس اين اسناد، چنين روندي در سال 2008 به وجود آمده است و برخي از مسئولان امنيتي خواستند تا آنها را مسلح كنند.

وي در ادامه افزود: به نظر مي‌رسد برخي از آنها به اين هدف خود براي دستيابي به سلاح دست يافتند و اين مساله خطرناك است.

نعيم قاسم همچنين تاكيد كرد: برخي افراد از جمله گروه‌هاي 14 مارس مي‌خواستند تا خود را براي از بين بردن كشور از طريق شبه نظاميان و سلاح آماده كنند.

وي در ادامه افزود: آنها به هيچ چيز حتي شعارهاي خود اهميت نمي‌دادند. نمي‌توان كشور را براساس منطق شبه نظاميان مديريت كرد و نمي‌توان به وسيله اين منطق به ثبات دست يافت.

به همين دليل زماني كه سال‌هاي اخير در لبنان و بي‌ثباتي سياسي و امنيتي در اين كشور را بررسي مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه گروهي در لبنان خود را شبه نظامي مي‌ناميدند و سعي مي‌كردند عليه گروه ديگري به وسيله راهكارهاي نظامي و ايجاد فتنه و آشوب به پيروزي دست يابند.

نعيم قاسم همچنين تاكيد كرد: آنها مي‌خواستند مانع مشاركت افراد مختلف در تشكيل دولت و اداره كشور شوند. آنها براي طرح‌ها و نقشه‌هاي اسرائيل تلاش مي‌كردند، البته اين شرايط مهيا شد و نزديك بود كشور وارد جنگ داخلي شود. حتي ما شاهد حمايت‌هاي مالي، منطقه‌اي و نظارت لحظه به لحظه آمريكا بوديم.

وي در ادامه افزود: براساس اسناد ويكي ليكس متوجه شديم كه زندگي روزمره‌ي مردم لبنان از سوي سفارت آمريكا تحت نظر بود. ما با وجود طرف‌هاي مومن و مخلص در لبنان توانستيم فتنه را از بين ببريم و كشور را به سمت ثبات سوق دهيم اما اين ثبات با وجود منطق شبه نظاميان و يا اجرايي شدن طرح‌هاي آمريكا و اسرائيل ادامه نخواهد يافت.

معاون دبير كل حزب الله لبنان همچنين تاكيد كرد: اسناد ويكي ليكس نشان داد كه اين افراد به آمريكايي‌ها پيشنهاد دادند تا نظام سوريه تغيير كند و به نفع برخي گروهها و اشخاص تغيير يابد.

آنها همچنين خواهان تحريم نظام سوريه از سوي شوراي امنيت به وسيله تصويب قطعنامه‌هاي مختلف شدند.

وي افزود: متاسفانه اين مداخله‌ها بخش جدانشدني روندي است كه به روابط دو جانبه ميان لبنان و سوريه خدشه وارد مي‌كند. شما مي‌دانيد كه امنيت لبنان بخشي از امنيت سوريه است. وجود سوريه باثبات به نفع لبنان است. سوريه با وجود مقاومت در اين كشور سد بزرگي در مقابل نقشه‌هاي اسرائيل در منطقه به شمار مي‌آيد.

از سوي ديگر نبيه بري، رئيس پارلمان لبنان با تاكيد بر لزوم تشكيل دولت آينده‌ي اين كشور در سريع‌ترين زمان ممكن اظهار داشت: صف‌بندي‌هاي موجود در اين كشور كه به تقسيم و ايجاد شكاف بين نيروهاي سياسي لبنان مي‌انجامد، بايد پايان پذيرد.

وي در ادامه افزود: آنچه كه مانع تشكيل دولت است، تاكيد بر امتيازدهي‌ها و عدم حركت در مسير توافقنامه‌ي طائف است، نه سلاح مقاومت.

رئيس پارلمان لبنان همچنين تاكيد كرد: كساني كه سلاح را بهانه كردند و مدعي هستند كه اين سلاح به سمت ما نشانه رفته است بايد از بهانه‌ها و ادعاهاي خود دست بردارند.

انتهاي پيام

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01