۱۳۹۹/۰۲/۰۸
۴:۳۱ ق٫ظ

شیوع کرونا در جهان موجب تعطیلی بسیاری از اماکن مقدس شد؛ به طوری که حتی خانه خدا که روزانه میزبان هزاران زائر از نقاط مختلف جهان بود، بسته شد. اما توسل هم‌چنان ادامه دارد و مسلمانان از راه دور به زیارت می‌پردازند.

وضعیت اماکن مقدس جهان در ماه رمضان

به گزارش الأمه:

شیوع کرونا در جهان موجب بسته شدن اماکن زیارتی بسیاری شده است و این روزها در ماه مبارک رمضان که بسیاری قصد سفر ۱۰ روزه می‌کردند و به زیارت اماکن مقدس در شهرهای مختلف مشرف می‌شدند، به دلیل بسته بودن این اماکن مقدس یا عدم امکان سفر در حسرت زیارت هستند.

تعطیلی حرم حضرت زینب (س) و پخش اذان از گلدسته‌ها

حرم حضرت زینب (س) در سوریه که در سال‌های گذشته با وجود داعش در دمشق هم‌زمان با ماه مبارک رمضان میزبان مدافعان حرم و زائران بود و مدافعان حرم با پهن کردن سفره‌های سحری و افطار در این مکان مقدس ماه میهمانی خدا را گرامی می‌داشتند، از اواخر سال گذشته به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا بسته شد.

 

 

اذان صبح دومین روز ماه رمضان در حرم حضرت زینب (س)

با بسته شدن حرم حضرت زینب (س) جمعی از زائران هر روز پشت درهای بسته به نیایش می‌پردازند و عمه سادات را از پشت درهای بسته زیارت می‌کنند. با توجه به اینکه کرونا همچنان کنترل نشده است، حرم حضرت زینب (س) نیز فعلا به روی زائران باز نخواهد شد و غربت همچنان در حرم عمه سادات موج می‌زند. 

البته با وجود بسته بودن درهای حرم، اذان همچنان از گلدسته‌های حرم پخش می‌شود ولی سفر به سوریه برای زائران امکان‌پذیر نیست. این امر در حالی است که از اواخر سال گذشته سفر به سوریه برای زائران ایرانی فراهم شد و هر ماه بیش از ۱۰ کاروان به سوریه مشرف می‌شد، اما اکنون با شیوع کرونا مسیر سوریه بسته شده است و هیچ زائری امکان تشرف به دمشق را ندارد.

مسجدالحرام همچنان بسته است/ اقامه نماز با حضور کارکنان

یکی دیگر از اماکن مقدس که تعطیلی آن موجب حیرت مسلمانان شد، خانه خدا است که اواخر سال گذشته به دلیل شیوع کرونا ابتدا عمره مفرده از سوی سعودی‌ها متوقف شد. به طوری که زائران کشورها امکان سفر به عربستان را نداشتند و بعد از مدتی نرده‌هایی دور خانه خدا زده شد تا زائران از فاصله به طواف خانه خدا بپردازند. 

 

 

فیلم هوایی از خانه خدا در اولین روز رمضان

حالا هم که کلا مسجدالحرام بسته است و در ایام ماه رمضان کسی اجازه طواف دور خانه خدا ندارد. در حالی که هر ساله در چنین ایامی هزاران مسلمان از نقاط مختلف دنیا به عربستان سفر می‌کردند تا در ماه رمضان به ویژه شب‌های قدر در مسجدالحرام باشند، اما شیوع کرونا موجب شد تا این توفیق از مسلمانان سلب شود.

البته با موافقت پادشاه عربستان، نماز تروایح که اهل سنت در شب اول ماه مبارک به جای می‌آورند، با کاهش ۱۰ رکعتی و تنها با حضور کارمندان مسجدالحرام برگزار شد، اما همچنان صدای اذان از مسجدالحرام پخش می‌شود و افراد در فضای خارج از مسجدالحرام نیز می‌توانند صدای روح‌نواز اذان را بشنوند.

کرونا موجب بسته شدن اعتاب مقدسه عراق نشد

با وجود بسته بودن حرم حضرت رقیه (س) و حرم حضرت زینب (س) در سوریه و حتی مسجدالحرام، اعتاب مقدسه عراق همچنان به روی زائران باز است و شهروندان همان شهر زیارتی در هر لحظه از شبانه روز می‌توانند به زیارت ائمه اطهار (ع) در عراق مشرف شوند. به طوری که با وجود شیوع کرونا در عراق، حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) حتی یک لحظه هم بسته نشد و همواره به همت خادمان و نیروهای حشدالشعبی ضدعفونی می‌شود تا زائران به راحتی به زیارت بپردازند.

البته در شهر کربلا امکان حضور زائران سایر شهرهای عراق هم وجود ندارد و تنها مردم این شهر امکان تشرف به حرم مقدس را دارند، اما با این وجود، حرم‌ها نسبت به سال‌های گذشته بسیار خلوت است و به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا، سفره‌های افطاری در بین‌الحرمین پهن نخواهد شد. البته شب گذشته برخی از زائران که به صورت خانوادگی به زیارت ارباب مشرف شده بودند، در گوشه بین‌الحرمین سفره افطار خود را پهن کرده و از برخی از زائران هم پذیرایی کردند.

 

 

اذان مغرب در اولین شب ماه رمضان در کربلا

حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) در نجف نیز پس از شیوع کرونا در این شهر، چند ساعت بسته شد، اما با تذکر آیت‌الله سیستانی حرم علوی دوباره به روی زائران باز شد، ولی پس از آن برگزاری مراسم در این مکان مقدس به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ممنوع شد؛ تا جایی که در روز میلاد حضرت مهدی (عج) پلیس نجف اجازه ورود زائران به این شهر را نمی‌داد و حرم امام علی (ع) بسیار خلوت‌تر از همیشه بود. البته این روزها با آغاز ماه مبارک رمضان همچنان این حرم مقدس میزبان زائران است و هنگام اذان، گاهی نماز جماعت نیز در آن برگزار می‌شود.

حرم حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) در ایران نیز با وجود بازگشایی مشاغل، پارک‌ها و بسیاری از فعالیت‌ها، همچنان به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا بسته است و امکان تشرف به این اماکن مقدس در ماه رمضان وجود ندارد. این امر در حالی است که بر اساس گزارش ستاد مبارزه با کرونا، در این اماکن کمتر از یک درصد احتمال شیوع کرونا وجود دارد و جمعی از مادحان و وعاظ نیز خواستار بازگشایی اماکن مقدس در ماه میهمانی خدا شده‌اند. رئیس جمهور اما اعلام کرده است که تمام اماکن و اجتماعات مذهبی تا نیمه اردیبهشت تطعیل خواهد بود.

به گزارش فارس، شیوع کرونا در جهان با وجود اینکه موجب محدودیت و ممنوعیت‌هایی برای زیارت اماکن مقدس شده، اما توسل همچنان ادامه دارد و  مسلمانان از راه دور هم دل‌های خود را با ساکنان حرم‌ها همراه کرده و به زیارت می‌پردازند. به ویژه ایرانیان که در ماه رمضان به زیارت امام حسین (ع) مشرف می‌شدند و اکنون چنین توفیقی ندارند، برای رهایی از کرونا چله زیارت عاشورا گرفته‌اند و برای فرج مهدی موعود (عج) و باز شدن مسیر زیارت دعا می‌کنند.