۱۳۹۹/۰۲/۰۵
۴:۱۹ ب٫ظ

مدرس روابط بین‌الملل و کارشناس سیاست خارجی اعلام کرد که امیدآفرینی، اطلاع‌رسانی و آموزش سه وظیفه شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی در مقابله با کرونا است.

وظایف شبکه‌های خارجی تلویزیون در مقابله با کرونا/ مبارزه با شایعات را جدی بگیرید

به گزارش الأمه:

عیسی کوهستانی مدرس روابط بین‌الملل و کارشناس سیاست خارجی با عنوان اینکه مخاطبان شبکه‌های برون‌مرزی در کشورهای مختلف به‌دنبال اخبار و گزارش‌های مرتبط با ویروس کرونا هستند، تأکید کرد که شبکه‌های برون‌مرزی کشورمان نظیر پرس‌تی‌وی، العالم، هیسپان‌تی‌وی و... باید سه نقش مهم اطلاع‌رسانی، آموزش و امیدآفرینی را به‌عهده بگیرند و این رسالت رسانه‌ای خود را در عبور از این بحران با قدرت ایفا کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌هایی که اصطلاحاً خودشان را رسانه‌های آزاد هم می‌نامند در زمان شیوع کرونا به سانسور اقدامات مؤثر در جهت مهار این بیماری در ایران می‌پردازند، گفت: این شبکه‌ها با توجه به عنادی که دارند به هیچ یک از صحنه‌های غرورآفرینی که برخی از آنها صرفاً در ایران مشاهده می‌شوند، اشاره‌ای نداشتند، صحنه‌هایی از مجاهدت کادر پزشکی و ایثارگران عرصه درمان، اخبار نویدبخش در خصوص تعداد بالای بهبودیافتگان بیماری کرونا، کمک‌های مردمی و اقدامات گروه‌های جهادی و تولیدگران داخلی برای افزایش تولید اقلام بهداشتی، تجهیزات محافظتی و پیشرفت‌های پزشکی و درمانی ایران مواردی بودند که عموم رسانه‌های‌معاند به‌طور شایسته پوشش ندادند.

مدرس روابط بین‌الملل و کارشناس سیاست خارجی در همین باره افزود: این رسانه‌های معاند هرگز به این واقعیت‌ها اشاره نکردند که نظام درمانی ایران از بسیاری کشورهای دیگر حتی کشورهای اروپایی پیشرفته در عرصه درمان و بهداشت، ارزان‌تر و حتی در مواردی رایگان و سهل‌الوصول‌تر برای بیماران به این ویروس خطرناک بود، آنچه در این هجمه رسانه‌ای شبکه‌های معاند دیده می‌شود، رذالت و خباثت این جریانی است که علی‌الدوام در هر شرایط و موقعیتی بر طبل ناامیدی می‌کوبند تا به هر قیمتی مردم را نسبت به اعتقادات دینی و نظام جمهوری اسلامی بدبین کنند.

کوهستانی درباره جایگاه ویژه شبکه‌های برون‌مرزی، گفت: این شبکه‌ها به‌دلیل جایگاه ویژه‌ای که دارند، می‌توانند نقش مداخله‌گر و مؤثری در مقابله با سناریوهای رسانه‌های ضدانقلاب ایفا کنند. با توجه به اینکه امروزه کرونا تبدیل به ویروس بین‌المللی و فرامرزی شده است که در اکثر کشورهای دنیا نفوذ و تلفات و خسارت‌های بیشتری هم در مقایسه با ایران ایجاد کرده است، بنابراین مخاطبان شبکه‌های برون‌مرزی در کشورهای مختلف به‌دنبال اخبار و گزارش‌های مرتبط‌اند و قطعاً کشورهایی که تلفات گسترده‌ای دارند در این جنگ رسانه‌ای، واقعیت اخبار خودشان را بیان نمی‌کنند، در این وضعیت شبکه‌های برون‌مرزی کشور ما همانند پرس‌تی‌وی، هیسپان‌تی‌وی و العالم و... باید سه نقش مهم اطلاع‌رسانی، آموزش و امیدآفرینی را به‌عهده بگیرند و این رسالت رسانه‌ای خود را در عبور از این بحران با قدرت ایفا کنند.

مدرس روابط بین‌الملل و کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: یکی از اقدامات دیگری که این رسانه‌ها باید انجام دهند، این است که در راستای شفاف‌سازی و مبارزه با شایعات فضای‌رسانه بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مؤثری را انجام دهند. این رسانه‌ها می‌توانند ضمن خنثی کردن این شایعات به‌نحو مؤثری به روشنگری بپردازند و از سوی دیگر، روحیه عمومی جامعه را در مبارزه با این بیماری ارتقا بخشند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی مخاطبان این رسانه‌ها بیش از هر سوژه‌ای منتظر اخبار و گزارش‌های مربوط به کرونا هستند و از این ظرفیت مخاطب‌پذیری که رسانه‌های برون‌مرزی کشورمان دارند باید به بهترین شکل در جهت مقابله با این بحران استفاده کنند و این خودش می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی هم ایجاد کند و به این بهانه، رسانه‌های برون‌مرزی ایران می‌توانند توانمندی‌ها و پیشرفت‌های پزشکی جمهوری اسلامی را که در شرایط تحریمی ایجاد شده، برای مخاطبان خارجی خودشان تبیین و تفهیم کنند، به‌عبارتی این رسانه‌ها در این بحران می‌توانند از دو رویکرد متفاوت برخوردار باشند و ضمن مبارزه با بیماری، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و آموزش درباره راه‌های مقابله و پیشگیری از این ویروس خطرناک را نیز انجام دهند.

 

منبع: تسنیم