۱۳۹۸/۱۲/۲۲
۱۲:۱۷ ب٫ظ

نگارخانه «آرتور ام. سَکلر» (Arthur M. Sackler) در موزه اسمیتسونین واشنگتن میزبان نمایشگاه منحصر به فردی است که بازدیدکنندگان را دعوت می‌کند با تصاویر سه بعدی نظاره‌گر آثار تاریخی شهرهای تدمر (پالمیرا)، حلب و موصل در سوریه و عراق قبل از ویرانی این شهرها باشند.

ویرانه‌های عراق و سوریه با نمایشگاه سه‌ بعدی جان دوباره گرفت

به گزارش الأمه:

آثار تاریخی این شهرهای سوری و عراقی به دست تروریست های داعش ویران شده است. در این نمایشگاه، تصاویر تاریخی، فیلم های ویدئویی و مدل های بازآفرینی شده از اماکن میراث فرهنگی در سوریه و عراق با استفاده از تصاویر سه بعدی به نمایش درآمده است.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و دانشگاه لوزان سوئیس حمایت طرح برگزاری این نمایشگاه را برعهده گرفته اند.

در این نمایشگاه از فناوری خاص برای بازسازی اماکن تاریخی در موصل، حلب و تدمر بهره گرفته شده است.

از پهپادها و دوربین ها برای گرفتن عکس از ویرانه های این شهرها استفاده شده است.

این نمایشگاه به بازدیدکنندگان امکان می دهد به حس ویرانی تحمیل شده بر مسجد حضرت یونس در موصل، بازار قدیمی حلب، ویرانه های آمفی تئاتر شهر تدمر و معبد باستانی بعلشمین (Baalshamin) در تدمر دست یابند. این معبد در قرن دوم قبل از میلاد مسیح ساخته شد.

این نمایشگاه سایبری تا ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰ (۵ آبان ۱۳۹۹) در موزه اسمیتسونین واشنگتن دایر خواهد بود.

«سیمون رتیگ» (Simon Rettig) سرپرست نگارخانه سَکلر ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه، تاثیر ملموسی بر مردم داشته باشد.

وی گفت: امیدوارم مردم نقشی کنشگرایانه برعهده گیرند تا به رهبران ما اعلام شود که باید از ساکنان این شهرها و شهرهای دیگر در سراسر جهان حمایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شهرهای باستانی سوریه و عراق در جریان مبارزه با داعش و تروریست های دیگر ویران شده اند. داعش همچنین آثار باستانی و فرهنگی این شهرها را به عمد ویران کرده است.

دمشق در سال های اخیر برای نجات گنجینه فرهنگی و معماری سوریه، تلاش متمرکزی داشته است.

در سال های اخیر با تثبیت اوضاع، مقام های سوریه در جهت بازسازی اماکن مذهبی و احیای مکان های ارزشمند برآمده اند.

سوریه همچنین خواستار بازپس گیری آثار هنری غارت شده اش بوده و آمریکا، فرانسه و ترکیه را به چپاول آثار باستانی اش متهم کرده است.

این در حالی است تحریم های غرب و بی میلی آمریکا و اروپا به اعطای کمک های مالی به سوریه، سد راه تمهیدات مربوط به بازسازی گسترده تر سوریه بوده است.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در سال ۲۰۱۸ تخمین زد که بازسازی این کشور ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه دربردارد و تکمیل آن یک دهه به طول می انجامد.

در همین حال، باستان شناسان، مورخان و متخصصان مردم شناسی از سراسر جهان در سال های اخیر به ویرانی آثار هنری ارزشمند و گنجینه های باستانی قدیمی ترین شهرهای جهان در سوریه و عراق به دست تروریست ها و غارتگران و توسط موشک ها، بمب ها و گلوله ها، با وحشت نگریسته اند.

 

منبع: ایرنا