۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۳:۱۸ ب٫ظ

دومین دور از جشنواره فیلم عربی اردن با نمایش پنج فیلم مستند و داستانی به کار خود خاتمه داد. بارزترین فیلم به نمایش درآمده در این جشنواره کاری از «مرزاق علواش» کارگردان الجزائری بود که پیش از این نیز در هفته کارگردانان جشنواره بین المللی کن موفق به دریافت جایزه «اروپا سینما» شده ب

پایان کار دومین دور از جشنواره فیلم اردن

دومین دور از جشنواره فیلم عربی روز پنج شنبه به کار خود خاتمه داد. «توبه کار»، «پنجه ماه»، «زمانی که مونالیزا خندید»، «مرسدس» و «تورا» عنوان پنج فیلم مستند و داستانی به نمایش درآمده در این جشنواره بودند.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، فیلم «توبه کار» در دومین دور از جشنواره فیلم عربی اردن به نمایش گذاشته شد. این فیلم پیش از این در برنامه هفته کارگردانان که در حاشیه جشنواره بین المللی سال 2012 کن برگزار شد، توانست جایزه «اروپا سینما» را از آن خود کند.

این فیلم توسط «مرزاق علواش» کارگردان الجزائری ساخته شده است و نقش آفرینان با لهجه محلی رایج در کشور الجزائر سخن می گویند که برای فهم بهتر بینندگان از زیر نویس انگلیسی نیز استفاده شده بود.

«توبه کار» داستان گروهی مسلح است که در برهه ای از تاریخ الجزائر به اعمال جنایتکارانه دست می زد و در میان آن ها نیز جوانان بسیاری وجود داشت که جذب این گروه شده بودند. دولت الجزائر برای خاتمه دادن به اوضاع آشفته آن دوران تمامی اعضای این گروه را مورد عفو قرار می دهد. اما اگرچه قانون جنایت این افراد را نادیده می گیرد، مردم با نگاه های خود این جنایتکاران توبه کار را مورد مجازات قرار می دهند.  

در همین راستا «ناجح حسن» منتقد عرصه سینما با اشاره به مضمون فیلم مذکور گفت: «توبه کار» داستان سال های سختی است که بر مردم الجزائر گذشته است. این اثر به زبانی ساده و به دور از پیچیدگی های مختلف به آن سال ها باز می گردد و عملیات مسلحانه آنان و مشکلات پس از آن را روایت می کند. وی همچنین افزود: این فیلم همچنین به خوبی قانون دوستی که پس از آن حوادث تصویب شد را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

یکی دیگر از فیلم هایی که هفته گذشته در ضمن برنامه های جشنواره فیلم عربی به نمایش درآمد، «زمانی که مونالیزا خندید» نام داشت که به روایت زندگی مردم اردن می پردازد. این فیلم با نگاهی طنز به مسائل مهم رایج در جامعه اردن می پردازد و با خلق چندین خانواده اردنی در دوره های تاریخی متفاوت به مشکلاتی چون چند فرهنگ بودن بافت مردم اردن می پردازد. نقش زنان در جامعه، مشکلات افراد جویای کار برای استخدام و همچنین بالا رفتن سن برخی از زنان و ازدواج نکردن آن ها موضوعات مختلفی است که فیلم می کوشد در میان درامی سرگرم کننده به آنان بپردازد.

«زمانی که مونالیزا خندید» فیلم نود و پنج دقیقه ای است که توسط «فادی حداد» کارگردانی شده است.

http://aljazeera.net/news/pages/ceeb1ef2-b8a0-4632-825e-679b9a3928b0

 

زمان انتشار : 1391-05-22