۱۳۹۸/۰۹/۱۰
۸:۴۵ ق٫ظ

آیین اهدای جوایز و مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم مهرگان روز یک شنبه 3 قوس در تالار دانشکده هنرهای زیبای دانشکاه کابل با اجرای ممنون مقصودی هنرپیشه مشهور سینمای افغانستان و حضور پرشور هنرمندان و استادان دانشگاه به پایان رسید.

پنجمین جشنواره بین المللی فیلم مهرگان پایان یافت

به گزارش الأمه:

روابط عمومی آکادمی هنر در این مراسم 27 کاندیدای دریافت جایزه که توسط هیات داوران مشخص شده بودند معرفی شدند و ازمیان آنها نه نفر، اسب های زرین و تندیس بلورین جشنواره را با خود به خانه های شان برند.
سید زهیر موسوی تندیس بلورین بهترین فیلمبرداری را برای فیلم «خانه امن» از آن خود کرد و عزت الله علی دوست جایزه نقدی و اسب زرین بهترین مستند گزارشی را برای ساخت فیلم «معدنچیان کوچک» به سمنگان برد.

ضیا ارزگانی با نخستین تجربه بازیگری اش در فیلم «بی رنگ» موفق به در یافت تندیس بلورین بهترین بازیگر کودک شد و احمد وحید امیدی فیلمساز هراتی اسب زرین بهترین کارگردانی را برای کارگردانی فیلم «خون به پا خواهد شد» دریافت کرد.
نیکبخت فرهمند و عاقله فرهمند به ترتیب، اسب های زرین بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم با رویکرد حقوق زنان را برای فیلمنامه «رویای بختی» و فیلم «مادر مجرد 2 » با خود شان به بامیان باستان بردند.
امید نیکان تندیس بلورین بهترین تدوین را برای تدوین فیلم «خون بپا خواهد شد» دریافت کرد و اسب زرین بهترین هنرپیشه زن به مهال واک بازیگر فیلم «خانه امن» تعلق گرفت.
حسین مظاهری هم تندیس بهترین هنرپیشه مرد را برای نقش آفرینی در فیلم «پشت کوه قاف» به دست آورد.

در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم مهرگان 25 فیلم به مسابقه ملی راه یافته و 21 فیلم از دوازده کشور شامل: افغانستان، هند، ایتالیا، بنگلادیش، فرانسه، ایران، ترکیه، فنلاند، انگلستان، سریلانکا، کانادا و کنیا برای بخش بین الملل انتخاب شده اند. فیلم حوا، مریم، عایشه از خانم صحرا کریمی و نامه‌ای به رییس جمهور از بانو رویا سادات در بخش نمایش‌های ویژه قرار داشت و بخش چهارم چشم انداز سینمای جهان است که برنامه امسال چشم انداز سینمای جهان به سینمای فرانسه اختصاص یافته بود. در این بخش فیلم‌های از ژان – پیر ژونه، فرانسوا تروفو، ژان – پیر ملویل و ژان رنوار انتخاب شده و به نمایش درآمدند.
در کنار برنامه‌های رسمی و نمایش فیلم‌ها، کارگاه آموزشی فیلم‌نامه نویسی نیز با تدریس محمد حسینی برگزار شد.

این جشنواره به مدت پنج روز در کابل برگزار شد و فیلم‌های آن به مدت سه روز در اکادمی هنر و علوم سینمایی و تالار سینمای دانشکده هنرهای زیبای پوهنتون کابل نمایش داده شدند.