۱۳۹۷/۰۳/۱۷
۵:۳۷ ب٫ظ

شخصیت های مختلف لبنانی از مسیحی تا مسلمان و از شیعه تا سنی به مناسبت بیست و نهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در گفت و گو با ایرنا تاکید کردند که اندیشه و راه امام تنها محدود به ایران نیست بلکه مخاطب آن تمام آزادگان جهان است.

پژواک پیام امام خمینی در سرزمین مقاومت

گفت و گو با شخصیت های لبنانی در حاشیه مراسم سالگرد ارتحال امام که به همت سفارت ایران در بیروت برگزار شد، صورت گرفت.
در این مراسم، نمایندگان رئیس جمهوری و رئیس مجلس لبنان، چندتن از نمایندگان پارلمان و احزاب مختلف، برخی از دیپلمات های کشورهای خارجی و تعداد دیگری از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و مذهبی لبنانی و فلسطینی حضور داشتند.

*یاد آوری مفهوم آزادگی و تغییر
«ایوب حمید» نماینده مجلس لبنان که به نمایندگی از «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور در این مراسم شرکت کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مناسبت امروز یعنی سالگرد ارتحال امام خمینی (قدس سره) همواره در جان و دل و ذهن مومنان، یادآور آزادگی و تغییر است؛ نه فقط در سطح کشورهای اسلامی یا عربی، بلکه در سطح همه جهان.
وی ادامه داد: ما در این مناسبت و با الهام از آموزه ها و تعالیمی که با مجاهدت های فراوان امام خمینی بدست آمد، می توانیم از این دریای ژرف و نورانی، پیاله پیاله بهره مند شویم و خسته و ملول نشویم.

*انقلاب خمینی برای همه مسلمانان بود
شیخ «محمد نمر زغموت» رئیس مجلس اسلامی فلسطین در گفت و گو با ایرنا ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی گفت: انقلاب او به نفع ملت های مسلمان جهان بود، بویژه که این انقلاب برای آزادی مسجد الاقصی و فلسطین بوده است.
وی افزود: کسی که می خواهد از امام خمینی پیروی کند، باید به سوی قدس و فلسطین و آزادی آن حرکت کند.

*امام، پایه گذار حکومت اسلامی پس از قرن ها
شیخ «محمد الزعبی» رئیس دفتر تبلیغی جنبش توحید اسلامی در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه «امام خمینی دیدگاه جهان و دیدگاه خود مسلمانان را به اسلام تغییر داد» یاد آور شد: همواره گفته می شد که احکام اسلامی باید اجرا شود و حکومتی اسلامی برپا شود؛ این طرح، از ده ها سال پیش از امام خمینی(ره) همواره مطرح می شد، یعنی از زمان سقوط خلافت اسلامی که مسلمانان می خواستند نظام اسلامی را بازیابی کنند.
وی افزود: جهان اسلام همیشه می خواست تا حکومت اسلامی را بازسازی کند، اما سخن گفتن از یک نظام اسلامی پیش از امام خمینی، یک حرف انشایی و عاطفی و احساسی بود، ولی زمانی که او آمد و انقلاب اسلامی پیروز شد، همه توان و پتانسیل های امت اسلامی جمع شد.
الزعبی تاکید کرد: امام می دانست که چگونه مردم را به یک سو حرکت دهد؛ او نه مالی و نه چیز دیگری در اختیار داشت و فقط حقیقت را در درون مردم بیدار می کرد تا برای اسلام حرکت کند و واقعا مردم به پا خاستند.
رئیس دفتر تبلیغی جنبش توحید اسلامی گفت: ایشان فقط مردم را برای سرنگون کردن نظام شاهنشاهی حرکت نداد، بلکه این مسیر را ادامه داد و اسلام را با پایه گذاری یک نظام اسلامی تقویت کرد و به جهان ثابت کرد که اسلام می تواند یک برنامه تمدنی ارائه کند و یک طرح عملی و اجرایی و واقعی را به نمایش بگذارد.
شیخ الزعبی با بیان اینکه با برپایی جمهوری اسلامی، دین اسلام به شکل عملی به اجرا در آمد، تصریح کرد: مردم و همه جهانیان نظامی متفاوت با نظام سرمایه داری، و سوسیالیستی را دیدند. همگان به این نتیجه رسیدند که اسلام می تواند طرحی نو دراندازد و می توان از این دایره محدود نظام های موجود خارج شد؛ نظام هایی که انسان را با مفاهیم سرمایه داری که بر او مسلط شده بلعیده است.

*فرهنگ امام چراغ نسل های آینده
«عبدو ابوکسم» نماینده «بشاره پطرس الراعی» سر اسقف مارونی های لبنان نیز در حاشیه مراسم سالگرد ارتحال امام در بیروت، با خبرنگار ایرنا گفت و گو کرد.
این عالم مسیحی اظهار داشت: امام خمینی انقلابی را در ایران رهبری کرد تا چهره این کشور را تغییر دهد، با فساد مبارزه کند و با همه شکل های ظلم مقابله کند. او در تلاش بود تا انقلابی پیروز شود که ملت ها و کشورها را بسازد.
ابوکسم تاکید کرد: سیره و زندگی امام خمینی باید مورد مطالعه قرار گیرد تا از همه نکات و مسائل مثبتی که این انقلاب در خود دارد و نکات مثبتی که امام در سطح ایران و انسان ایرانی مطرح کرد استفاده کنیم.
وی افزود: تلاش کنیم تا این فرهنگ یعنی فرهنگ آزادگی، فرهنگ عدم وابستگی، آزادی، حاکمیت و استقلال، فرهنگ نسل های آینده همه کشورهای جهان باشد.

*نهضت خمینی در ادامه نهضت های نبوی(ص) و حسینی(ع)
حاج «سامی مسلمانی» جانباز مقاومت و پدر 3 شهید حزب الله به خبرنگار ایرنا در بیروت گفت: نهضت امام خمینی در دوران معاصر ما نهضتی برای ارتقای جایگاه امت اسلامی، آن هم پس از اینکه در چنگال کفر و ظلم جهانی گرفتار بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: امام خمینی نجاتبخش این امت و برپا کننده دولت محمدی(ص) در این عصر بود. بنابراین ما امام را برانگیزاننده جدید روح انقلابیگری می دانیم.
مسلمانی که خود زخم های جنگ علیه دشمن اشغالگر صهیونیست را به یادگار در بدن دارد، انقلاب امام خمینی را استمرار انقلاب امام حسین(ع) دانست و تاکید کرد: میدان را ترک نخواهیم کرد و سلاح را رها نخواهیم کرد،.

*امام خمینی قطب نما را فلسطین قرار داد
شیخ «عادل الترکی» رئیس جمعیت «منتدی الوحده للتعاون الاجتماعی» در گفت و گو با ایرنا، امام خمینی(ره) را شخصیتی بزرگ توصیف کرد که منطق ظلم و استبداد را به منطق آزادی تغییر داد.
وی گفت: او به همه مستضعفین این جهان آزادی را بازگرداند. امام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد که امروز ایران و فردا فلسطین. او قطب نمای اصلی این امت را مساله محوری یعنی فلسطین قرار داد و پرچم فلسطین را بر فراز سفارت اسرائیل در تهران برافراشت.

*امام خمینی الگوی یک مرد نمونه در خانواده
خانم «مرتضی» فعال اجتماعی و حوزوی نیز با نگاه به بُعد زندگی شخصی امام به خبرنگار ایرنا گفت: امام یک همسر خوب در خانه بود و یک الگوی والا به شمار می رفت.
وی افزود: ما هر چه در مورد امام خمینی خواندیم، تجسم نمونه ای کم نظیر از یک همسر خوب و صالح در خانواده بوده است. خانواده داری ایشان نمونه ای برای همه امت اسلامی است و رفتار ایشان با همسر و فرزندان و زندگی سراسر مهربانی و شادمانی برای همه می تواند الگو باشد.