۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۴:۳۹ ب٫ظ

حبیب دائم: با چشم‌پوشی از گروه‌های مخالف و موافق باید اقرار کرد که پیروزی اسلام‌گرایان در تونس و مراکش یک پیروزی شایسته و برحق بوده است. چرا که این احزاب به خوبی سکولاریسم را می‌شناسند و نه تنها این جریان را که انواع دشمنان اسلام را می‌شناسند. چون از دانش لازم در این زمینه برخور

پیروزی اسلام‌گرایان؛ پیروزی برحقی است

حبیب دائم نویسنده و منتقد مراکشی در سال 1955 در منطقه الجدیده این کشور متولد شد. او در عرصه فرهنگی مراکش و جهان عرب بسیار فعال است و تاکنون مجموعه‌ای متنوع از کتاب‌های نقدی و داستانی از وی به چاپ رسیده است. «پیچ»، «جنگ‌های کوچک»، «آسیاب اوهام» و «متن‌های مرتبط» عنوان برخی از کارهای وی می‌باشد.

سایت میدل ایست آن لاین در هفته اخیر مصاحبه‌ای از این شخصیت ادبی جهان عرب در سایت خود درج کرد و با او درباب بهار عربی به گفتگو نشسته است.

حبیب دائم در زمینه اوضاع و احوال کنونی جهان عرب به این سایت گفت: در شرایط کنونی ما به زبان جدیدی احتیاج داریم که بتواند به خوبی درباره این فضا سخن بگوید. شاید بهتر باشد برای نوشتن درباره این انقلاب‌ها کمی صبر کنیم. چون این بهار عربی هنوز در آغاز خود بسر می‌برد و مدتی زمان لازم است تا به خواسته‌های واقعی خود دست یابد.

وی در ادامه با اشاره به پیروزی اسلام‌گرایان در پارلمان مصر افزود: ملت‌های عربی در اصل و یا بهتر است بگوییم بیشترین آن‌ها مسلمان هستند. این که اسلام‌گرایان بر آن‌ها حکومت نکنند حقیقتا جای تعجب دارد. نه این که چرا اسلام‌گراها به قدرت رسیده‌اند.

این ادیب مراکشی، دموکراسی را عرصه‌ای با قواعد مشخص دانست و در این خصوص گفت: وقتی افراد با قواعد بازی دموکراسی پیش بروند دیگر جای نگرانی برای هیچ کس و نسبت به هیچ کس وجود نخواهد داشت. پیروزی اسلام‌گرایان یک پیروزی دزدی نیست. بلکه دقیقا مانند یک ضرورت تاریخی قابل پیش‌بینی بود.

او در ادامه به پیروزی اسلام‌گرایان در مراکش و تونس نیز اشاره کرد و گفت: با چشم‌پوشی از گروه‌های مخالف و موافق باید اقرار کرد که پیروزی اسلام‌گرایان در این دو کشور یک پیروزی شایسته و برحق بوده است. چرا که این احزاب به خوبی سکولاریسم را می‌شناسند و نه تنها این جریان را که انواع دشمنان اسلام را می‌شناسند. چون از دانش لازم در این زمینه برخوردارند.

 

 

زمان انتشار : 1391-03-10