۱۳۹۷/۰۲/۲۴
۱۲:۵۱ ب٫ظ

طرح توسعه آستان سیدمحمد(ع) در شهر بلد به همت ستاد بازسازی عتبات و مشارکت مردم حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته و قرار است بخش صحن این آستان مقدس به ۱۲ هزار متر مربع افزایش یابد.

پیشرفت ۵۰ درصدی توسعه آستان سیدمحمد(ع)/ صحن حرم ۱۲ هزار متری می‌شود

به گزاری خبرنگار اعزامی حج و زیارت خبرگزاری فارس به عراق، آستان مطهر امامزاده سیدمحمد(ع) از فرزندان امام هادی(ع) در شهر بلد قرار دارد که بسیاری از زائران قبل از تشرف به سامرا به زیارت این امامزاده می‌روند.

در سال‌های اخیر با افزایش تعداد زائران و به کوری چشم دشمنان اسلام به ویژه داعش، طرح توسعه حرم سیدمحمد(ع) به همت ستاد بازسازی عتبات در بلد طراحی و اجرایی شد، به طوری که هم اکنون شماری از هنرمندان کشورمان در این آستان مشغول به فعالیت هستند.

 

 

آستان سیدمحمد(ع) که چندین بار مورد حمله داعش قرار گرفته، توسط هنرمندان ایرانی در دست مرمت و بازسازی و در بخش‌های توسعه است.

 

 

در طرح توسعه آستان سیدمحمد(ع) قرار است بیش از 700 متر مربع بخش مسقف شبستان توسعه یابد همچنین بخش اعظمی از صحن نیز در مساحت 12 هزار مترمربعی از اطراف افزایش خواهد یافت.

 

 

ستاد بازسازی عتبات در این مکان مقدس فعالیت خود را از سال 1391 آغاز کرد و در زمان جنگ داعش نیز همچنان دست از تلاش بر نداشت، به طوری که هم‌اکنون سازه بندی و بتن کاری صحن این امامزاده با استفاده از بهترین مصالح تکمیل شده است و هنرمندان درصدد زیباسازی و آینه‌کاری این بخش هستند.

 

 

به گفته موسی اسماعیلی مسئول طرح توسعه حرم امامزاده سیدمحمد(ع) از فرزندان امام هادی(ع) در سامرا، با تکیمل این طرح 12 هزار مترمربع به متراژ صحن افزوده می‌شود و تاکنون اجرای سنگفرش 2 هزار متر از حرم انجام شده است. همچنین 11 درب طلا تا سه ماه آینده در بخش های مختلف حرم تعبیه خواهد شد.

 

 

در طرح توسعه آستان سیدمحمد(ع) علاوه بر توسعه صحن و شبستان، احداث 80 چشمه سرویس بهداشتی، مضیف، هتل و محل اسکان زائران اربعین پیش بینی شده است و با توجه به اینکه فضای قدیمی شبستان حدود یک هزار و 400 مترمربع بوده و نیازمند مرمت نیز است در منار مرمت این بخش شبستان از بخش خواهران 350 مترمربع و از بخش برادران 350 مترمربع مساحت توسعه می‌یابد به طوری که در محموع 700 متر برای توسعه آسان سیدمحمد(ع) در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن بخش قبلی و فضای قدیمی مساحت شبستان به دو هزار و 100 مترمربع می‌رسد.

 

 

مسؤول طرح توسعه حرم امامزاده سیدمحمد(ع) با اشاره به اینکه مقابله با داعش یعنی توسعه اعتاب مقدسه گفت: احداث مهمانسرا و هتل در این حرم شریف وعده ای بود که در سفر آقای پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات به بلد دادند که این طرح در سال 97 طراحی و اجرایی می‌شود و ما با امادگی منتظر مسولان حرم برای اجرای طرح و در اختیار قرار دادن زمین هستیم.

 

 

به گزارش فارس، آستان امامزاده سیدمحمد(ع) در استان صلاح الدین و شهر بلد نزدیکی سامرا قرار دارد که هر ساله میزبان عاشقان حسینی است.