۱۳۹۷/۰۲/۳۰
۹:۰۶ ق٫ظ

سفير كشورمان در عراق در اين‌باره گفت: هيچ تيمي از سوي نوري المالكي ـ نخست‌وزير عراق ـ براي مذاكره با ايران درباره تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق به ايران نيامده است.

چراغ سبز ایران برای تمدید حضور نظامیان آمریکایی در عراق

روزنامه‌ي الوطن به نقل از يكي از نمايندگان پارلماني عراق از اعلام رضايت ايران با مساله حضور بخشي از نظاميان آمريكايي در عراق خبر داد.

اين روزنامه كويتي به نقل از سامي العسكري ـ از نمايندگان فهرست دولت قانون ـ مدعي شد كه بغداد توانست چراغ سبز ايران را درباره حضور بيش از 15 هزار آمريكايي در عراق را به دست بياورد.

العسكري در ادامه بر حمايت همسايگان عراق از جمله ايران با درخواست بغداد مبني بر تمديد حضور بخشي از نيروهاي آمريكايي تاكيد كرد.

سفير كشورمان در عراق در اين‌باره گفت: هيچ تيمي از سوي نوري المالكي ـ نخست‌وزير عراق ـ براي مذاكره با ايران درباره تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق به ايران نيامده است.

حسن دانايي‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي ايسنا، درباره احتمال تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق و آمدن هياتي از سوي نخست‌وزير عراق به ايران و گفت‌وگو با مقامات ايراني در اين باره، گفت: هيچ تيمي از عراق از طرف نوري المالكي براي مذاكره با ايران درباره اين مساله به تهران نيامده است.

او ادامه داد: موضع ايران در اين باره كاملا روشن و شفاف است. ما معتقديم نيروهاي خارجي بايد از عراق بيرون روند. ما معتقديم در حال حاضر هيچ تهديد خارجي عراق را هدف قرار نداده است و نيروهاي انتظامي و ارتش عراق توانايي اداره وضع داخلي كشورشان را دارند. از نظر ما از زماني كه آمريكايي‌ها از كوچه و خيابان‌هاي شهرهاي عراق بيرون رفتند از ميزان حوادث كاسته شده است.

سفير ايران در بغداد درباره واكنش مردم عراق نسبت به تمديد احتمالي حضور نيروهاي آمريكايي در كشورشان گفت: معتقدم شاهد واكنش جدي از سوي جامعه عراق، مردم و رهبران اين كشور خواهيم بود.

وي در عين حال تصريح كرد: اين حق ماست كه به دولت عراق توصيه كنيم نيازي به تمديد حضور آمريكايي‌ها در عراق نيست؛ اما اگر دولت عراق تصميم بگيرد، تصميم آن كشور است.

اين ديپلمات كشورمان هم‌چنين درباره انگيزه آمريكايي‌ها براي تمديد حضورشان در عراق،‌گفت: آن‌ها به دنبال حفظ پايگاه‌هاي نظامي‌شان در عراق و افزايش حضورشان در منطقه هستند؛ اما معتقدم تحولات منطقه و خاورميانه در اين زمينه بي‌تاثير نيست.

دانايي‌فر گفت:‌ آمريكايي‌ها چندين ماه است كه به طور جدي به دنبال راهي براي باقي ماندن بخشي از نيروهاي‌شان در عراق هستند. سال گذشته (2010) بيش از 55 هزار نيروهاي آمريكايي از عراق خارج شد و در حال حاضر 46 هزار نيرو در عراق در چند پايگاه هوايي و زميني مستقر هستند.

سفير ايران در بغداد ادامه داد: طبق موافقت‌نامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن، نيروهاي آمريكايي بايد تا پايان 2011 از عراق خارج شوند اما مدتي است كه آمريكايي‌ها سعي دارند به طرق مختلف حضورشان را تا حدود 22 هزار نيروي نظامي در عراق حفظ كنند. در اين باره چند طرح به پارلمان مبني بر ايجاد نمايندگي‌هايي در شهرهاي مختلف عراق شبيه كنسولگري‌هاي ارائه كرده‌اند اما اين طرح‌ها در پارلمان و دولت عراق تاكنون راي نياورده است.

او تاكيد كرد: بيش از 70 درصد رهبران فعلي عراق مخالف تمديد حضور نيروهاي نظامي آمريكا در كشورشان هستند.

 

زمان انتشار : 1390-01-01