۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۳:۱۲ ب٫ظ

در گذشته یهودیت صرفا یک دین بود که پیروان آن در کنار مسلمانان و مسیحیان زندگی می‌کردند و با آن‌ها تعامل داشته‌اند. اما امروز یهودیت با صهیونیسم ارتباط پیدا کرده است و ما را به یاد منافع سیاسی صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی می‌اندازد.

چهره یهودیان در ادبیات ملی عربی

«چهره یهودیان در ادبیات ملی عربی» عنوان نام کتاب جدیدی است که اخیرا توسط مجلس اعلی فرهنگ مصر به چاپ رسیده است.

به نقل از سایت البوابه کتاب «خالد ابو اللیل» یک پژوهش علمی و کارشناسی است که می‌کوشد چهره یهودیان را در ادبیات ملی و مردمی کشورهای عربی نشان دهد.

نویسنده خود در زمینه اهمیت کتاب مذکور می‌گوید: اهمیت این پژوهش در پیشگام بودن آن نیست. حتی پیش از این پژوهش کارهای مختلف دیگری نیز انجام شده بود که البته هیچ کدام به طور جدی و دقیق این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار نداده بود. اهمیت مطالب کتاب «چهره یهودیان در ادبیات ملی عربی» حتی در ترسیم چهره منفی و یا مثبت یهودیان نیز نیست. بلکه در واقع این کتاب به لحاظ پرداختن به دیدگاه مردم عرب نسبت به یهودیان در طی سال های متمادی و نشان دادن تغییر و تحول این اندیشه حائز اهمیت می‌باشد.

وی در ادامه توضیح داد: در گذشته یهودیت صرفا یک دین بود که پیروان آن در کنار مسلمانان و مسیحیان زندگی می‌کردند و با آن‌ها تعامل داشته‌اند. اما امروز یهودیت با صهیونیسم ارتباط پیدا کرده است و ما را به یاد منافع سیاسی صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی می‌اندازد.

خواننده با مطالعه بخش‌های مختلف کتاب مذکور با احساس مردم عرب نسبت به معتقدان به این دین در طی سالیان متمادی تاریخ آشنا می‌شود و به وضوح می‌بیند که این احساس چگونه به مرور زمان دستخوش تغییر و تحول شده و در قرن بیستم نام دین یهود با سیاست‌های صهیونیستی گره می‌خورد.

چهار بخش مختلف فصول این کتاب را تشکیل می‌دهد و نویسنده با توجه به تاریخ اجتماعی در طی قرون و اعصار گوناگون تغییر احساسات مردم عرب‌زبان را نسبت به این دین را نشان می‌دهد. این احساسات مردمی به شکل سروده‌های محلی، ضرب‌المثل و یا نکات ظریف ادبی نمود پیدا کرده است و نویسنده کتاب مذکور این موارد را در ادبیات مردمی کشورهای مختلف عربی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و به موارد مشابه و متفاوت موجود اشاره می‌نماید.

http://www.albawaba.com/ar

زمان انتشار : 1391-05-02