۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۸:۵۹ ب٫ظ

هدف از برپایی این نمایشگاه حفظ تاریخ و تمدن مردم فلسطین می‌باشد. این مسئله با توجه به تلاش‌های اسرائیل در زمینه از بین بردن آثار و نشانه‌های تاریخ و تمدن مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است. در همین راستا برگزار کنندگان این نمایشگاه بازدید از تصا

چه می‌شد اگر می‌ماندیم؛ هویت فلسطین پیش از اشغال

یک نمایشگاه عکاسی در پایتخت اردن از روزهای گذشته فلسطین اشغالی سخن می‌گوید. روزهای که فلسطین هنوز طعم تلخ اشغال را نچشیده بود.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، در شهر عمان پایتخت اردن نمایشگاه عکسی با نام «چه می‌شد اگر می‌ماندیم» برپا شده است که بازدیدکنندگان خود را به سال‌های 1900 تا 1947 میلادی در فلسطین می‌برد. این تصاویر زندگی اجتماعی، کاری و فرهنگی مردم این دیار را در خود منعکس کرده است و همچنین راوی شهروندان فلسطینی است که در آن دوره از تاریخ در کوچه‌ها و خیابان‌های این سرزمین گام برداشته‌اند.

نمایشگاه مذکور که تا 17 جولای برپا خواهد بود، چون سندی ارزشمند می‌باشد که از روزهای دور فلسطین اشغالی سخن می‌گوید. سرزمینی که بیش از شش دهه اشغال را تجربه را کرده است و خاطرات این روزگار می‌تواند برای حفظ و بقای هویت مردم، فرهنگ و تمدن آن‌ها بسیار سودمند باشد.

صد تصویر سیاه و سفید در این نمایشگاه در معرض دوستداران آشنایی با تاریخ فلسطین قرار گرفته است. این تصاویر از مجموعه یک فرد ارمنی به نام «ایلیا کهفیدجیان» می‌باشد. این شخص مدتی از دوران زندگی‌اش را در شهر قدس شریف بسر برده بود و این تصاویر را نیز در همین مدت به ثبت رسانده است.

«کهفیدجیان» که در سال 1999 دیده از جهان فرو بست با دوربین خود شواهد تاریخی و دینی را به ثبت رسانده است که از ارزش بسیاری برخوردار می‌باشد. تصاویر مربوط به کلیسای القیامه یکی از این موارد می‌باشد. در آن دوره این کلیسا در دست مسلمانان اداره می‌شد. برخی از امکان تا به امروز در فلسطین اشغالی باقی مانده است.

 هدف از برپایی این نمایشگاه حفظ تاریخ و تمدن مردم فلسطین می‌باشد. این مسئله با توجه به تلاش‌های اسرائیل در زمینه از بین بردن آثار و نشانه‌های تاریخ و تمدن مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است. در همین راستا برگزار کنندگان این نمایشگاه بازدید از تصاویر به نمایش درآمده را برای عموم آزاد اعلام کرده‌اند تا همگی با مشاهده این تصاویر که در واقع چون سند هویتی برای مردن فلسطین بشمار می‌رود، آشنا شوند.

«هند ابو الشعر» تارخ‌نگار در مصاحبه با جزیره نت درمورد از بین بردن حافظه و خاطرات یک مکان گفت: ویران کردن نشانه‌ها و یادگارهای تاریخی یک سرزمین کاری بسیار زشت و سنگدلانه است و تنها می‌تواند براساس یک دستور سیاسی و یا یک دستور نژادپرستانه صورت بگیرد. وی در ادامه توضیح داد: نمایشگاه «چه می‌شد اگر می‌ماندیم» تلاشی است در مقابل نژادپرستی‌ و وطن دوستی افراطی اسرائیل و می‌کوشد تا هویت فلسطین را برای مردمش حفظ کند.  

http://aljazeera.net/news/pages/9c13603e-4033-4c29-933e-549d8b5bd596

زمان انتشار : 1391-04-21