۱۳۹۹/۰۲/۰۱
۳:۵۵ ب٫ظ

باستان‌شناسان و محققان دانشگاه هایدلبرگ آلمان یک کاخ باستانی را داخل تونل‌های حفر شده تروریست‌های داعش در موصل کشف کردند.

کاخ امپراطوری آشور در ویرانه‌های موصل کشف شد

به گزارش الأمه:

این کاخ در ویرانه های مسجدی که داعش در موصل تخریب کرده بود، پیدا شده است.

این کاخ نظامی متعلق به امپراطوری آشور بوده و معبدی که به همراه آن کشف شده متعلق به سده پنجم یا ششم قبل از میلاد مسیح است.

داعش این مسجد زیبا مربوط به سده دوازدهم را منفجر کرد، زیرا معتقد بود که مقبره یونس پیامبر در آن قرار دارد.

تروریست های داعش به امید پیدا کردن گنجینه و آثار هنری برای فروش، تونل هایی را در زیر آوار این مسجد حفر کردند.

حال دانشمندان آلمانی در این تونل ها، گنجینه های باستان شناسی از جمله یک اتاق سلطنتی ۲ هزار ساله به طول ۵۵ متر کشف کرده اند که با کاخ نظامی ارتباط داشته است.

موصل کشف شد " href="https://img9.irna.ir/d/r2/2020/04/19/3/157080679.jpg" data-fancybox="gallery">

قدمت معبد و کنده‌کاری‌هایش به دوره پایانی امپراطوری آشور بازمی گردد که بر بین النهرین تسلط داشت.

اولین گروه از باستان شناسان محلی گزارش دادند که داعش این تونل ها را در عمق زیرین مکانی مقدس برای دستیابی به گنجینه ها و آثار هنری به منظور فروش در بازار سیاه حفر کرده بود.

سپس این گروه تونل های منتهی به کاخی را که قبلا کشف نشده بود و دست نخورده باقی مانده بود، پیدا کردند.

سایت «نیوز نتورک آرکیالوژی» گزارش داد: داعش ۴ ژوئن ۲۰۱۴ (۱۴ خرداد ۱۳۹۳) نبردی گسترده را با نیروهای دولتی در شمال عراق آغاز کرد. در آن زمان، این گروه تروریستی موصل در شمال بغداد را اشغال کرد و با منفجر کردن اماکن باستانی این شهر، تونل هایی را زیر آن برای کشف آثار باستانی حفر کرد.

در سال ۲۰۱۷، مجله آبزرور خاورمیانه خبر داد که «قیس رشید» معاون وزیر گردشگری و میراث باستانی عراق در کنفرانس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در پاریس گفت که دستکم ۶۶ مکان باستانی در موصل به دست داعش تخریب شده است. وی یادآور شد که در جریان حملات داعش، عبادتگاه های مسلمانان و مسیحیان به شدت تخرب شد و آثار باستانی به یغما رفت.

داعش علاوه بر موصل عراق، شهرهای تدمر (پالمیرا) و حلب سوریه را نیز ویران و آثار تاریخی این شهرها را غارت کرد.

دمشق در سال های اخیر برای نجات گنجینه فرهنگی و معماری سوریه، تلاش متمرکزی داشته است. در سال های اخیر با تثبیت اوضاع، مقام های سوریه در جهت بازسازی اماکن مذهبی و احیای مکان های ارزشمند برآمده اند.

موصل کشف شد " href="https://img9.irna.ir/d/r2/2020/04/19/3/157080680.jpg" data-fancybox="gallery">

سوریه همچنین خواستار بازپس گیری آثار هنری غارت شده اش بوده و آمریکا،  فرانسه و ترکیه را به چپاول آثار باستانی خود متهم کرده است.

باستان شناسان، مورخان و متخصصان مردم شناسی از سراسر جهان در سال های اخیر به ویرانی آثار هنری ارزشمند و گنجینه های باستانی قدیمی ترین شهرهای جهان در سوریه و عراق به دست تروریست ها و غارتگران و توسط موشک ها، بمب ها و گلوله ها، با وحشت نگریسته اند.

گزارش ها حاکی است که از ابتدای بحران سوریه و جنگ علیه این کشور، بیش از یک میلیون قطعه و اثر باستانی و تاریخی از این کشور سرقت شده است.

 به منظور مرمت و بازسازی و آماده کردن بناهای باستانی شهر تدمر برای حضور گردشگران در آن، بخش ترمیم و بازسازی سازمان میراث فرهنگی سوریه اقدام به خاکبرداری و زدودن آثار ویرانی های ناشی از حملات تروریست ها از خیابان ها، گذرگاه ها و اماکن این بناهای تاریخی کرده است

تدمر (پالمیرا) شهر باستانی در استان حُمص در مرکز سوریه و در ۲۱۰ کیلومتری دمشق که در سال های گذشته به دلیل حملات تروریست ها، بازدید از آن متوقف شده بود، اسفند ۹۷ میزبان یک گروه از گردشگران خارجی از کشورهای فرانسه، کانادا و سوییس شد.

ساکنان تدمر را در دوران باستان آرامی‌ها، عموریان، عرب‌ها و اقلیتی از یهودیان تشکیل می‌دادند. این شهر باستانی که به «مروارید صحرا» معروف است، یکی از مهم‌ترین ویرانه‌های تاریخی جهان و یکی از آثار ثبت شدهٔ سوریه است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

موصل کشف شد " href="https://img9.irna.ir/d/r2/2020/04/19/3/157080684.jpg" data-fancybox="gallery">

قدمت بخش اعظم ویرانه‌های تدمر به سده‌های یکم و دوم میلادی بازمی‌گردد.
تدمر زمانی در جهان باستان یکی از مهم‌ ترین مراکز فرهنگی جهان بود. این شهر تبلور هنر و معماری قرن‌های نخست و دوم میلادی به‌ شمار می‌رود که در آن تکنیک‌های یونانی و رومی با سنت‌های محلی و نفوذ ایران باستان درهم آمیخته است.
این محوطه حاوی بیش از هزار ستون و یک گورستان عظیم شامل بیش از ۵۰۰ مقبره است. تا پیش از جنگ داخلی سوریه هر ساله بیش از ۱۵۰ هزار جهانگرد از تدمر بازدید می‌کردند.
گروه ترویستی داعش ۲۱ ماه مه سال ۲۰۱۵ (۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) شهر باستانی تدمر را اشغال کرد.

از زمانی که این شهر به دست داعش افتاد، تخریب بناهای تاریخی و آثار هنری و کشتار مورخان و باستان شناسان به راهبرد این گروه در جنگ با تاریخ، فرهنگ و روشنفکری تبدیل شد.

 

منبع: ایرنا