۱۳۹۷/۰۵/۰۲
۱۲:۰۸ ب٫ظ

آیین‌های بزرگداشت دهه كرامت، به همت رایزنی فرهنگی ایران و با حضور كاروان «زیر سایه خورشید» در شهرهای هراره (پایتخت)، كادوما و موتاره زیمبابوه برگزار شد.

کاروان زیر سایه خورشید با قاری ایرانی در زیمبابوه

به گزارش الأمه به نقل از ایکنا:

مراسم بزرگداشت دهه كرامت با حضور رضا عسگری، رایزن فرهنگی و كاركنان سفارت ایران در زیمبابوه و خانواده‌های آنان و نیز جمعی از شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در مسجد آل محمد(ص) شهر هراره برگزار شد.

این مراسم با تلاوت كلام‌الله مجید توسط مهدی سلطانی، یكی از قاریان بین‌المللی اعزامی در قالب «كاروان زیر سایه خورشید» آغاز شد و پس از آن حجت‌الاسلام اسدی‌موحد، با بیان سخنانی به زندگینامه كوتاه و شرح حال مختصر حضرت معصومه(س) پرداخت و به مراتب تسلیم وی در برابر ولایت امام زمان خود اشاره كرد و گفت: در طول تاریخ ما شاهد حضور بانوانی هستیم كه در برابر ولی زمانه خود تسلیم محض بودند كه می‌توان از میان آنها به آسیه همسر فرعون، حضرت مریم (س) مادر حضرت عیسی (ع)، حضرت خدیجه (س) همسر پیامبر گرامی اسلام، حضرت فاطمه (س) و نیز حضرت زینب (س) در برابر دستورات امام حسین (ع) در كربلا اشاره كرد.

وی در ادامه به وظیفه شیعیان در برابر امام زمان خود و پیروی از ولایت اشاره كرد و گفت: درسی كه از بررسی روش زندگی خاندان عصمت و طهارت می‌آموزیم، تسلیم در برابر ولی زمانه و پیروی كامل از دستورات ایشان است.

بزرگداشت امام رضا(ع) در كالج
نشست بزرگداشت مقام والای امام علی بن موسی الرضا(ع) در كالج اسلامی حضرت فاطمه زهرا (س) در هراره با حضور رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه و كاروان زیر سایه خورشید (اعزامی از سوی آستان قدس رضوی) در جمع دانش‌آموزان و مسئولان این كالج برگزار شد.

در این نشست مهدی سلطانی، قاری بین‌المللی اعزامی از مشهد كارگاه كوتاه آموزشی برای دانش‌آموزان در زمینه روخوانی و روانخوانی برگزار كرد و پس از آن، شیخ مصطفی چیندانداری، در مورد تاریخ زندگانی پرفراز و نشیب امام رضا (ع) سخنرانی كرد.

در ادامه نیز دانش‌آموزان به ارائه مقاله با موضوع سیره و روش زندگی امام رضا (ع) و نقش تاریخی، سیاسی و اجتماعی ایشان پرداختند.

سپس حجت‌الاسلام اسدی‌موحد، به ارائه سخنرانی در مورد شخصیت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) پرداخت.

رضا عسگری، رایزن فرهنگی كشورمان در زیمبابوه نیز با جمع‌بندی سخنان ارائه شده در این نشست، به آیات و روایات متواتر در زمینه عمل به دستورات قرآن كریم اشاره كرد و گفت: به عنوان یك مسلمان، عمل ما بهترین عنصر اشاعه فرهنگ ناب اسلامی است و نه كلام و گفتار ما.

جشن در موتاره
شهر موتاره در ۵۰۰ كیلومتری پایتخت (هراره) نیز شاهد برگزاری مراسمی به مناسبت دهه كرامت بود. در این مراسم كه با حضور جمعی از خانواده‌های شیعیان شهر و روستاهای اطراف، شیخ مصطفی چیندانداری، شیخ عبدالله ماكوئینجا و شیخ خالد برگزار شد، سخنرانان به تبیین نقش امام رضا (ع) در هدایت شیعیان و روشنگری و گفت‌وگو با ادیان دیگر پرداختند.

در ادامه مراسم هدایای متبرك آستان قدس رضوی، توسط هیأت كاروان «زیر سایه خورشید» در میان عاشقان و محبان اهل بیت(ع) توزیع شد.

حضور در كادوما
هیأت اعزامی از آستان قدس رضوی و رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه، در محل مركز اسلامی امام خمینی (ره) شهر كادوما (در ۱۵۰ كیلومتری پایتخت) در جمع خانواده‌های شیعیان این شهر حضور پیدا كردند.

در این مراسم كه با انجام سرود ویژه خوش‌آمدگویی به هیأت ایرانی توسط جمعی از شیعیان انجام شد، پس از تلاوت آیاتی از كلام‌الله مجید توسط مهدی سلطانی، قاری اعزامی از ایران، حجت‌الاسلام اسدی‌موحد با ذكر حدیثی از ائمه معصومین (ع) به زبان انگلیسی، به برشمردن صفات مؤمنین از نگاه آن بزرگواران پرداخت.

این مراسم با اهدای هدایای آستان قدس به شیعیان مشتاق و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر ادامه پیدا كرد.