۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۸:۳۰ ق٫ظ

دکتر محمد حسن خلیل در این کتاب روند تکاملی جنین انقلاب مصر را مورد بررسی قرار می‌دهد و به تناقضات سیاسی و اقتصادی نظام مصر در اواخر عهد سادات و روزگار رئیس جمهور مخلوع حسنی مبارک، می‌پردازد.

کتابی از بطن انقلاب مصر

مردم مصر پس از تحمل چندین دهه ظلم و استبداد حسنی مبارک، برخاستند و حقوق خود را مطالبه کردند. آن‌ها با برپایی راهپیمایی و اعتراض‌های مستمری از 25 ژانویه سال 2011 (5 بهمن 1389) تا روز 11 فوریه 2011 (22 بهمن 1389) توانستند حسنی مبارک را وادار به استعفا از مسند ریاست جمهوری کنند. پس از حسنی مبارک دولت موقتی از نظامیان تشکیل شد و قدرت را در مصر به دست گرفت.

مردم مصر در این انقلاب خواستار تغییر و بالا رفتن سطح زندگی خود شدند. آنان می‌خواستند که فساد و فقر از بین برود، درصد بالای بیکاری کاهش پیدا کند، حداقل دستمزدها افزایش یابد و از همه مهمتر یک دولت مردمی برسرکار آید. تمام این خواسته‌ها، دغدغه‌های فکری مردم، حوادث و اتفاقاتی که در طی این مدت بر این مردم گذشت، تاثیر آشکار خود را بر ادبیات و عرصه‌های مختلف نقدی، اجتماعی و سیاسی به جای گذاشت. داستان های زیادی با الهام گرفتن از این وقایع به رشته تحریر درآمد. از طرف دیگر منتقدان حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی و صاحب‌نظران این عرصه‌ها نیز به بحث و بررسی اوضاع و احوال کشور خود پرداختند. کتاب «حقیقت انقلاب 25 ژانویه و آینده آن » کتاب دیگری است که از دل این رویدادها بیرون آمده است و سعی دارد در حد خود به یافتن راه صحیح این انقلاب کمک کرده باشد.

به نقل از سایت الف یاء، دکتر محمد حسن خلیل در این کتاب روند تکاملی جنین انقلاب مصر را مورد بررسی قرار می‌دهد و به تناقضات سیاسی و اقتصادی نظام مصر در اواخر عهد سادات و روزگار رئیس جمهور مخلوع حسنی مبارک، می‌پردازد.

این کتاب در 85 صفحه در سایز متوسط نوشته شده است و اخیرا توسط انتشارات الاشتراکیه به چاپ رسیده است.

 

زمان انتشار : 1391-02-01