۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۳:۱۴ ب٫ظ

برخی از ادیبان عرب معتقدند که این کتاب با زبانی رمزگونه درمورد اوضاع و احوال لیبی سخن می‌گوید و در کتاب شخصیت رهبر سیاسی پیشین لیبی به تصویر کشیده شده است.

کتابی که باعث سقوط دولت قذافی شد

سرنوشت رهبران سیاسی و سیاستمداران هر کشوری همیشه مورد توجه نویسندگان و تاریخ‌نگاران بوده است و منبع الهامی برای نوشتن داستان‌های گوناگونی که هر یک به شکلی، قسمتی از زندگی و اعتقادات این افراد را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. 

«ترانه‌ای برای رفتن» عنوان کتابی است که اخیرا توسط موسسه قلم عربی به چاپ رسیده است. داستانی در 104 صفحه در سایز متوسط، از یک نویسنده سودانی به نام الشاب معتصم که راوی اوضاع و احوال کنونی مردم عرب است. طبق گزارش سایت البوابه برخی از ادیبان عرب معتقدند که این کتاب با زبانی رمزگونه درمورد اوضاع و احوال لیبی سخن می‌گوید و در کتاب شخصیت رهبر سیاسی پیشین لیبی به تصویر کشیده شده است.

قهرمان داستان جوانی است که از اوضاع نابسامان جامعه خود به ستوه آمده است اما قدرتی برای تغییر در دست ندارد. این جوان نظاره‌گر آشفتگی‌های جامعه خویش است و درد این وضعیت او را به شدت در خود درگیر می‌کند. جامعه‌ای که قدرتمندان با قدرت خود تمام فرصت‌ها و امکانات را برای خویش مصادره می‌کنند و مجال را بر دیگر افراد این جامعه تنگ و تنگ‌تر می‌کنند. روح حساس و دردمند این جوان آن چنان او را به این مسائل مشغول می‌کند که رفته رفته بر سلامت او تاثیر می‌گذارد و در نهایت نیز کار او به بیمارستان روانی ختم می‌شود و جالب آن که پزشکان و روان‌شناسان از اندیشه‌های این جوان دردمند درشگفت می‌مانند. چرا که او مانند دیگر افراد این جامعه بیمار است، تنها با این تفاوت که او چون توپی بوده است که نقش خود را در زندگی بازی نکرده است و دیگران به جای او بازی کرده‌اند.

 معمر محمد ابومنیار معروف به سرهنگ معمر محمد قذافی در 7 ژوئن 1942 به دنیا آمد و پس از مدت‌ها اختفا و گریختن از دست مخالفان خود، چندی پیش در 20 اکتبر 2011 توسط انقلابیون کشورش به قتل رسید. 

 

زمان انتشار : 1391-02-05