۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۱۲:۰۱ ب٫ظ

کتاب پیامبر اثری از جبران خلیل جبران نویسنده لبنانی یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سرتاسر جهان بوده است. پیامبر که در سال 1923 برای اولین بار به چاپ رسید، تا به امروز به بیش از 50 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و قسمت‌های از گفته‌های این کتاب در مراسم‌ ازدواج، سخنرانی‌ها و حتی مراسم

کتاب پیامبر جاودانه‌ترین اثر جبران خلیل جبران

کتاب پیامبر جبران خلیل جبران الهام‌گر نویسندگان غربی بسیاری بوده است. اما متاسفانه نویسندگان و ادیبان عرب‌زبان به آن توجه چندانی نداشته‌اند.

به نقل از سایت خبری وقت الجزائر، کتاب پیامبر اثری از جبران خلیل جبران نویسنده لبنانی یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سرتاسر جهان بوده است. پیامبر که در سال 1923 برای اولین بار به چاپ رسید، تا به امروز به بیش از 50 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و قسمت‌های از گفته‌های این کتاب در مراسم‌ ازدواج، سخنرانی‌ها و حتی مراسم تدفین به کار رفته است.

محمد صلاح العمری سخنگوی گروه ادبیات عرب معاصر در دانشگاه آکسفور درباب اهمیت این کتاب می‌گوید: پیامبر کتابی است که می‌توان از آن در لحظات متفاوت زندگی استفاده کرد. این کتاب برای شرایط گوناگون و لحظات متفاوت زندگی انسان‌ها مناسب است و به همین دلیل است که می‌توان هم برای زوج‌ها و هم به مناسبت تولد و یا مرگ عزیزی، آن را هدیه داد. دلیل انتشار کتاب مذکور در این سطح وسیع نیز همین قابلیت آن می‌باشد.

لوری سو یک کشیش آمریکایی است که قسمت‌هایی از گفته‌های این کتاب را در مراسم عقد و ازدواج افراد به کار برده است. این کشیش نیویورکی درمورد این اثر جبران خلیل جبران گفت: این کتاب با شیوه خطابی نوشته شده است و برای مراحل مختلف زندگی انسان مناسب است. وی به تجربه شخصی خود از مطالعه این کتاب نیز اشاره کرد و گفت: من هر چه بیشتر این کتاب را مطالعه می‌کنم، کلمات و معانی به کار رفته در آن را دقیقتر متوجه می‌شوم.

پرفسور کل السر نیز به نوبه خود درمورد این کتاب گفته است: اهمیت کتاب پیامبر آن است که خواننده را با مطالب معنوی و روحانی آشنا می‌کند، بی‌آنکه در این راه مخاطب را با پیچیدگی‌های اصول عقاید سردرگم و خسته کند.

این کتاب از 26 شعر نثرگونه تشکیل شده است و شامل موعظه‌های مختلفی است که توسط مردی به نام مصطفی بیان می‌شود.

جبران خلیل جبران در ششم ژانویه سال 1883 در بشری لبنان دیده به جهان گشود و در 10 آوریل سال 1931 دیده از جهان فرو بست. وی از نویسندگان سرشناس لبنان بود که به آمریکا مهاجرت کرد. جبران یکی از پیشگامان ادبیات رومانتیک در زبان عربی بود. وی همچنین نخستین ادیب عرب‌زبانی است که شعر نثر را وارد ادبیات عرب کرد. 

 

زمان انتشار : 1391-03-01