۱۳۹۸/۰۸/۰۹
۸:۳۱ ق٫ظ

آستان مقدس حضرت عباس(ع) نخستین همایش علمی بین‌المللی را با عنوان «قرآن در مطالعات شرق‌شناسی معاصر» با نگاه ویژه به دایرة‌المعارف قرآن لیدن در کربلا برگزار می‌کند.

کربلا؛ میزبان همایش ویژه نقد و ارزیابی دایره‌المعارف قرآن لیدن

به گزارش الأمه:

این همایش به همت مرکز «رسول اعظم(ص)» و مرکز اسلامی مطالعات راهبردی وابسته به بخش امور فکری و فرهنگی آستان عباسی برگزار می‌شود.

این همایش با عنوان «قرآن کریم در مطالعات شرق‌شناسی معاصر ـ رویکردهای انتقادی به دایرة‌المعارف قرآن لیدن» و با شعار «إن هو إلا ذکرٌ و قرآنٌ مبین» در روزهای ۵ و ۶ تیرماه سال آینده(۹۹) برگزار خواهد شد.

محورهای اصلی این همایش عبارت‌اند از: «رویکردهای انتقادی به روش دایرة‌المعارف قرآن لیدن»، «علوم و تحقیقات قرآنی در دایرة‌المعارف قرآن لیدن ـ رویکردهای انتقادی»، «علم تفسیر و روش‌های آن در دائرة‌ المعارف قرآن لیدن»، «تحقیقات کلامی در دائرة‌ المعارف لیدن ـ رویکردهای انتقادی»، «مطالعات فقهی در دایرة‌المعارف لیدن ـ رویکردهای انتقادی»، «مطالعات تاریخی در دایرة‌المعارف لیدن ـ رویکردهای انتقادی» و «مطالعات اجتماعی و سیاسی در دایرة‌المعارف لیدن ـ رویکردهای انتقادی».

شروط مشارکت در این همایش در مرحله نخست، پایبندی به هدف کلی همایش یعنی نقد تحقیقات و مطالعات شرق‌شناسی معاصر درباره قرآن در دایرة‌المعارف قرآن لیدن است.

رعایت شرایط علمی، ارزیابی پایان‌نامه‌های مستشرقان درباره موضوع و تبیین نکات مثبت و منفی آن‌ها در دو سطح «مضمون» و «روش‌شناختی» با تکیه بر قرآن، سنت، عقل و داده‌های تاریخی و زبانی، رعایت اصول تحقیق علمی در مستندسازی، اقتباس، مراجعه به منابع معتبر و تکیه بر زبان علمی به دور از پیچیدگی از جمله شروطی است که پژوهش‌های این همایش باید داشته باشند.

تحقیقات ارائه‌شده به این همایش همچنین نباید پیش از این در کتاب یا مجله یا رسانه‌های نوشتاری یا الکترونیکی منتشر شده باشد و پژوهشگران باید چکیده‌ای از تحقیق شامل توصیفی از دائرة‌ المعارف قرآن لیدن و ایده‌های اصلی خود را ارائه دهند. آخرین مهلت ارسال چکیده‌ها ۲۴ آبان‌ سال جاری و مهلت ارسال اصل مقالات ۲۵ اسفندماه تعیین شده است. همچنین پژوهش‌های ارائه‌ شده نباید بیشتر از ۱۲ هزار واژه باشد.

این همایش با هدف ارزیابی و بررسی دایرة‌‌المعارف لیدن به‌عنوان یک دانشنامه مهم قرآنی، که در اختیار پژوهشگران و دانشجویان غربی قرار گرفته، برگزار می‌شود. این اثر یک دستاورد علمی درباره قرآن و جایگاه دینی آن نزد مسلمانان است.

گفتنی است؛ یکی از جدیدترین آثاری که خاورشناسان و قرآن پژوهان غیرمسلمان درباره قرآن و معارف والای آن در سالهای اخیر تدوین کرده‌‌اند، دایرة‌المعارف قرآن لیدن است. این دایرة المعارف طبق بیان سرویراستار آن «جیم دمن مک اولیف» هزار مدخل دارد و از سال ۲۰۰۰ تاکنون پنج جلد آن انتشار یافته است.

نویسندگان قرآن‌پژوه این دایرة‌المعارف، نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی درباره موضوعات قرآنی نظیر مصدر قرآن، تاریخ جمع و تدوین آیات، ادبیات و ساختار قرآن، تحریف قرآن و معارف و محتوای قرآن کریم ابراز کرده‌اند که در برخی موارد، اصول و مبانی شیعه را مورد هجمه قرار داده و اظهار نظرهای بی پایه و اساس و غیرعالمانه‌ای را بیان داشته‌اند.

 

منبع: ایکنا