۱۳۹۷/۱۰/۲۴
۱۲:۱۲ ب٫ظ

اداره آثار باستانی حمص سوریه با کمک پلیس این شهر موفق شد دو قطعه باستانی آماده قاچاق در یکی از مخفیگاههای داعش واقع در بادیه السخنه از توابع شهر حمص را شناسایی و ضبط کند.

کشف دو اثر باستانی آماده قاچاق توسط داعش در سوریه

به گزارش الأمه:

تروریستهای داعش در جریان جنگ، این دو قطعه را از شهر تاریخی تدمر (پالمیرا) سرقت کرده بودند.
مدیر اداره آثار تاریخی و موزه های استان حمص در این زمینه اظهار داشت: آثار مسروقه شامل یک مجسمه مرد با برگ درخت خرما در دست چپ و یک مجسمه مرد با موهای فرفری است که قدمت آنها به دوران رومیان باز می گردد.
«حسام حامیش» خاطرنشان کرد: گروههای تروریستی از جمله داعش، طی سالهای گذشته در سوریه دست به ربودن و قاچاق هزاران قطعه باستانی زدند.

** کشف کتیبه ای کهن در منطقه تل سیع در استان السویدا
مدیر اداره باستان شناسی استان السویدا سوریه از کشف کتیبه ای کهن در منطقه تل سیع خبر داد.
«نشأت کیوان» اعلام کرد که باستان شناسان با همکاری یکی از ساکنان منطقه، کتیبه ای کهن به طول 80 و عرض 40 سانتی متر در منطقه باستانی «تل سیع/تپه سیع» کشف کردند که به خط یونانی نوشته شده است.
وی افزود: براساس نتایج به دست آمده از آزمایش های مقدماتی و خواندن این کتیبه ها توسط متخصصان زبان های باستانی، احتمالا این کتیبه متعلق به مجموعه معابدی است که در بالای تپه واقع شده اند. 
کیوان توضیح داد: این کتیبه شامل نام فردی است که به نظر می رسد موقعیت معتبر و افتخار شرکت در ساخت بنایی شبیه به یک استادیوم کوچک یا مکانی برای انجام برخی ورزش ها در منطقه مجموعه معابد را داشته است.
«تل سیع» یکی از مهمترین مناطق باستان شناسی در جنوب سوریه است که به دوران نبطی ها، رومی ها و بیزانسی ها باز می گردد.
سوریه از سال 2011 تا 2018 با بحران ورود تروریست های خارجی به این کشور مواجه بود و بسیاری از آثار باستانی این کشور در این مدت، ربوده و قاچاق شده است.

 

منبع: ایرنا