۱۳۹۷/۰۳/۰۱
۳:۱۲ ق٫ظ

يك تونل 1800 ساله در زير يكي از معابد تاريخي «مکزيک» كشف شد.

کشف یک تونل 1800 ساله در «مکزیک»

روز گذشته در جريان کاوش‌هاي باستان‌شناسي در شمال شرقي شهر «مکزيکوسيتي»، پايتخت «مكزيك»، باستان‌شناسان موفق به کشف تونلي مخفي در زير يکي از معابد معروف اين شهر شدند.

 

به گزارش خبرگزاري آلمان، ،‌ اين تونل که در 45 کيلومتري شهر مکزيکوسيتي و در زير يكي از معابد تاريخي مشهور كشور مكزيك به نام «معبد مار» كه بخشي از شهر تاريخي «تئوتيهوكان» است، قرار دارد.

اين تونل كه 120 متر طول و در عمق 14 متري از سطح زمين قرار دارد، در حدود 1800 سال قدمت داشته و با استفاده از فناوري رادار شناسايي شده است.

در انتهاي اين تونل كه به احتمال فراوان از آن براي نوعي مراسم تدفين استفاده مي‌شده، چندين اتاق نيز كشف شده است.

كشف اين تونل در شرايطي صورت مي‌گيرد كه در ماه آگوست نيز باستان‌شناسان مكزيكي در بقاياي «تئوتيهوكان» موفق به كشف تونلي شدند كه به نظر مي‌رسد مقبره حكمرانان اين شهر تاريخي بوده و يا به مقبره‌هاي زيرزميني آنها راه دارد.

كشف اين تونل از آنجا اهميت دارد كه با وجود گذشت يك قرن از كشف شهر تاريخي تئوتيهوكان، هنوز سوالات زيادي درباره‌ي ساختار جامعه‌اي كه مردمان آن هرم‌هاي بزرگي براي ستايش ماه و خورشيد مي‌ساختند، بي‌پاسخ مانده است.

شهر تاريخي تئوتيهوكان كه به تمدن آزتك تعلق دارد، در فاصله سال‌هاي 200 تا 250 ميلادي به‌ دلايلي كه براي باستان‌شناسان نامعلوم است، خالي از سكنه شد.

اين شهر تاريخي كه در فاصله بين قرن هاي اول تا هفتم بعد از ميلاد مسيح(ع) ساخته شده، منطقه اي بسيار وسيع را در بر گرفته و شامل تعداد زيادي معبد متعلق به خداي خدايان از ديدگاه قوم آزتك و هرم هاي متعلق به ماه و خورشيد است كه بر اساس يك طرح نمادين و با استفاده از قوانين هندسي در كنار يكديگر ساخته شده اند.

اين محوطه تاريخي به دليل داشتن شاهكارهاي هنري، در سال هاي متمادي تأثيرهاي شگرفي را روي فرهنگ مكزيك و ديگر مناطق جهان برجا گذاشته است. به همين دليل، سازمان يونسكو اين شهر تاريخي را در فهرست ميراث جهاني خود به ثبت رسانده است.

 

زمان انتشار : 1390-01-01