۱۳۹۷/۰۸/۲۶
۷:۴۱ ب٫ظ

وزارت آثار باستانی مصر چند روز پیش از کشف هفت مقبره جدید متعلق به دوره باستان در منطقه باستانی سقاره در جیزه خبر داد.

کشف ۷ مقبره متعلق به مصر باستان

به گزارش الأمه:

در مقبره های تازه شناسایی شده مومیایی هایی از سوسک های درخشان مقدس در مصر باستان موسوم به اسکاراب ها و تمساح های مومیایی شده وجود داشته است. همچنین، هفت مقبره متعلق به دوره باستان و معاصر هم کشف شده اند.
وزارت آثار باستانی مصر خبر سه کشف جدید را داده بود. این وزارتخانه گفت که دو کشف دیگر در دو استان در صعید مصر انجام شده که تا پایان سال جاری اعلام می شود.
دکتر خالد العنانی وزیر آثار باستانی مصر در کنفرانس خبری در منطقه باستانی سقاره گفت «گروه باستان شناسی به ریاست دکتر مصطفی وزیری دبیر کل شورای عالی آثار باستانی از کشف ۳ مقبره متعلق به دوره معاصر و ۴ مقبره متعلق به دوره باستان در منطقه سقاره خبر داد که در آنها چندین مجسمه و گربه مقدس وجود دارد. عملیات حفاری همچنان ادامه دارد و این آغاز کشف برخی آثار باستانی این منطقه است.»
وزیری افزود «حفاری در دهم آوریل آغاز شد که بعد از دو ماه به دلیل کمبود بودجه و دمای بالا متوقف شد. اما حفاری دوباره در ماه اوت از سر گرفته شد. در مقبره های تازه شناسایی شده دو سوسک مقدس بزرگ مومیایی شده وجود دارد که در داخل یک تابوت مستطیلی از جنس سنگ آهک جاسازی شده اند. تصویر سه سوسک مقدس با مداد سیاه روی این تابوت کشیده شده است. شمار فراوانی سوسک مقدس درخشان کوچک مومیایی شده هم کشف شدند.»
او همچنین گفت که در جریان تماس تلفنی با همه موزه های جهان پی برده که سوسک مقدس مومیایی شده در هیچ کدام از این موزه ها وجود ندارد و «این یکی از عملیات شناسایی بی نظیر در مصر و جهان است. سوسک بزرگ مومیایی شده در شرایط خوبی نگهداری و با پارچه کتانی پیچیده شده است.»
او یادآور شد «یک تابوت مربع شکل از جنس سنگ آهک شناسایی شده که در آن چندین سوسک مقدس درخشان قرار دارد و روی تابوت هم تصاویری از سوسک مقدس درخشان کشیده شده است.»
گروه باستان شناسی فرانسوی هم چندی پیش از شناسایی چندین مقبره متعلق به دوره باستان و معاصر در این منطقه خبر دادند که در آنها چندین گربه وجود دارد. حفاری تیم باستان شناسی فرانسه در سال ۲۰۰۸ متوقف شد.
دکتر صبری فرج مدیر منطقه باستانی سقاره به الشرق الاوسط گفت «چندین تمساح مومیایی شده هم برای نخستین بار در درون تابوت های سنگی به شکل تمساح شناسایی شدند. چندین گردنبند متعلق به خدایان باستان همچون ایزیس و تاورت و حوروس و آنوبیس و گردنبند تاج سفید و تاج قرمز کشف شده است.»
وزیری افزود «شمار فراوانی از گربه های مومیایی شده (یکی از خدایان مصر باستان موسوم به باستت که به شکل شیر ماده ای بوده) و حدود ۱۰۰ مجسمه چوبی و طلاکاری شده گربه و یک گربه برنزی متعلق به الهه گربه باستت و مجسمه طلاکاری شده حیوانات دیگگری مثل شیر و گاو و شاهین شناسایی شده اند.»
همچنین، تابوت های چوبی رنگی متعلق به مار کبرا هم شناسایی شده که در آن کبرای مومیایی شده وجود دارد.
شمار زیادی پاپیروس در جریان این حفاری ها شناسایی شده که در آن نوشته هایی با خط هیروگلیف وجود دارد.
فرج گفت «این پاپیروس ها از اهمیت فراوانی برخوردارند چرا که نوشته هایی از کتاب مردگان بر روی این پاپیروس ها نگاشته شده است.»
او افزود «منطقه سقاره رازهای بسیاری را در خود جای داده است. ۲۳ تیم باستان شناسی از جمله ۳ گروه از مصر در این منطقه مشغول حفاری و کشف آثار باستانی هستند.

 

منبع: شرق الاوسط