۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۲:۱۹ ب٫ظ

این کلید به نشانه، کلید حق بازگشت مهاجران فلسطینی به سرزمینشان، توسط مرکز اجتماعی «جوانان فلسطینی» و با همکاری گروهی از پناهندگان فلسطینی ساکن در اردوگاه بیت‌لحم ساخته شده است و اکنون در نمایشگاه برلین در معرض دید بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرار گرفته است.

کلید بازگشت مهاجران فلسطینی به سرزمینشان

کلید بزرگ حق بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان، از بیت لحم به برلین برده شد.

به نقل از سایت خبری المنار، کلید بزرگی که به اندازه یک تن وزن دارد از اردوگاه پناهندگان فلسطینی در بیت لحم واقع در کرانه باختری به نمایشگاه بینالی در برلین برده شد. این کلید که به نشانه کلید حق بازگشت مهاجران فلسطینی به سرزمینشان ساخته شده است، نه متر بلندی دارد و سفر خود را در مارس گذشته از اردوگاه بیت لحم آغاز کرده است. کلید مذکور از فولاد ساخته شده است و تعدادی از پناهدگان فلسطینی ساکن در اردوگاه بیت‌لحم در ساخت آن با مرکز اجتماعی «جوانان بازگشته فلسطینی» همکاری کرده‌اند.

منذر عمایره مدیر این مرکز در توضیح سفر کلید مذکور به نمایشگاهی در برلین گفت: رفتن این کلید به برلین، فرصتی استثنائی است که در آن می‌توانیم آرزوهای مردم فلسطین را به گوش همگان برسانیم. ما به عنوان پناهندگان فلسطینی، این کلید را ساخته‌ایم تا حق بازگشتمان را به شکلی نمادین به نمایش بگذاریم. حضور این کلید در نمایشگاه برلین فرصتی تاریخی است. چرا که حداقل دو میلیون نفر از نمایشگاه مذکور دیدن خواهند کرد و از این طریق ما به دو هدف خود دست پیدا می‌کنیم. اولین و مهمترین هدف ما آن است که بتوانیم از این طریق حقوق از دست رفته مردم مظلوم فلسطین را به مردم جهان و مجامع حقوق بشر گوشزد کنیم. مردم فلسطین در طی سال‌ها تجاوز و اشغال رژیم صهیونیستی از حقوق بسیاری محروم بوده‌اند و از بین رفتن حق بازگشت فلسطینیان مهاجر یکی از این حقوق از دست رفته است. از طرف دیگر ما سعی داریم با این کار هنری و ابتکاری مردم را در سراسر جهان، با هنر و ابتکارات هنری مردم فلسطین آشنا کنیم.

وی همچنین به آرزوی مهاجران فلسطینی اشاره کرد و گفت: مهاجران فلسطینی امیدوارند این کلید مانند یک نامه، پیام آرزو و خواسته آن‌ها را به گوش مجامع بین‌المللی برساند.

علی اللحام خبرنگار فلسطینی نیز در خصوص مشارکت این کلید در نمایشگاه برلین گفت: حضور این کلید در میان کشورهای اروپایی و مخصوصا در شهر برلین آلمان به مدت دو ماه، فرصتی را فراهم خواهد کرد تا این کار هنری مانند یک انسان فلسطینی، با دیدارکنندگان از نمایشگاه برلین سخن بگوید. مهم‌ترین مسئله سازندگان این اثر هنری، حق بازگشت مهاجرانی است که به اجبار جلای وطن کرده‌اند و از حق بازگشت به سرزمین خود محروم می باشند.

در حال حاضر بیش از چهار میلیون و نیم شهروند فلسطینی وجود دارند که به خاطر تجاوزات رژیم صهیونیستی مجبور به ترک اراضی خود شده‌اند. این پناهندگان در اردوگاه‌های فلسطینی و یا کشورهای مجاور فلسطین بسر می‌برند. اما توافق‌نامه‌های دو جانبه و منعقد شده بین اسرائیل و فلسطین هیچ یک به مصائب این پناهندگان توجهی نداشته است.  

 

 

زمان انتشار : 1391-03-01