۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۱۱:۵۹ ق٫ظ

چند وقتی است که شرکت نفتی رویال داچ شل در شهر بصره واقع در جنوب عراق، اقدام به برگزاری برنامه هایی برای از بین بردن بیسوادی در میان زنان این کشور کرده است. رویال داچ شل یک شرکت هلندی_ انگلیسی است که مدتی پیش به همراه یک شرکت دیگر مالیزیایی به نام پتروناس در یک پروژه بزرگ نفتی در

کمر همت بستن شرکتهای بیگانه برای محو بیسوادی در عراق!

یک شرکت نفتی در عراق می کوشد بیسوادی در میان زنان عراقی را از بین ببرد.

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، گویا یکی از شرکت های نفتی خارجی فعال در عراق سعی دارند با کمک به مردم این کشور بیسوادی را ریشه کن کنند.  

در واقع شرکت نفتی رویال داچ شل چند وقتی است که در شهر بصره واقع در جنوب عراق اقدام به برگزاری برنامه هایی برای از بین بردن بیسوادی در میان زنان این کشور کرده است. رویال داچ شل یک شرکت هلندی_ انگلیسی است که مدتی پیش به همراه یک شرکت دیگر مالیزیایی به نام پتروناس در یک پروژه بزرگ نفتی در عراق شرکت داشته است.

ناظران با اشاره به روزگار رشد و شکوفایی عراق می گویند: سال ها پیش عراق در لیست کشورهای پیشرفته سازمان ملل قرار می گرفت. علی الخصوص حوزه بهداشت و درمان در این کشور روزگاری در سطح بسیار خوبی قرار داشت. اما اینک همین کشور روزهایی را سپری می کند که برای بالا بردن سطح سواد در میان جامعه به کشورهای بیگانه ای نیاز پیدا کرده است تا در قبال استفاده از موهبت های خدادای این سرزمین به زنان و مردان این کشور سواد بیاموزند.

با این حال ناظران برنامه مبارزه با بیسوادی در این کشور را با اقبال بسیار خوبی از جانب زنان عراقی توصیف می کنند و در همین راستا توضیح می دهند که برخی از این زنان معتقدند آموختن سواد باعث شده است که زندگی آنان به طور کل تغییر کند و از کیفیت بهتری برخوردار شود.

شایان ذکر است که عراق در دهه هشتاد میلادی موفق به از بین بردن بیسوادی در میان افراد کشورش شده بود. در آن زمان آموزشهای مدرسه ای تا مقطع دبیرستان اجباری بود و ادامه تحصیل در تمامی مقاطع به صورت رایگان ارائه می شده است. اما پس از چندین دهه تاریکی و استبداد و همچنین جنگ های زیاده طلبانه سردمدران این کشور باعث شد که جامعه در خمودگی و رخوتی فرو برود که برای نجات دوباره آن می بایست دست به دامان بیگانگان شد.

طبق گزارش منتشر شده از سازمان ملل متحد در سال 2010 بیست درصد از شهروندان عراقی در میان سنین ده و نه ساله تا چهل سال از بیسوادی رنج می برند.

http://www.middle-east-online.com/?id=136248

 

زمان انتشار : 1391-05-15