۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۱۲:۲۱ ب٫ظ

عادل المصری: این کمیته در حال حاضر به لحاظ شرایط خاص کشور بیشتر بر تقلب و عدم رعایت حقوق ناشران و مولفان متمرکز است و در آینده نزدیک، حجم وسیع دیگری از کتاب‌های این کشور را به ثبت خواهد رساند. این کمیته قصد دارد که در مدت کوتاهی مشکل تقلب و سوءاستفاده‌های فکری و حقوقی در زمینه چا

کمیته حمایت از حقوق مولفان و ناشران مصری

در پی افزایش جرایم مربوط به چاپ و نشر کتاب در مصر، اتحادیه ناشران مصری اخیرا قوانین عملی در زمینه حفظ حق ناشران و مولفان این کشور صادر کرده است.

مدیر کل اتحادیه ناشران مصر، عادل المصری در توضیح فعالیت‌های کمیته مذکور گفت: ثبت حجم وسیعی از کتاب‌‌های به چاپ رسیده، تنها در یکی از مخازن صورت گرفته است و شامل کتاب‌هایی با موضوعات متفاوت دینی، سیاسی، ادبی و فکری می‌باشد که توسط انتشارات دانشگاهی و دیگر موسسه‌ها به چاپ رسیده است.

المصری همچنین در گفتگوی ویژه خود با سایت جزیره نت به هدف مهم این کمیته اشاره کرد و در این خصوص گفت: این کمیته در حال حاضر به لحاظ شرایط خاص کشور بیشتر بر تقلب و عدم رعایت حقوق ناشران و مولفان متمرکز است و در آینده نزدیک، حجم وسیع دیگری از کتاب‌های این کشور را به ثبت خواهد رساند. این کمیته قصد دارد که در مدت کوتاهی مشکل تقلب و سوءاستفاده‌های فکری و حقوقی در زمینه چاپ و نشر را از بین ببرد.

حسن خفاجی نیز به نوبه خود اشاره‌ای به ضررهای مالی داشت که به دلیل عدم رعایت حقوق مولفان و ناشران متوجه این قشر از جامعه می شود. وی در این زمینه گفت: جرائم مرتبط با حقوق مالکان یک اثر، مولفان و ناشران را به یک اندازه متضرر می‌کند و از سوی دیگر بازار نشر و چاپ را با رکود مواجه خواهد کرد. قرض‌های گروهی از ناشران و ورشکستی گروهی دیگر و افزون بر آن رواج کتاب‌های سطح پایین در میان اقشار مختلف جامعه همگی مسائل و مشکلاتی هستند که به دلیل این جرایم به وجود می‌آیند.

شایان ذکر است که در راستای حمایت از ناشران و مولفان در مصر، اتحادیه مذکور همایشی با نام «مبارزه با جرم و حمایت از حقوق مولفان»، را چند وقت پیش با حضور ناشران، مولفان، نمایندگان اتحادیه بین‌المللی ناشران و اتحادیه ناشران عرب و همچنین نمایندگان بسیاری از هیئت‌ها و کمیته‌های ادبی، فرهنگی و سیاسی مرتبط برگزار کرد و در این همایش بر رعایت شدن حقوق مولفان و ناشران و پیگیری جرائم مربوطه از طریق محاکم قضایی تاکید شده بود.

 

زمان انتشار : 1391-03-02