۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۸:۵۴ ق٫ظ

ادبیات فارسی، عربی، ترکی و هندی همگی بر ادبیات اسپانیایی تاثیر گذاشته است. به عنوان مثال در زمینه ادبیات عرب می‌توان فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نویسنده مشهور اسپانیایی را نام برد که در اشعار خود از کلمات عربی بسیاری استفاده کرده است.

گارسیا لورکا و تاثیر از ادبیات عرب

مسلمانان در سال 711 میلادی/ 92 قمری به رهبری طارق بن زیاد موفق شدند که قسمت بزرگی از خاک اسپانیا را فتح کنند و شهر قرطبه را به عنوان مرکز حکومت خود برگزیدند. پس از آن تا سال 1491 میلادی/ 896 قمری یعنی بیش از هشت قرن بر مردم این دیار حکومت کردند. این حکومت طولانی تاثیر خود را در فرهنگ و آداب و رسوم و حتی معماری اندلس به جای گذاشت. تاثیری که پس از گذشت قرن‌ها نشانه‌های خود را حفظ کرده است.

به نقل از سایت میدل ایست آن لاین، یکی از مقاله‌هایی که در همایش «شعر برای زندگی مسالمت‌آمیز» شرکت کرده بود به موضوع تاثیر زبان عربی بر زبان اسپانیایی اختصاص یافته بود و دو نویسنده آن به حضور شرق در شعر اسپانیایی اشاره داشته‌اند.

طبق این گزارش خوان پدرو و نادر الجلاد دو نویسنده این مطلب بوده‌اند و در مقاله خود نوشته‌اند که ادیبان مکتب رومانتیک اسپانیا از شرق بسیار تاثیر پذیرفته بودند و این تاثیر به خوبی در آثار شعری و نمایش‌نامه‌های به جا مانده از آن‌ها خود را نشان می‌دهد. این دو پژوهشگر ادبی در ادامه مقاله خود به تاثیر از ادبیات اسپانیا از ادبیات مشرق زمین اشاره می‌کنند و می‌نویسند که ادبیات فارسی، عربی، ترکی و هندی همگی بر شعر اسپانیایی تاثیر گذاشته است.

در ادامه این مقاله به تاثیرپذیری شاعران و ادیبان اسپانیایی به شکل موردی اشاره شده است. به عنوان مثال فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نویسنده به نام اسپانیایی در اشعار خود از کلمات عربی بسیاری استفاده کرده است.

تاثیر ادبیات عرب در حوزه نمایش‌نامه نیز به شکل واضحی مشهود است. در این زمینه می‌توان نویسنده‌ای اسپانیایی به نام دی لا مارتینز را نام برد که از محمد ابن امیه بسیار تاثیر گرفته است.

علاوه بر تاثیرپذیری شاعران و ادیبان در زمینه اسلوب و نگارش ادبی، برخی دیگر نیز از مضامین عربی و شرقی تاثیر گرفته‌اند و همچنین برخی دیگر به وصف شهرها و اماکن مشرق زمین پرداخته‌اند. از این میان می‌توان به فیلیکس دی فیگا کاربیو اشاره کرد که به شهر اسکندریه در شعرش اشاره دارد و این شهر را جواهر شرق می‌داند.

همایش  «شعر برای زندگی مسالمت‌آمیز» 16 تا 18 اکتبر 2011 از طرف موسسه نوآوری‌های شعری عبدالعزیز سعود البابطین در دبی برگزار شده بود.

 

زمان انتشار : 1391-02-05