۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۲:۳۲ ب٫ظ

مردم مصر دست به انقلاب بزرگی زدند و اینک پس از سپری کردن اولین مرحله گام در مراحل بعدی گذاشته‌اند. اما حقیقت آن است که تعدادی از مردم به درستی نمی‌دانند که در این اوضاع باید چه مسیری را در پیش بگیرند.

گزارش الجزیره حقیقت و یا دروغ!

دو روز پیش از شروع اولین دور از انتخابات آزاد مصر، علا الشافعی خبرنگار خبرگزاری الجزیره به میدان التحریر رفته بود و از مردم مصر درمورد انتخابات این کشور سئوال کرده و نظراتشان را پیرامون اوضاع و احوال کنونی مصر جویا شده بود.

سایت خبری الیوم السابع دیروز دوشنبه با درج مطلبی درمورد این گزارش الجزیره، با پرسش درمورد مطالب آمده در آن نوشت آیا گزارش مذکور از صحت برخوردار است و یا این که مغرضانه و با اهداف خاصی نوشته شده است تا از وضع کنونی مصر تصویر نادرستی ارائه شود؟ متاسفانه ناامیدی زیادی با خود به همراه داشت و کسی توقع شنیدن این مطالب را نداشت.

در این گزارش خبرگزاری الجزیره با زنان زیادی در گروه‌های سنی مختلف و میزان تحصیلات متفاوت مصاحبه کرد و این زنان نیز در پاسخ سئوال‌های الجزیره، نسبت به اوضاع اکثر مردم مصر ابراز نگرانی کرده بودند. مصاحبه‌شوندگان همچنین در پاسخ‌های خود به این خبرگزاری از بیسوادی موجود در میان بیشتر مردم مصر سخن گفتند. عدم اعتماد اکثر مردم نسبت به احزاب سیاسی مختلفی که به تازگی پا گرفته‌اند و یا حتی آن دسته از گروه‌های سیاسی که پیش از این در مصر فعالیت می‌کرده‌اند نیز از دیگر دغدغه‌های مردم در گزارش الجزیره عنوان شده است. 

الیوم السابع در ادامه این مطلب می‌نویسد که تمام پرسش‌های این خبرگزاری مقدمه‌ای بود تا مصاحبه‌شوندگان در نهایت بگویند، ما در این انتخابات شرکت می‌کنیم اما نمی‌دانیم به چه کسی رای بدهیم؟

اما این سایت خبری با مسئله مذکور بسیار صادقانه برخورد کرد و نوشت اگر فرض کنیم که این گزارش تهیه شده توسط الجزیره مغرضانه بوده است و مصاحبه‌شوندگان نیز همگی از پیش تعیین شده بودند تا از اوضاع کنونی مصر وضعیتی بی‌ثبات و آشفته ارائه شود، به راحتی می‌توان آن را رد کرد و به صدای خشم مردم برای تغییر اوضاع کنونی در مصر و دست یافتن به خواسته‌های شهروندی آن‌ها اشاره کرد. اما آیا مسئله به همین سادگی است؟

درست است که مردم مصر دست به انقلاب بزرگی زدند و اینک پس از سپری کردن اولین مرحله گام در مراحل بعدی گذاشته‌اند. اما حقیقت آن است که تعدادی از مردم به درستی نمی‌دانند که در این اوضاع باید چه مسیری را در پیش بگیرند تا بتوانند انقلاب را به سمت و سوی درست آن سوق دهند.

 

زمان انتشار : 1391-03-03