۱۳۹۷/۰۲/۲۶
۵:۳۰ ب٫ظ

با ادامه رکود موجود در بحران لیبی کشورهای غربی که انتقادهایی از جانب انقلابیون بر آنها درباره مسامحه با قذافی وارد شده است در تلاش هستند که به گونه ای قذافی را از سر راه بردارند که در این میان ایده ترور وی مطرح شده است.

گزارش خبری/غرب به دنبال ترور دیکتاتور لیبی است!/ 90 کشته و زخمی در مصراته

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: در حالی که اوضاع لیبی دچار نوعی رکود شده است رسانه ها خبر دادند غربی ها به دنبال ترور قذافی به عنوان بهترین راه حل برای برون رفت از بحران موجود هستند.

 به نقل از رسانه های عربی، نیروهای ناتو اخیرا باب العزیزیه محلی را که گمان می رود پایگاه مستحکم "معمر قذافی" دیکتاتور لیبی باشد، مورد هدف قرار داده اند. این محلی است که در دیواری محصور شده است و به شدت تحت مراقبت قرار دارد گفته می شود که قذافی در این محل تونلهای تو در تویی به وجود آورده است.

با ادامه رکود موجود در بحران لیبی کشورهای غربی که انتقادهایی از جانب انقلابیون بر آنها درباره مسامحه با قذافی وارد شده است در تلاش هستند که به گونه ای قذافی را از سر راه بردارند که در این میان ایده ترور وی مطرح شده است.

منابع خبری به نقل از "لیندسی گراهام" عضو کمیسیون خدمات مسلح مجلس سنای آمریکا اعلام کردند: سریعترین راه برای پایان رکود موجود در لیبی کوبیدن سر مار است.

"جان مک کین" دیگر سناتور آمریکا هم که هفته گذشته از لیبی دیدار کرده است، گفت: باید دیکتاتور لیبی حذف شود و مشارکت نظامی آمریکا شکل قوی تری پیدا کند.

"ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس هم در این باره گفت : هواپیماهای بدون سرنشینی که درافغانستان علیه القاعده استفاده می شود ممکن است برای هدف قرار دادن رهبران رژیم لیبی از جمله معمر قذافی به کار گرفته شود البته این به شرطی است که غیر نظامیان مورد تهدید واقع نشوند.

وی تصریح کرد: به کارگیری این هواپیماها منوط به رفتار ارکان رژیم قذافی است. در حال حاضر همه تلاشها ادامه فشار از جمله افزایش فشار نظامی علیه رژیم قذافی است.

تحولات میدانی

این در حالی است که در بعد حوادث میدانی داخلی لیبی مصراته کانون درگیری ها میان نیروهای قذافی و انقلابیون بوده است. قذافی در یک اقدام فریبنده چند روز قبل اعلام کرد که مصراته را به قبایل واگذار می کند، اما مشخص شده که این دامی بیش نبوده است.

شاهدان عینی در مصراته اعلام کردند که در حملات امروز به مصراته از سوی نیروهای قذافی سی تن کشته و شش نفر زخمی شدند.

"احمد القاضی" کارمند صدای لیبی آزاد که یک ایستگاه رادیویی مخالفان در مصراته است، افزود گلوله باران مناطق مختلف مصراته به صورت شدید و جنون آمیز ادامه دارد و اجسادی که به بیمارستان انتقال می یابد همگی سوخته شده هستند. 60 کشته و 30 زخمی از صبح امروز حاصل حملات دوازده ساعت گذشته بوده است.

توسل به اتحادیه آفریقا

اما رژیم قذافی که رفاقت دیرینه ای با بسیاری از کشورهای آفریقایی دارد اخیرا دست به دامان آنها برای حفظ موجودیت خود شده است هر چند که مخالفان با هر طرحی که ضامن بقای قذافی باشد مخالفت کرده اند.

در همین راستا "موسی ابراهیم" سخنگوی رژیم قذافی اعلام کرد که "عبدالعاطی العبیدی" وزیر امور خارجه لیبی برای بررسی طرح صلح اتحادیه آفریقا به آدیس آبابا پایتخت اتیوپی رفته است.

موضع گیری الجزایر علیه انقلابیون

موضع گیری مقامات الجزایری ها درباره لیبی هم داستان خاصی دارد در حالی که انقلابیون، الجزایر را به حمایت از رژیم لیبی متهم می کنند "مراد مدلسی" وزیر خارجه الجزایر گفت : کناره گیری معمر قذافی از حکومت نباید پیش شرط هر راه حل مسالمت آمیزی در لیبی باشد ،اما به هرحال به خواست مردم احترام می گذاریم.

وی ضمن متهم کردن انقلابیون به خشونت طلبی افزود: حل بحران لیبی باید به دور از تنگ نظری باشد شورای انتقالی لیبی حقایق را وارونه جلوه می دهد.اصرار شورای ملی موقت لیبی بر اتهامات بدون دلیل نشانه ضعف آنها است. برادران در بنغازی خواستار تغییر موضع الجزایر درباره لیبی هستند، اما این امکان ندارد.

مدلسی تصریح کرد: الجزایر از گروهی علیه گروه دیگر در لیبی حمایت نخواهد کرد و اهالی بنغازی انتظار نداشته باشند که الجزایر حامی آنها علیه اهالی طرابلس باشد.

"محمود شمام الماضی" مسئول رسانه ای شورای ملی موقت لیبی گفت : قذافی از سوی برخی کشورهای عربی مانند الجزایر حمایت می شود و ادوات نظامی از الجزایر وارد می کند.

 

زمان انتشار : 1390-01-01