۱۳۹۷/۱۲/۱۸
۱۰:۲۱ ق٫ظ

هیات دانشگاه آزاد اسلامی به منطور انعقاد تفاهم نامه،دیدار با وزیر اموزش عالی عراق و گسترش همکاری های خود با دانشگاههای عراق به این کشور سفر کرده اند.

گزارش سفر هیات دانشگاه آزاد اسلامی به کشور عراق

به گزارش الأمه:

در این دیدار دکتر طهرانچی با بیان اینکه هیات دانشگاه آزاد اسلامی به منطور انعقاد تفاهم نامه،دیدار با وزیر اموزش عالی عراق و گسترش همکاری های خود با دانشگاههای عراق به این کشور سفر کرده است بیان داشت:دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه جامع زیر ساخت های لازم برای جذب دانشجویان خارجی را ایجاد کرده است و دانشجویان عراقی و مربیان دانشگاههای عراق  جزء جامعه هدف به حساب می آیند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه  این دانشگاه به عنوان بزرگترین نهاد آموزش عالی در کشور دارای جایگاه بسیار والایی در نطام آموزش عالی ایران است بیان داشت:دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه هایی چون تبادل استاد و دانشجو،برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت،برگزاری دوره های مشترک تحصیلی،انجام پژوهش های مشترک ،برگزاری دوره های  پست دکترا و دیگر زمینه ها آمادگی همکاری با دانشگاههای عراق را دارد.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن خوشامدگویی به دکتر طهرانچی و هیات همراه بیان داشت:جمهوری اسلامی ایران در تمامی حوزه ها دارای روابط حسنه ای با کشور عراق است.در این میان مناسبات و روابط علمی –دانشگاهی با توجه  حضور نخبگان در این عرصه  در مقایسه با دیگر حوزه ها تاثیرگذارتر و پایدارتر است .وجود پیوندها و اشتراکات گسترده فرهنگی،مذهبی میان دو ملت  زمینه گسترش مناسبات علمی را تسهیل می سازد و حوزه مناسبات علمی – دانشگاهی حوزه ای زیربنایی و راهبردی است. طی سالهای اخیر پس از سقوط رژیم بعث تلاشهای بسیار خوبی صورت گرفته است و در حال حاضر همکاری میان  دانشگاههای ایران و  دانشگاههای عراق  وجود دارد و دانشجویان عراقی در دانشگاههای ایرانی شاغل به تحصیل هستند که در مقایسه با گذشته جهش زیادی صورت گرفته است.

رایزن فرهنگی کشورمان نیز ضمن خوشامد گویی به دکتر طهرانچی و هیات همراه بیان داشت:رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در طی سالهای اخیر گام های بسیار مثبتی در راستای افزایش تعاملات علمی و دانشگاهی دو کشور برداشته است.در حال حاضر بیش از 4 هزار دانشجوی عراق در دانشگاههای ایران در حال تحصیل هستند و بیش از 48 دانشگاه ایرانی مورد تائید وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق می باشد.

هیات دانشگاه آزاداسلامی در ادامه با دکتر قصی السهیل وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دکتر طهرانچی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان داشت: یکی از توفیقات جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، پیشرفت‌های علمی متعدد است. این پیشرفت­ها در زمینه دستاوردها و برون‌دادهای علمی و مقالات گوناگون حاصل شده، به طوری که ایران در رتبه شانزدهم دنیا قرار گرفته و دانشگاه آزاد اسلامی در میان مؤسسات ایرانی دارای بالاترین تعداد از این جهت است.

ایشان در ادامه بیان داشت: در ایران علیرغم تحریم‌ها، فعالیت­های علمی و تحقیقاتی بسیار خوب و ارزنده‌ای انجام شده، به طوری که نتایج آن را می‌توان در پیشرفت‌هایی که در صنایع هسته‌ای، دفاعی و ساخت ماهواره‌ها صورت گرفته، مشاهده کرد. جوانان ما در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان آموخته‌اند، چگونه ایده‌های خود را به محصول تبدیل کنند. مقام معظم رهبری بر این نکته تأکید دارند که پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران متعلق به کشورهای مسلمان و منطقه است، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد با یک کار کارشناسی و عملیاتی وارد عرصه جدیدی از فعالیت‌های مشترک با کشور عراق شود.

دکتر قصی السهیل وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق ضمن خوشامدگویی به دکتر طهرانچی و هیات همراه بیان داشت:در موضوع روابط علمی و دانشگاهی آنچه بیش از پیش اهمیت دارد موضوع تبادل است و رویکرد جدید وزارت آموزش عالی عراق فاصله گرفتن از رویکرد سابق یعنی موضوع اعزام دانشجو و رود به فاز جدید از همکاری  با دیگر کشورها در قالب برگزاری دوره های مشترک تحصیلی و انجام پژوهش های عملی است.

دکتر قصی السهیل با اشاره به لزوم افزایش تبادل علمی و دانشگاهی میان ایران و عراق بیان داشت:جمهوری اسلامی ایران طی سالهای اخیر پیشرفت های خوبی در زمینه علمی و فناوری داشته است و امروز بسیاری از دانشگاههای ایرانی در رتبه های بندی های بین المللی حضور دارند.وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق خواستار استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران و هم چنین خواستار انتقال فناوری به عراق است.

وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق در ادامه خواستار ایجاد آزمایشگاه بیوتکنولوژی در دانشگاه مستنصریه از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و هم چنین اختصاص تعدادی بورسیه تحصیلی به مربیان و دانشجویان عراقی شد.

در خاتمه دیدار با دکتر قصی السهیل تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی منعقد شد.بر اساس این تفاهم نامه همکاری طرفین در زمینه های برنامه های آموزشی وپژوهشی مشترک ،تبادل دانشجو پژوهشگر و اعضای هیأت علمی ،اعطای فرصت مطالعاتی مبه اساتید عراقی،برگزاری همایش های علمی مشترک،انتشار مجلات علمی مشترک، برگزاری دوره ها وکارگاههای مشترک،همکاری مشترک در زمینه پارکهای علم وفناوری،صدور مجوز تاسیس شعبه دانشگاه آزاد اسلامی در کشور عراق،اعطای بورسیه های تحصیلی به طرف عراقی،برگزاری دوره های تخصصی مجازی،برگزاری دوره های کوتاه مدت تخصصی همکاری خواهند کرد.

 

دکتر طهرانچی و هیات همراه در ادامه برنامه های خود با دکتر صادق الهماش رئیس دانشگاه مستنصریه بغداد دیدار و از آزمایشگاههای این دانشگاهها بازدید به عمل آوردند.

دکتر طهرانچی به تحصیل یک میلیون و 320 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و بیان داشت: دانشگاه آزاد اسلامی 38 درصد آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده و در حوزه­‌های علوم، پزشکی، مهندسی و ... جایگاه ویژه‌ای دارد. دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و امارات دارای شعبه و در لبنان هم به فعالیت مشغول است.

ایشان با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای 440 شعبه و 700 مدرسه دوره ابتدایی و متوسطه در سراسر کشور است، بیان داشت: 30 هزار عضو هیأت علمی به یک میلیون و 320 هزار دانشجو آموزش می‌دهند که نیمی از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان داشت : این دانشگاه دارای 10 بیمارستان در کشور است که وظیفه خدمت رسانی به مردم و آموزش به دانشجویان را برعهده دارند. همچنین دارای آزمایشگاه‌های بسیار مجهز در سطح کشور است. دانشگاه آزاد اسلامی آماده است تا در چارچوب یک تفاهم‌نامه در زمینه ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای محققان جوان عراقی، توسعه شعبه در عراق، فعالیت‌های مشترک علمی، ایجاد آزمایشگاه‌های پیشرفته در دانشگاه‌های عراق توسط پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران اقدام کند که این امر بستر کار پژوهشی مشترک در دوران طولانی بین دو کشور را تضمین می‌کند.

دکتر صادق الهماش رئیس دانشگاه مستنصریه بغداد ضمن خوشامدگویی به دکتر طهرانچی و هیات همراه بیان داشت:دانشگاه مستنصریه از دانشگاههای قدیمی در عراق محسوب می شود که سابقه ای 50 سال در زمینه علمی و آموزشی در عراق دارد. دانشگاه مستنصریه دارای13 دانشکده و5 مرکز تحقیقاتی است  و در حال حاضر بیش از 40 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند  و5 هزار نفر  عضو هیات علمی وظیفه آموزش دانشجویان در مقاطع مختلف را بر عهده دارند.

رئیس دانشگاه مستنصریه در ادامه با اشاره به وجود ظرفیت های همکاری این دانشگاه و دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت:طرفین می توانند در زمینه برگزاری دوره های مشترک تحصیلی،برگزاری کارگاههای آموزشی،نظارت مشترک بر پایان نامه های تحصیلی،فرصت مطالعاتی و انجام پژوهش های مشترک همکاری کنند.

در این دیدار مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تجهیز آزمایشگاه دانشگاه مستنصریه اقدامات لازم را انجام داده دانشگاه مستنصریه نیز مکان لازم را در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دهد.

زیارت عتبات عالیات کربلای معلی و نجف اشرف خاتمه بخش سفر هیات دانشگاه آزاد اسلامی به کشور عراق بود.

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران بغداد