۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۴:۴۱ ب٫ظ

معترضان و گروه‎هاي مدافع حقوق بشر بحريني خواستار تغييرات عمده در اين کشور شده‎اند که در حال حاضر طرفداران خاندان سلطنتي آل خليفه و وهابي‎هاي متعصب به جان مردم اين کشور افتاده و آنان را سلاخي مي‎کنند.

گفتگو/قصابی جنایت‎کاران سعودی در بحرین

شبکه تلويزيوني پرس تي‎وي در خصوص حملات شديد سعودي‎ها عليه مردم معترض بحرين و ضرورت توجه گروه‎هاي جهاني مدافع حقوق بشر به فجايع رخداده در اين کشور، با مريم الخواجه از مرکز حقوق بشر بحرين مصاحبه‎ کرده است که برگردان آن را در ادامه مي‎خوانيد.

 

پرس تي‎وي: نيروهاي دولت بحرين با حمايت سربازان سعودي اماکن مذهبي و عبادتگاه‎ها را ويران مي‎کنند؛ اين اقدامات باعث تنفر بيشتر از اين رژيم در جهان اسلام مي‎شود. به نظر شما دلايل توسل به اين روش‎ها از سوي دولت بحرين چيست؟

 

مريم الخواجه: نمي‎دانم واقعاً دولت بحرين چه اهدافي را از اين امر دنبال مي‎کند، اما مي‎توانم بگويم نظر شما درست است و آن‎ها اين مساجد را تخريب مي‎کنند و مشکلات فراواني در بحرين پديد مي‎آورند که هم‎اکنون نيز با دشواري‎هايي دست و پنجه نرم مي‎کند.

 

بعضي از مساجدي که دولت بحرين تخريب کرده، بسيار قديمي‎اند و حتي به پيش از زماني بر مي‎گردند که آل خليفه در بحرين سلطنت خود را آغاز کرده‎اند. دولت بحرين نه‎تنها مردم را هدف قرار مي‎دهد؛ بلکه به همه کشور و تاريخ بحرين حمله مي‎کند.

 

پرس تي‎وي: بر اساس گزارش‎ها دولت بحرين افراد بسياري را دستگير کرده است. بسياري از رهبران مخالف زير شکنجه رژيم جان خود را از دست داده‎اند، نيروهاي امنيتي براي بازداشت و دستگيري پزشکان به بيمارستان‎ها يورش مي‎برند و پرونده‎هاي پزشکي بيماران را مي‎دزدند. غرب تا چه زماني قصد دارد چشمان خود را بر اين فضاي امنيتي ترس و دلهره ببندد؟

 

الخواجه: نمي‎دانم. اميدواريم توجه جامعه جهاني بيشتر به اين موضوع جلب شود. اعتراضات به حمايت از مردم بحرين در بسياري از کشورها برگزار شده است.

 

من روز گذشته در تظاهراتي در نيويورک بودم و امروز نيز در راهپيمايي در واشنگتن شرکت کرده‎ام؛ بنابراين اعتراضات در همه جا برگزار مي‎شود و مردم روز به روز نسبت به اين موضوع آگاه‎تر مي‎شوند.

 

متاسفانه، دولت‎ها نسبت به اين مسئله هنوز ساکت مانده‎اند؛ به همين دليل هدف ما از اين تظاهرات آگاه کردن مردم است تا آن‎ها دولت‎هاي خود را براي اتخاذ موضعي قوي عليه اتفاقات بحرين در فشار بگذارند. گروه پزشکان حامي حقوق بشر در امريکا گزارشي منتشر کرده و از تجاوز به حقوق همچنين خشونت عليه پزشکان در بحرين پرده برداشته است.

 

پرس تي‎وي: خانم الخواجه، خانواده شما نيز مورد ظلم و تعدي دولت بحرين قرار گرفته است و عبدالهادي الخواجه، پدر شما به عنوان يک مدافع برجسته و فعال در زمينه حقوق بشر توسط دولت بحرين دستگير شده است. آيا خبري از وي داريد؟

 

الخواجه: متأسفانه خير، وي تنها چند روز قبل با مادرم تماس گرفت و گفت که روز بعد ساعت 8 صبح بايد در دادگاه نظامي حاضر شود. صداي وي کاملاً متفاوت بود و از ضعف جسماني وي حکايت داشت. روز بعد خواهر و عمه من به همراه عده‎اي از مدافعان حقوق بشر و دو وکيل خواستار حضور در دادگاه شدند؛ اما به هيچ يک از آن‎ها اجازه حضور در دادگاه داده نشد.

 

بنابراين، نمي‎دانيم آيا وي بدون وکيل در دادگاه نظامي حاضر شده است يا دادگاه به طور کلي به تأخير افتاده است. آن‎ها مجبور هستند براي محاکمه وي، جرمي رسمي را به او نسبت دهند.

 

پرس تي‎وي: يادآوري کرديد که پدر شما بايد در دادگاه نظامي حاضر شود. اين امر البته در خصوص بسياري از فعالان مدافع حقوق بشر نيز صادق است. سوال من اين است که آيا اين افراد از حقوق قانوني خود در دادگاه برخوردارند يا خير؟

 

الخواجه: تاکنون بيش از 800 نفر بازداشت و از اين تعداد بسياري ناپديد شده‎اند. اين امر در مورد پدر من نيز درست است؛ زيرا از محل نگهداري وي خبر نداريم. تاجايي که مي‎دانم بيشتر زندانيان از حقوق قانوني خود و حق ملاقات با خانواده هايشان محروم‎اند.

 

تعداد کمي نيز که توانسته‎اند با وکلاي خود ملاقات کنند در حضور وکيل شان مورد بازجويي قرار گرفته و نتوانسته‎اند با وکيل خود صحبت کنند. تاجايي که من مي‎دانم، هيچ کس تاکنون نتوانسته است با وکيلش خصوصي ديدار کند. در حالي‎که بر اساس قانون اساسي بحرين همه افراد از حق داشتن وکيل و ملاقات خصوصي با وي برخوردارند. با وجود اين، به اين اصل تاکنون توجه نشده است.

 

پرس تي‌وي: رژيم بحرين به جاي آن که به سراغ رهبران مخالف برود و به فکر طبقه متوسط باشد به آن‎ها حمله کرده و آن‎ها را زنداني مي‌کند. فايده اين کار چيست؟

 

الخواجه: دولت نمي‌تواند با مخالفان گفت‌وگو کند. وزير دارايي بحرين اين‌جا در امريکا بود و درباره اوضاع بحرين سخنراني مي‌کرد و مي‌گفت درهاي گفت‌وگو کاملا باز است. اما متاسقانه دولت همه افرادي را که براي گفت‌وگو به آن‎ها نياز است دستگير کرده است در صورتي که کسي براي مذاکره با دولت باقي نمانده است، چگونه مقامات دولتي مي‌توانند درباره گفت‌وگو صحبت کنند؟ اين کاملا بي معني است.

 

پرس تي‌وي: بسياري از تحليل‌گران مي‌گويند، اگر شاه بحرين روند رخدادها را تغيير ندهد، آينده بي‌ثباتي را براي بحرين رقم خواهد زد.

 

الخواجه: بله، به طور حتم. من در حرفه وکالت خود به مردم مي‌گويم وضعيت بحرين بسيار اضطراري است. هر روز که مي‌گذرد اوضاع در بحرين بدتر مي‌شود. ما به سوي زماني در حال پيشروي هستيم که نقظه بازگشتي نخواهد داشت. آن‎گاه خاتمه دادن به اين وضعيت ممکن نخواهد بود.

 

پرس تي‌وي: شما گفتيد نقطه بازگشتي وجود نخواهد داشت. ابتدا رژيم ادعا مي‌کرد هدف از کاربرد زور صرفا کنترل اوضاع است و زماني که اوضاع کنترل شد زمان براي گفت‌وگو و اجماع فرا خواهد رسيد. با اين حال، هر اقدامي که رژيم بحرين در ماه گذشته انجام داد مغاير اين ادعا است.

 

الخواجه: قطعا، آ‎ن‎ها چنين ادعايي کردند و گفتند اکنون زمان حفظ صلح و امنيت است. متاسفانه، منظور آن‎ها از صلح و امنيت، کشتار بيشتر شهروندان بحرين است. ما به دنبال صلح و امنيت نيستيم. رژيم همواره درباره اين موضوع صحبت مي‌کند که شرايط در بحرين چگونه به حالت عادي بازگشته است.

 

با اين حال، آن چه که ما شاهد آن هستيم ترور و کشتار هر روزه شمار زيادي از مردم است. ما شاهد يورش‌هاي شبانه به مردم و بازداشت و ترور آن‎ها توسط نيروهاي امنيتي هستيم. لذا، من نمي‌دانم چگونه مي‌توان با اين وضعيت صلح و امنيت را حفظ کرد. آن‎ها در واقع افرادي هستند که خود در حال حاضر در بحرين بي‌ثباتي و ناامني ايجاد مي‌کنند.

 

پرس تي‌وي: گروه‌هاي فعال حقوق بشر از سرکوب‌ها در بحرين ابراز نگراني مي‌کنند. لطفا به ما بگوييد که چگونه در خيابان‌هاي بحرين حقوق بشر نقض مي‌شود؟

 

الخواجه: در حال حاضر حقوق بشر به طور گسترده در بحرين نقض مي‌شود. از ضرب و شتم و شکنجه مردم گرفته تا مرگ بازداشت‌شدگان در زندان و آثار شکنجه بر اجساد آن‎ها و موارد آزار جنسي. چند روز پيش نيروهاي امنيتي بحرين به يک دبيرستان دخترانه حمله کردند و پس از ربودن دانش‌آموزان و معلمان اين دبيرستان، آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و به طور فيزيکي و کلامي به آن‎ها آزار رساندند.

 

بنابراين، آن چه که ما امروز شاهد آن هستيم نقض گسترده حقوق بشر در بحرين است. مسئله اين است که غرب در برابر آن چه که در بحرين در حال وقوع است سکوت اختيار کرده است. سکوت غرب در برابر حوادث بحرين در حقيقت پيغامي براي ديگر سرکوب‌گران و ناقضان حقوق بشر در منطقه است. لذا، فکر مي‌کنم اين امر نه تنها براي مردم بحرين به عنوان يک کشور بلکه براي کل منطقه مهم است که جامعه جهاني در برابر حوادثي که در بحرين رخ مي‌دهد موضع سفت و سخت و قاطعانه‌اي اتخاذ کند.

 

پرس تي‌وي: چرا عربستان از آن بيم دارد که دامنه انقلاب بحرين به استان الشرقيه آن کشور که استاني شيعه نشين است، کشانده شود؟

 

الخواجه: البته دامنه انقلاب بحرين تا حدي به عربستان نيز کشيده شده است. ما در عربستان نيز شاهد بازداشت‌ها هستيم. در استان الشرقيه اين کشور مي‌بينيم که مردم هر روزه در حمايت از انقلاب مردم بحرين تظاهرات و راه‌پيمايي برگزار مي‌کنند. اين مشکل ذهني و فکري چنين حاکماني است. آن‎ها فکر مي‌کنند که مي‌توانند با به‌کارگيري حداکثر خشونت ممکن، مردم را سرکوب کنند. در واقع اين اقدامات نتيجه معکوس دارد و مردم بيشتري را به خيابان‌ها مي‌کشاند. مردم اينک بر تحقق مطالبات خود بيش از هر چيز ديگري پافشاري مي‌کنند.

 

پرس تي‌وي: شما فکر مي‌کنيد آن چه عربستان در بحرين انجام مي‌دهد مي‌تواند پشتوانه و حامي سلسه آل سعود باشد. شما فکر مي‌کنيد آيا اين اقدامات مردم عربستان را نسبت به دولت خود خشمگين‌تر مي‌کند؟

 

الخواجه: من فکر مي‌کنم زمان آن فرارسيده است که همه کشورها بدانند سران اين کشورها به قدر کافي حقوق بشر و آزادي را نقض کرده‌اند. دير يا زود حتي اگر وضعيت امنيتي بحرين چند سال به طول انجامد، همه دولت‌ها خواهند فهميد که بايد تغييرات زيادي براي فراهم‌کردن آزادي و احترام به موازين حقوق بشر در کشور خود ايجاد کنند در غير اين صورت سرنگون خواهند شد. من فکر مي‌کنم بهتر است آن‎ها هر چه زودتر به اين حقيقت برسند. هر چه زودتر بهتر، زيرا اين به معناي نجات زندگي و جان مردم است.

 

زمان انتشار : 1390-01-21