۱۳۹۷/۰۲/۰۷
۹:۰۲ ب٫ظ

پرفسور رولان کریبس در دانشگاه سوربن آلمان استاد ادبیات آلمانی است و در کتابی به نام «آیا گوته از متنبی تاثیر گرفته است؟» به تاثیر این شاعر بزرگ آلمانی از این متنبی شاعر و ادیب عرب‌زبان قرن چهارم هجری اعتراف می‌کند.

گوته و تاثیر از متنبی!

تاریخ و تمدن اسلام آن چنان پربار بوده است که به هر سرزمین و دیاری که می‌رسد تاثیر شگرف خود را به جا می‌گذاشته است. از یک طرف تعالیم والای دین اسلام بوده است که همیشه هر وجدان بیدار و هر روح زنده‌ای را تحت تاثیر خود قرار می‌داده و از طرف دیگر ادبیاتی بوده است که در این محیط و فضا شکل گرفته است. تاثیر گرفتن غرب از آداب و اعتقدات اسلامی پیش از این در کتاب‌های متفاوتی توسط خود غربیان مورد بررسی قرار گرفته بود و اینک ادیبان و کادر دانشگاهی غرب به تاثیر اسلام بر ادبیات خود تاکید دارند.

روزنامه الشرق‌الوسط در مقاله‌ای با عنوان آیا گوته از متنبی تاثیر گرفته بود؟ مطالبی را از پرفسور رولان کریبس درمورد تاثیر گرفتن ادبی گوته از متنبی نوشته است. این پرفسور آلمانی در دانشگاه سوربن آلمان استاد ادبیات آلمانی است و در کتابی به نام آیا گوته از متنبی تاثیر گرفته است؟ به تاثیر این شاعر بزرگ آلمانی از این شاعر و ادیب عرب‌زبان قرن چهارم هجری اعتراف می‌کند.

طبق این مطلب الشرق الاوسط پیش از این استاد دیگری از دانشگاه استانفورد ایالات متحده آمریکا نیز در کتاب دیگری به نام «گوته و برخی شاعران دوره اسلامی» به تاثیر ادبی اسلام بر گوته تاکید کرده بود.

احمد بن حسین متنبی شاعر و ادیب بزرگ عرب در قرن چهارم هجری قمری و در دوران خلافت عباسی بود. این شاعر که در شهر کوفه به دنیا آمده است از کودکی حافظه بسیار عجیبی داشت و در حاضر جوابی و بداهه گویی بسیار توانا بود. از آن جا به لغات نامأنوس و غیرفصیح عرب آشنایی کامل داشت از به کار بردن آن‌ها در شعر خود خودداری می‌کرد و به خاطر همین دقت نظر و ظرافت شعر و ادب او برای مردم عرب‌زبان از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است. از او دیوان شعر حجیمی به جا مانده است که تاکنون توسط شارحان بسیاری شرح داده شده است که شرح‌های مختصر و طولانی مربوط به دیوان او بالغ بر چهل شرح می‌باشد و مشهورترین این شرح‌ها شرح خطیب تبریزی است.

یوهان ولفگانگ فون گوته در 28 اوت سال 1749 در فرانکفورت به دنیا آمد و در 22 مارس 1832 نیز دیده از جهان فرو بست. او شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی بود که به عنوان یکی از کلید‌های ادبیات آلمان و جنبش وایمار کلاسیک و همچنین رمانتیسم به شمار می‌رود.

 

زمان انتشار : 1391-02-17 0