۱۳۹۷/۰۳/۰۱
۲:۰۰ ب٫ظ

گيزلا سينايي در مجموعه «سفرنامه‌»هايش عازم كشور مجارستان مي‌شود تا در فستيوال «مديا وست» شركت كند.

گیزلا سینایی سفرنامه‌اش را به مجارستان می‌برد

اين هنرمند نقاش به خبرنگار هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: فستيوال «مدياوست» بيش از 18 سال است كه در كشور مجارستان به شكل خصوصي و كاملا هنري فعاليت مي‌كند و برنامه‌هاي متنوعي در حوزه‌هاي سينما، موسيقي، عكاسي، هنرهاي تجسمي و ... ارائه مي‌كند.

به گفته سينايي؛ اين فستيوال در شهر «سمباتي» و در يكي از معتبر‌ترين موزه‌هاي مجارستان از دوم ژوئن افتتاح مي‌شود.

سينايي با اشاره به حضور خودش و دخترش سميرا در اين نمايشگاه توضيح داد: سميرا سينايي قرار است يك پرفورمنس كه خودش كارگردان نويسنده آن است با حضور دو هنرمند ديگر اجرا كند. در اين اجرا سميرا نقش اصلي را بر عهده دارد كه جواني مرا كه از غرب به شرق آمده‌ام با سه زبان و همراه با شعرهايي كه دوست داشتم و در زندگي‌ام مهم بوده به تصوير مي‌كشد.

در اين پرفورمنس يك آهنگساز مجاري كه سالها در هند زندگي كرده و يك هنرمند ديگر كه كار حركت انجام مي‌دهد نقش پرنسس را ايفا مي‌كند.

اين هنرمند نقاش و عضو خانواده سينايي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود عنوان كرد: اين مجموعه يك نمايشگاه سيار است كه در فنلاند ، اتريش و در حال حاضر در كشور مجارستان برپا مي‌شود و من نيز كارهايم را در مجموعه‌اي با عنوان سفرنامه كه كاملا خصوصي است و حس‌هايم را در تك تك كارها ارائه مي‌كند به نمايش مي‌گذارم.

او درباره آخرين اثر خود كه قرار است در اين نمايشگاه ارائه شود توضيح داد: اين تابلو پرتره‌اي از خودم است كه با عنوان «سياحان مجاري» در سرزمين ايران نقش بسته و از آنجا كه سالها در ايران زندگي كرده و فرهنگ اين كشور را به خوبي فرهنگ مجارستان مي‌شناسد نقش اصلي را در اين تابلو به خودم دادم و احساس كردم كه بايد در اين تابلو نقشي داشته باشم.

گيزلا سينايي درباره ديگر كارهايي كه در اين نمايشگاه ارائه خواهد كرد گفت: حدود 15 تابلو به نمايش در مي‌آيد و در كنار آن يك شهر فرنگ دارم كه ويديوآرت‌هايي را به نمايش مي‌گذارد. نمايش لباس‌هاي طلسمي و پخش يك فيلم درباره من نيز از ديگر عناويني است كه در اين نمايش ارائه خواهد شد.

 

وي خاطر نشان كرد: در حاشيه اين فستيوال قرار است جايزه‌اي به عنوان «فرهنگ موازي» به من اهدا شود كه ماحصل تلاش‌هايم براي ارتباط ميان دو فرهنگ مختلف است.

اين هنرمند كه در اين فستيوال داوري آثار را نيز بر عهده دارد تصريح كرد: ميزگردي در بخش ديگري از اين نمايشگاه برپا مي‌شود كه من هم قرار است با موضوع «فعاليت هنرمندان زن در ايران» سخنراني كنم و به ويژه به فعاليت‌هاي گروه «دنا» مي‌پردازم و در كنار آن چند فيلم ايراني را هم به نمايش خواهم گذاشت.

گيزلا سينايي در پايان اين گفت‌وگو به ايسنا گفت:در روزهاي پاياني نمايشگاه يك رويداد ويژه با عنوان شب موزه‌ها در كشور مجارستان برپا مي‌شود كه بر اساس آن تمام موزه‌ها تا صبح باز است و در كنار آن سخنراني و گفت‌وگويي با هنرمندان همراه با اجراي موسيقي پخش خواهد شد كه احتمالا در اين برنامه نيز سخنراني خواهم كرد و در ميزگردي حضور دارم.

به گفته سينايي اين فستيوال از دوم ژوئن ـ‌ 12 خرداد ماه ـ در كشور مجارستان آغاز مي‌شود و به مدت يك ماه ادامه خواهد داشت.

 

زمان انتشار : 1390-01-01