۱۳۹۹/۰۱/۱۹
۱۲:۰۴ ب٫ظ

الأمه در سفرهای مجازی خود اینبار مسافران را به مقصد لبنان خواهد برد و طی یک گزارش تصویری تفرجی در این کشور خواهد کرد.

در این روزهای کرونایی با الأمه سفر کنید

سفری مجازی به کشور لبنان

به گزارش الأمه:

لُبْنان با نام رسمی جمهوری لبنان (به عربی: الجمهورية اللبنانية) کشوری در غرب آسیاست. لبنان در باختر با دریای مدیترانه و در شمال و خاور با سوریه و در جنوب با فلسطین مرز مشترک دارد. موقعیت جغرافیایی لبنان در نقطه طلاقی مدیترانه و جهان عرب منجر به شکل‌گیری تاریخی غنی و تنوع دینی، نژادی و فرهنگی شده‌است. لبنان را عروس خاورمیانه گویند و بیروت از حیث کیفیت زندگی از برترین شهرهای جهان عرب محسوب می‌شود و لبنان بالاترین درآمد سرانه غیرنفتی را در جهان عرب دارد.

پايتخت لبنان شهر بيروت و شهرهاي مهم آن عبارتند از : طرابلس ، زحله ، صيدا، بعلبك و صور و بنادر مهم آن عبارتند از : بيروت ، طرابلس و صور كه در ساحل درياي مديترانه واقع شده است.

جمعیت لبنان در سال ۲۰۱۸ حدود ۶/۸ میلیون نفر تخمین زده شده است.

۶۰ درصد از جمعیت لبنان مسلمان و ۴۰ درصد مسیحی هستند. لبنان دارای جمعیت کوچکی از کردها نیز می‌باشد که از مناطق شمالی سوریه و جنوب شرق ترکیه مهاجرت نموده‌اند و بین ۷۵ تا ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شوند که در مناطق سنی‌نشین زندگی می‌کنند. کردها طی سال‌های اخیر توانسته‌اند شهروندی دولت لبنان را کسب نمایند. شیعیان (به تنهایی) بزرگ‌ترین فرقه در لبنان می‌باشند. حدود ۱۶ میلیون نفر با نسب و اصالت لبنانی در سراسر دنیا زندگی می‌کنند. برزیل دارای بزرگ‌ترین جوامع لبنانی است. آرژانتین، استرالیا، کانادا، کلمبیا، فرانسه، انگلیس، مکزیک، ونزوئلا و آمریکا دارای جوامع لبنانی بزرگی هستند. حدود ۴۰۰ هزار نفر آواره فلسطینی نیز از سال ۱۹۴۸ در لبنان زندگی می‌کنند.

گروه‌های نژادی و قومی لبنان: عربها ۶۰٪، آسوریان و سریانیها ۳۶٪ و ارمنی‌ها ۴٪، کردها و یهودیان ۱٪ جمعیت را تشکیل می‌دهند. میانگین سنی مردم لبنان ۲۴٫۶ سال است.

زبان رسمی لبنان عربی است، اما هر یک از اقلیتهای نژادی به زبان خود سخن می‌گویند. زبان فرانسه نیز کاربرد دارد. لهجه لبنانی از شاخهٔ عربی شامی است، در کاربرد و تلفظ کلمات با دیگر شاخه‌های زبان عربی تفاوت دارد اما به عربی سوری، فلسطینی و مصری نزدیک است. در تلفظ واج «ج»، «ژ» خوانده می‌شود. به جای «ق»، حرف «ئ» و به جای «ث» نیز «ت» تلفظ می‌شود. برای مثال کلمهٔ کثیر به معنای زیاد، کتیر. قلب به معنای دل، ئلب و جدید به معنای تازه، ژدید ادا می‌گردند.

سرزمین لبنان آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد. هوای سواحل در زمستان‌ها سرد و بارانی و در تابستان‌ها گرم و شرجی است. در نواحی بلندتر به ویژه کوهستان‌ها، زمستان‌ها با بارش برف همراه است و دمای هوا به زیر صفر می‌رسد. بخش‌های دیگر این کشور، تابستان‌های گرم و خشک دارد.

بیشتر مناطق لبنان سالانه شاهد باران‌های بسیاری است، ولی در مناطق خاصی در شمال شرق لبنان به علت وجود قله‌های مرتفع کوه‌های غرب که مسیر ابرهای باران‌زای پدید آمده از مدیترانه را سد می‌کنند، باران زیادی نمی‌بارد.

لبنان دارای جنگل‌های وسیع درختان سدر است. سدر به نماد ملی لبنان نیز تبدیل شده‌است.

با هم سری به اماکن دیدنی لبنان می‌زنیم:

ویرانه های بعلبک

این مجموعه معابد رومی فوق العاده یکی از مهم ترین معماری ها در خاورمیانه است که در مرکز بعلبک مدرن قرارگرفته است. معبد برجسته ی ژوپیتر در مقیاس اصلی اش، بسیار تاثیرگذار است و معبد نزدیک آن یعنی Bacchus ، با حکاکی های نفیس به طرز سحرآمیزی خوب نگه داشته شده است.

موزه ای در یک تونل در زیر مجموعه، اطلاعات خوبی ارائه می دهد. معبد ونوس که بسیار کوچکتر است در مقابل ورودی اصلی قرار دارد. در تابستان این ویرانه ها فضای مناسبی برای جشنواره های بین المللی بعلبک است.

تریپولی

تریپولی یادر 85 کیلومتری شمال بیروت، دومین شهر بزرگ لبنان است و دارای ویژگی های خاصی است، با ثروت تاریخی، سبک زندگی آرام و شرایط اقتصادی پررونق و جایی که مدرنیته و قرون وسطی به آسانی با هم می آمیزند و کلان شهری پرجنب و جوش و مهمان نواز را پدید می آورند.

چهل و پنج ساختمان در شهر، که بسیاری از آنها به قرن 14 برمی گردد، به عنوان سایت های تاریخی ثبت شده اند. دوازده مسجد از زمان Mamluke  و عثمانی همراه با همین تعداد «مدرسه» یا مدارس دینی به جای مانده اند. بناهای غیرروحانی آن شامل حمام است که از الگوی کلاسیک حمام های رومی-بیزانس و «خان» یا کاروانسرا تبعیت می کند. 

معماری قرون وسطایی Mamluk آن معروف است. این معماری بازاری سنتی شلوغ و پیچ در پیچی را نیز شامل می شود که بهترین بازار کشور است و فضای دلپذیری دارد. در این شهر معماری زیبای دوران جنگ های صلیبی و دوره ی عثمانی نیز دیده می شود.

دیر القمر

دیر القمر یا صومعه ماه، قطعه ای معتبر از تاریخ فرهنگی لبنان است، اینجا شهری سنتی و به خوبی حفاظت شده است که در جنگل های همیشه سبز Chouf و در ارتفاعات کوهستانی قرارگرفته است. خیابان های زیبا و باریک و سنگفرش شده، نیمکت های سنگی در فضای باز و باغ های معطر با شکوفه های رز و یاسمن جزو اندک جاذبه های دیدنی شهر هستند.

از قرن 16 تا 18 میلادی، دیر القمر محل اقامت حاکمان لبنان بوده و دارای چندین محل تاریخی و فرهنگی شامل میدان عمومی، مسجد فخرالدین قرن 15 ، قصر فخرالدین دوم و کنیسه ی قرن هفدهم دیرالقمراست که بازسازی شده و به مرکز فرهنگی فرانسه سپرده شده است. سایر مکان های جالب موزه ی مومی Marie Bazz ، یک بازار کفش قدیمی و یک بازار خرید ابریشم به نام القیصریه است.

این شهر نشانه های مذهبی شناخته شده ای  نیز دارد، مثل Saydet at-tella که باکره معجزه گرنامیده می شود. بنای آن در ویرانه های معبد فنیقی برای الهه ونوس ساخته شده. در جنوب غربی شهر قدیمی از کوچه سنگفرش شده ای گذر می کنید که منتهی به کلیسای قرن هفدهم به نام Saydet al-Wardiya می شود، گذرگاهی طاقی دار به کلیسای سنت الیاس منتهی می شود که در سال 1741 برای جمعیت کاتولیک یونانی شهر ساخته شده است. محراب، نما و دروازه ی آن از سنگ سفید و صورتی ساخته شده و در داخل آن مقبره ی Nicolas al-Turk شاعر قرار گرفته است.

Byblos

Byblos یکی از رقبای جایزه ی « قدیمی ترین شهری که مسکونی مانده» است. این شهر با توجه به سنت فنیقی، توسط God El تاسیس شد و حتی فنیقی ها آن را به عنوان شهری با قدمت زیاد به حساب می آوردند. گرچه زمان تاسیس آن درست مشخص نیست ولی دانشمندان جدید معتقدند که سایت Byblos حداقل 7000 سال قدمت دارد.

ساکنان اولیه ی شهر کلمات Byblos و Phoenicia را نمی شناختند و یونانی ها در زمانی بعد از 1200 قبل از میلاد مسیح این نام را با عطف به منطقه ی ساحلی ارائه کردند و آن را Byblos ( پاپیروس در یونانی) نامیدند، زیرا این مرکز بازرگانی درتجارت پاپیروس نقش مهمی داشت.

امروزه Byblos در 37 کیلومتری ساحل شمال بیروت، جایی باشکوه با ساختمانی های اداری شیشه ای و خیابان های شلوغ است. اما در شهر قدیمی، بقایای اعراب قرون وسطی و جنگ های صلیبی، مدام گذشته را یادآوری می کنند. حفریات وسیع نزدیک به آن Byblos  را به مهمترین سایت باستان شنسی در منطقه تبدیل کرده است.

   Jeita Grotto

تعداد کمی غار در دنیا با ثروت و وسعت Jeita دیده می شود. در این غارها و گالری ها که انسان ها از زمان پالئولیتیک شناخته اند، واکنش آب، طاقی های کلیسایی شکل در زیر تپه های جنگلی کوه لبنان تشکیل داده اند. از نظر زمین شناسی، غارها تونل یا راه فرار برای رودخانه زیرزمین هستند که منشاء اصلی Nar el-kalb است. غارها در دو طبقه است، گالری های طبقه پایین در سال 1836 کشف شدند و در سال 1958 به روی عموم باز شدند که با قایق از آن دیدار می کردند. گالری های بالا در ژانویه 1969 باز شدند که می توان با پای پیاده از آن دیدار کرد.

Jeita به عنوان جذابیت محبوب گردشگری باقی مانده بود تا درگیری های اخیر لبنان که منجر به بسته شدنش در اواسط دهه ی 70 شد. برمبنای پیش قدم شدن وزیر گردشگری، این وزارت شرکت آلمانی «Mapas » را به کارگرفت تا تسهیلات مجموعه را با مدرن ترین فن آوری ها نوسازی و بازسازی کرده و مجددا راه اندازی کند. در 6 جولای 1995 ، این مجموعه عجیب طبیعی دوباره برای دیدار مردم باز شد.

دره ی قدیشا

سفر به دهکده ی کوهستانی Bcharre شما را از زیباترین مناظر لبنان عبور می دهد. این جاده در امتداد دامنه های سراشیبی کوه پیچ می خورد و همینطور که به ارتفاع بالاتر می رود چشم اندازهای جالب تری از دره ی قدیشا را ارائه می دهد. این محل در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و جایگاه صومعه های صخره ای، گل های وحشی و حیات وحش وسیعی است.

دهکده ها با خانه های سقف قرمز در بالای تپه قرارگرفته اند ویا به سختی به دامنه ها چسبیده اند. رودخانه قدیشا که منشاء آن درست زیر پیست اسکی Cedar است به قعر دره می ریزد و مرتفع ترین قله ی لبنان Qornet As Sawda (3090 متر)، در بالای آن اوج می گیرد. فرصت های فراوان اینجا برای راه پیمایی در مسیر دره ی آرام و یا پیاده روی در مناظر کوهستانی دور از شهر، پادزهری برای شلوغی های شهری بیروت است.

  Saida

Saida  یا   Sidon در 48 کیلومتری ساحل جنوب بیروت یکی از مشهورترین نام ها در تاریخ باستانی است، اما از بین تمام شهرهای لبنان شگفت انگیزتر است، زیرا گذشته اش به طرز غم انگیزی تکه تکه و غارت شده است. در قرن نوزدهم ، شکارچیان گنج و باستان شناسان آماتور با بسیاری از زیباترین و مهم ترین اجسام آن فرارکردند، بعضی از این آثار اکنون در موزه های خارجی دیده می شود.

در این کشور هم اشیاء باستانی از Sidon ( به عربی Saida )، در بازارهای آنتیک جهانی سردرآورده. نشانه های دیگر تاریخ آن در زیر تلی از سازه های جدید خوابیده و شاید برای همیشه مدفون بماند. مبارزه ی دیدارکنندگان امروزی Sidon ، باز پس گیری حس شکوه باستانی این شهر از عوامل دسیسه گر است که همچنان باقی مانده اند.

بزرگترین شهر جنوب لبنان، مرکز تجاری شلوغی است با فضای دلنشین محافظه کارانه ی شهری کوچک. از زمان پارسیان این شهر به عنوان شهر باغ ها شناخته می شد و حتی امروزه  با درخت های سرو و موز احاطه شده است.

  Tyre

شهر داستانی Tyre در تمام دنیا به خاطر رنگ ارغوانی اش که از صدف های حلزون دریایی ساخته می شد معروف بود. این شهر موقعیت ساحلی فوق العاده و ویرانه های رومی بسیار زیادی دارد. اینجا برای گذراندن تعطیلات اهالی بیروت بسیار مناسب است و گزینه های زیادی برای انتخاب وسایل رفاهی و بهترین های لبنان دارد، در این سواحل تمیز گاهی می توانید با لاک پشت ها شنا کنید.

Tyre شهری عمدتا شیعه است و پایگاه قدرت دبیرکل حزب الله، حسن نصرالله می باشد. پایه ریزی شهر به حدود 2750 قبل از میلاد مسیح می رسد، بعد از آن حکومت به دست مصریان بود و سپس شاه Hiram معروف، حکومت را به دست گرفت، که تحت فرمان او شهر شکوفا شد. البته بعدها توسط حکومت های مختلفی به استعمار گرفته شد مثل، آشوریها، بابل نو، یونانی ها، سلوکیان، رومی ها، بیزانتین، عرب ها، جنگجوهای صلیبی، سلسله های مملوک و عثمانی، از قرن سیزدهم به بعد این منطقه رو به افول گذاشت و علی رغم کوشش های فراوان هیچگاه شکوه سابق را باز نیافت.

منطقه زیستگاهی شوف

بزرگترین منطقه طبیعی تحت کنترل لبنان از بین سه منطقه، زیستگاه شوف است که 5 درصد کل مساحت لبنان را در اشغال خود دارد. این بزرگترین منطقه طبیعی درخت سرو در کشور است و بیشتر از 250 کیلومتر مسیر راه پیمایی دارد.

برای دیدار از این درختان زیبا در محیط طبیعی شان مکان فوق العاده ای است و آب و هوای کوهستانی خنک، تغییر دلپذیری از گرمای رخوت آور ساحل ایجاد می کند. این منطقه چندین ورودی دارد که همه با راه پیمایی های کوتاه به درختان سرو تماشایی می رسند و به مسیرهای طولانی تر دسترسی دارند.

 

غذاهای مدیترانه ای به طعم لذیذ و خوشمزه شان شهرت دارند و در این میان، غذاهای لبنانی یک سر و گردن از بقیه بالاتر قرار می گیرد. اکثر غذاهای لبنانی در عین حال که بسیار لذیذ و خوشمزه هستند بسیار سالم هستند و همین باعث محبوبیت بیشتر آن ها شده است. بسیاری از غذاهای لبنانی مثل فلافل آنقدر جهانی شده اند که در اکثر کشورها تهیه می شوند و همه با آن ها آشنایی دارند. غذاهای دیگر لبنان مثل حمص، کوفته، سالاد تبوله و سالاد فاتوش هم طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارند. در این مطلب الی گشت می خواهیم مشهورترین و خوشمزه ترین غذاهای لبنانی را به شما معرفی کنیم. خیلی از این غذاها را همه ما می شناسیم و تا به حال هم امتحان کرده ایم، اما برخی دیگر شاید برای ما جدید باشند. در ادامه با الی گشت همراه باشید.

بابا قانوش | Baba Ghanoush

باباقانوش که به صورت های دیگر مثل باباگانوش و باباغنوج هم خوانده می شود یکی از غذاهای اصیل و سنتی لبنان است.

این غذا کمی شبیه به حُمُص است و اگر طعم حمص را دوست دارید حتما عاشق این غذا هم می شوید. باباقانوش  معمولا با نان پیتا و روغن زیتون خورده می شود و چون در ترکیباتش ارده استفاده شده طعمی مشابه حمص دارد. تفاوت عمده این دو غذا این است که باباقانوش به جای نخود از بادمجان تهیه می شود و گاهی برای تزئین روی آن دانه های انار می ریزند. باباقانوش یکی از مشهورترین و خوشمزه ترین غذاهای لبنانی است که طرفداران بسیار زیادی هم دارد.

فلافل | Falafel

خب به فلافل مشهور  و دوست داشتنی می رسیم! فلافل بیش از هر غذای دیگر لبنانی در ایران رواج پیدا کرده و دیگر یکی از غذاهای ملی خودمان محسوب می شود. کمتر کسی است که تا به حال فلافل نخورده باشد و این غذای خوشمزه و ارزان را امتحان نکرده باشد.

با این حال باید بدانید که فلافل هم یکی از غذاهای اصیل لبنانی است و همان طور که می دانید از نخود سرخ شده تهیه می شود. البته فلافل لبنانی کمی با فلافل هایی که ما در ایران می خوریم تفاوت دارد. در لبنان فلافل ها را داخل نان پیتا قرار می دهند و روی آن سبزیجات و سس تاهینی (کنجدی) می ریزند.

شاورما | Shawarma

یکی از خوشمزه ترین غذاهای لبنانی بدون شک شاورما است که از گوشت کبابی و خرد شده تهیه می شود. البته گاهی شاورما را با گوشت مرغ هم تهیه می کنند که به آن شاورمای مرغ می گویند.

برای تهیه شاورما گوشت خرد شده را با سبزیجات و سس تاهینی ترکیب می کنند و داخل نان پیتا سرو می کنند. در رستوران های لبنانی معمولا شاورما را در کنار سالاد تبوله یا سالاد فاتوش سرو می کنند که ترکیبی بی نظیر و خوشمزه می شود.

سالاد فاتوش | Fattoush

فاتوش نیز یکی دیگر از سالادهای خوشمزه لبنانی است که شهرتی جهانی پیدا کرده است. در این سالاد، ورقه های نازک نان (معمولا نان پیتا) را در روغن زیتون سرخ می کنند و وقتی ترد و برشته شد آن را خرد می کنند و به سالاد اضافه می کنند.

در آخر نیز روغن زیتون، سیر رنده شده، آب لیموی تازه و نمک به ترکیبات سالاد اضافه می کنند. سالادهای لبنانی بسیار سالم و سلامت هستند و به عنوان یک سالاد رژیمی هم می تواند در نظرگرفته شود.

کنافه | Kunafeh

کنافه یک شیرینی بسیار خوشمزه و لذیذ است که علاوه بر لبنان در ترکیه و خوزستان هم رواج دارد. این نوع شیرینی تقریبا مثل زولبیا و بامیه است و اغلب در ماه رمضان طبخ و مصرف می شود.

کنافه یک نوع شیرینی پنیری است که از رشته هایی به نام کنافه تهیه می شود و روی آن را با پسته و شهد غلیظ و شیرین می پوشانند. کنافه را هم هنگام صبحانه و هم به عنوان دسر سرو می کنند. کنافه را گاهی روی نان قرار می دهند و به صورت لقمه می خورند که ترکیبی بسیار خوشمزه می شود.

کوفته | Kafta

کوفته لبنانی یکی از لذیذترین غذاهای لبنانی است که طعمی فوق العاده خوشمزه دارد. کوفته در واقع یک نوع کباب کوچک است که از ترکیب گوشت چرخکرده گاو، بره یا مرغ همراه با پیاز، جعفری، ادویه و خرده نان تهیه می شود. ترکیب مواد را به صورت کوفته های کوچک در می آورند و به بعد به سیخ می کشند.

کوفته لبنانی را هم به صورت تنها و هم همراه با سیب زمینی و سس گوجه می خورند. البته گاهی کوفته را همراه با برنج سفید هم می خورند که شبیه به چلوکباب خودمان می شود. کوفته امروزه در ترکیه هم رواج پیدا کرده است و در رستوران های آن جا هم سرو می شود.

مناقیش | Manakish

مناقیش یکی دیگر از غذاهای لبنانی است که گاهی آن را پیتزای لبنانی هم می نامند. مواد مختلف را روی خمیری گرد می ریزند و بعد در روش سنتی آن را داخل تنور و در روش مدرن داخل فر قرار می دهند و می پزند.

البته روی مناقیش نباید خیلی شلوغ باشد و از این جهت بیشتر به یک نان طعم دار شبیه است. در لبنان اغلب روی نان مناقیش را با آویشن، دانه کنجد، سماق و روغن زیتون می پوشانند. البته ممکن است در برخی رستوران های لبنانی ببینید که از گوشت، پنیر و … هم استفاده شده است. مناقیش را اغلب همراه با گوجه، خیار، برگ نعنا تازه و زیتون و به عنوان صبحانه می خورند.

زعتر پیتزا | man’oushe bi zaatar

یکی دیگر از غذاهای لبنانی زعتر پیتزا است که لبنانی ها بیشتر برای صبحانه آن را میل می کنند. این غذا با خمیر مخصوص تهیه می شود و در میان خمیرهای کوچک و گرد انواع مواد غذایی به دلخواه در آن قرار می گیرد.

زعتر به دلیل دندانه دندانه بودن اطرافش و پستی و بلندی روی نان و خمیر آن به این نام مشهور شده است و برگرفته از حکاکی های  (engraved)  کهن یافت شده در مناطق عرب نشین می باشد.

فاروج مشوی | farrouj meshwi

نوعی خوراک مرغ به نام فاروج مشوی وجود دارد که در نحوه ی پخت این غذا است که باید زغال پخته شود و کمی هم آبدار باشد.

فارج مشوی را با سماق طعم دار می کنند و با لیمو می خورند. مشوی در کشور های عربی غذایی کاملا جا افتاده است اما اصلیت این غذا را لبنانی می دانند.

لیدی فینگر |  Lady Fingers

لیدی فینگر در واقع نوعی رولت است که در خمیر رول می شود و داخل آن مواد مختلف مثل اسفناج، گوشت و پیاز پر می شود.

در خیابان های لبنان می توانید به راحتی لیدی فینگر تهیه کنید هم ارزان است و هم این که شما را سیر نگه می دارد.

سالاد تبوله | Tabbouleh

سالاد تبوله هم یکی دیگر از غذاهای لبنانی است که بسیار سالم و خوشمزه است. سالاد تبوله بسیار ساده و آسان است و از بلغور، گوجه، پیاز و جعفری ساتوری تهیه می شود.

در آخر نیز روی سالاد روغن زیتون، آب لیموی تازه و نمک می ریزند و نوش جان می کنند. سالاد تبوله در زمانی بسیار کوتاه آماده می شود و به دلیل بلغوری که دارد می تواند حتی به عنوان شام هم مصرف شود.

 

به دلیل مجال کم تنها توانستیم به بخشی از اماکن دیدنی و غذاهای محلی لبنان اشاره کنیم.