۱۳۹۸/۰۲/۰۲
۱۰:۵۸ ق٫ظ

اکرم بن زکریا البقلوطی، نماینده تونس در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، جلسات قرآنی مساجد را از ارکان مهم آموزش قرآن در این کشور دانست و گفت: اشتیاق مردم تونس برای حفظ قرآن بی‌نظیر است.

اشتیاق مردم تونس برای حفظ قرآن

به گزارش الأمه:

أکرم بن زکریا البقلوطی، حافظ کل قرآن و نماینده تونس در سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بود که در رشته حفظ کل حائز رتبه پنجم شد.

وی به شیوه برگزاری این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: برپایی مرحله مقدماتی مسابقات به صورت اینترنتی وغیرحضوری و اجرای مرحله نیمه‌نهایی در هتل سبب شد که فقط افراد دارای سطح بالا به مرحله نهایی این رقابت‌ها در سالن مسابقات راه پیدا کنند و مرحله نهایی رقابت‌ها از سطح کیفی خوبی برخوردار باشد.

وی افزود: گاهی در مسابقات برخی کشورها شرکت‌کنندگانی را می‌بینم که در سطح مسابقات بین‌المللی نیستند و حضور آن‌ها فقط موجب تنزل سطح مسابقات می‌شود.

حضور در مسابقات بین‌المللی قرآنی

در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون در مسابقات بین‌المللی قرآن شرکت کرده است؟ گفت: تاکنون در ۶ یا ۷ مسابقه بین‌المللی قرآن از جمله در مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن در عربستان، بحرین و موریتانی نماینده کشور تونس بوده‌ام.

اکرم البقلوطی در مقایسه مسابقات ایران با سایر مسابقاتی که تاکنون شرکت کرده است، اظهار کرد: مسابقات در رشته حفظ قرآن در همه کشورها تقریباً سطح مشابهی دارند؛ با این تفاوت که در سایر کشورها جوایز بسیار ارزنده‌ای به متسابقان اهدا می‌شود و به نظر من ارزش جوایز فقط تفاوت میان مسابقات حفظ قرآن در کشورهای اسلامی است.

آموزش قرآن در تونس

حافظ تونسی کل قرآن درباره شیوه آموزش قرآن در کشورش و اینکه چگونه حافظ کل قرآن شده، گفت: قرآن را در جلسات آموزش حفظ قرآنی، که معمولاً در مساجد و مراکز قرآنی برگزار می‌شود، حفظ کردم.

وی با اشاره به اینکه جلسات قرآنی در تونس با عنوان «الحلقات القرآنية» در مساجد برگزار می‌شود، گفت: افراد به صورت داوطلبانه در این جلسات شرکت می‌کنند و قرآن را فرامی‌گیرند.

افرادی که قرآن را حفظ می‌کنند و محفوظات خود را نزد یک «استاد» قرائت می‌کنند، می‌توانند از او تأییدیه یا مدرک حفظ بگیرند. در واقع در جلسات قرآنی به شرکت‌کنندگان مدرک داده نمی‌شود و افرادی که نیازمند مدرک‌اند می‌توانند در خارج از آن جلسات اقدام کنند.اشتیاق برای حفظ قرآنأکرم البقلوطی درباره استقبال از حفظ قرآن در تونس گفت: مردم تونس علاقه زیادی به حفظ قرآن دارند و فراتر از تصورتان از دوره‌های آموزش حفظ قرآن استقبال می‌کنند.

برای مثال من در شهر کوچکی در شمال تونس زندگی می‌کنم و حداقل دو هفته یک بار فارغ‌التحصیلی یک حافظ کل را جشن می‌گیریم.

یادآور می‌شود أکرم بن زکریا البلقوطی ۲۴ ساله و دانشجوی رشته مهندسی دانشگاه تونس است که به‌ عنوان نماینده کشورش در رشته حفظ کل سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی ایران در تهران حضور داشت و توانست حائز رتبه پنجم این رشته شود.آیین تجلیل از نفرات برتر مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بخش‌های مختلف آقایان، بانوان، روشندلان و دانش‌آموزان، ۲۵ فروردین‌ماه  در مصلای امام خمینی(ره) در تهران برگزار شد. محمدجواد مرادی از ایران رتبه نخست رشته حفظ کل قرآن بزرگسالان را کسب کرد.

 

منبع: ایکنا