۱۳۹۷/۱۱/۱۸
۱:۳۶ ب٫ظ

در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط در آستانه، پایتخت قزاقستان افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط در قزاقستان

به گزارش الأمه:

 نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط سعید خوش‌منش، هنرمند ایرانی دیروز، ۱۶ بهمن (۵ فوریه) با حضور مجید صابر، سفیر کشورمان در موزه اولین رئیس‌جمهور قزاقستان در شهر آستانه (پایتخت این کشور) افتتاح شد.

در این مراسم که با حضور سفرا و دیپلمات‌های مقیم، مقامات، هنرمندان، شرق‌شناسان و ایرانشناسان قزاقستانی برگزار شد، مجید صابر در سخنانی با اشاره به قدمت طولانی هنر خوشنویسی در ایران، به آثار زیبای هنر خوشنویسی ایرانی در اقصی نقاط دنیا اشاره و اظهار کرد: امروزه آثاری از خوشنویسی ایرانی در بسیاری از مساجد تاریخی، آرامگاه‌های مشاهیر، قلعه‌ها و کاخ‌ها در شبه قاره هند، قفقاز، آسیای مرکزی، آناتولی، شمال آفریقا و دیگر نقاط جهان دیده می‌شود.

سفیر ایران در قزاقستان با اشاره به وجود اشعاری از شعرای به نام کشورمان و همچنین آثار زیبایی از هنر خوشنویسی ایرانی در برخی از آثار تاریخی قزاقستان به ویژه مقبره خواجه احمد یسوی (شخصیت مشهور قزاقستانی)، وجود این اشعار و آثار هنری را بیانگر دوستی دیرینه میان ایرانیان و قزاق‌ها برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود هنر نقاشی‌خط را هنری نوین معرفی کرد که از ترکیب دو هنر خوشنویسی سنتی و نقاشی مدرن ایجاد شده است و آن را نتیجه ذوق و هنر پویایی هنرمندان ایرانی دانست.

سعید خوش‌منش نیز در این مراسم ضمن ارائه توضیحی از هنر خوشنویسی و آثار خود، به نوشتن خطوط نستعلیق، شکسته‌نستعلیق و معلی در حضور میهمانان پرداخت و توضیحاتی درباره هر یک از این خط‌ها برای حضار ارائه کرد.

در حاشیه این مراسم، سفیر کشورمان با شبکه تلویزیونی «آستانا تی وی» گفت‌وگو و اظهار کرد: هنر همواره به عنوان زبان مشترک و پلی بین اقوام و کشورهای مختلف، ایفای نقش کرده و هنر خوشنویسی ایرانی نیز از گذشته‌های دور تاکنون زینت‌بخش مساجد و اماکن تاریخی در قزاقستان، آسیای مرکزی و قفقاز بوده است.

 

منبع: ایکنا