۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۳:۴۴ ب٫ظ

علی الشلاه: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که اتفاقات عجیب و بزرگ بسیاری در آن روی داده است. گاهی اوقات نگران از دست رفتن خون شهدایمان می‌شوم. می‌ترسم این خون‌ها پایمال شود. از سوی دیگر برای شعر و شاعران نیز نگران هستم. نگرانم که شعرهایمان مبدل به گفته‌های دروغین و بی‌اساسی بشود که

زندگی بی‌شعر ضرباهنگ بیهودگی است

علی الشلاه شاعر عراقی معتقد است که زندگی بدون شعر، تنها ضرباهنگی از پوچی و بیهودگی است. سایت خبری میدل ایست آن لاین وی را شاعر درد، عشق و عرق ملی نامیده و اخیرا نیز در زمینه دغدغه‌هایش و جایگاه شاعر در اجتماع با وی گفتگویی داشته است.

الشلاه درخصوص نگرانی‌های خود در زندگی به این سایت گفت: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که اتفاقات عجیب و بزرگ بسیاری در آن روی داده است. گاهی اوقات نگران از دست رفتن خون شهدایمان می‌شوم. می‌ترسم این خون‌ها پایمال شود.  از سوی دیگر برای شعر و شاعران نیز نگران هستم. نگرانم که شعرهایمان مبدل به گفته‌های دروغین و بی‌اساسی بشود که در واقعیت وجود ندارند. درمورد خودم باید بگویم که امیدوارم در زندگی شاهد ابتکارات ادبی باشم و زندگیم از دروغ و تزویر به دور بماند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا انسان جهان را تغییر می‌دهد و یا این که تنها شاهد حوادث آن می‌باشد، گفت: انسان دنیا را تغییر نمی‌دهد. بلکه می‌کوشند تا روزهای نیامده‌اش را بخواند و حدس بزند چه روی خواهد داد. به همین دلیل است که اگر شاعران از حوادث جامعه خود را کنار بکشند، دیگر ارزشی نخواهند داشت. ترس من همیشه از شاعران زیبا بوده است. شاعرانی که در شعر سرودن زیبا هستند اما در عرق ملی نازیبایند. او در ادامه با ابراز نارضایتی از وجود شاعران این چنینی گفت: من شعرهای زیبای بسیاری خوانده‌ام که شاعران آن‌ها با آن چه سروده‌اند بسیار متفاوت هستند. متاسفانه همین شعرهای زیبا نیز سند برائت این شاعرنماها می‌شود. من همیشه از این موضوع واهمه داشته‌ام که مبادا اوضاع آن قدر آشفته و نامناسب بشود که نتوان درست را از نادرست تشخیص داد. از این که بیاییم مدایح اخطل را درمورد یزید بن معاویه نقل کنیم و سر بریده امام حسین علیه السلام را بر روی شمشیرها نبینیم.  

«پرسش‌هایی درباب تراژدی، کربلا در ادبیات معاصر عرب» عنوان کتابی است که تاکنون از این شاعر به چاپ رسیده است. سه مجموعه شعری «کاش معرّی نابینا بود»، «قانون‌های معلق» و «امضاها» نیز قرار است در آینده نزدیک از وی به چاپ برسد.

 

زمان انتشار : 1391-03-08