۱۳۹۷/۱۰/۰۵
۳:۴۷ ب٫ظ

شهرهای سوریه به ویژه حلب پس از پیروزی ارتش این کشور بر تروریست ها، بار دیگر شاهد رونق فعالیت های فرهنگی شده است.

فعالیت های فرهنگی بار دیگر در سوریه رونق گرفت

به گزارش الأمه:

 اگرچه فعالیت های فرهنگی در شهرهای سوریه حتی در زمان اشغال توسط تروریست ها، متوقف نشده بود اما پس از گذشت زمان کمی از پیروزی ارتش سوریه بر تروریست ها، این فعالیت ها بار دیگر رونق گرفت تا به جهانیان ثابت کند سلاح فرهنگ و هنر همواره بر سلاح تروریسم و تاریکی غلبه می کند.
«جابر الساجور» مدیر مرکز فرهنگی حلب در گفت وگو با (سانا) ضمن اشاره به همکاری بخش های مختلف در به حرکت درآوردن چرخ فرهنگی سوریه، به برگزاری 5 تئاتر با موضوعات متنوع در شهر حلب و 56 تئاتر دانشجویی در دانشگاه حلب پرداخت.
«محمد حجازی» مدیر انتشارات ملی حلب نیز در این خصوص گفت: از روز اول آزادی حلب این مرکز اقدام به برگزاری برنامه های فرهنگی از جمله برپایی کتابخانه های رایگان، جشنواره های فرهنگی به مناسبت پیروزی بر تروریست ها، همایش های علمی وکارگاه های عملی برای کودکان در مراکز اقامتگاه های موقت این شهر کرد.
«جهاد غنیمی» مدیر مرکز فرهنگی عزیزیه نیز با اشاره به از سرگیری فعالیت های فرهنگی پس از شکست تروریست ها از برگزاری همایش های فرهنگی در مناطق مختلف شهر حلب جهت آگاه سازی افراد نسبت به تفکر تروریستی خبر داد. 
برپایی نمایشگاه های عکس و پوستر از دوران جنگ علیه تروریسم، مقاومت مردم سوریه وتقدیر از خانواده های شهدا و معلولان جنگی از دیگر فعالیت های فرهنگی در شهرهای مختلف سوریه از جمله حلب است.
«نذیر جعفر» کارشناس سینمای سوریه نیز به سانا گفت: تداوم فعالیت های ادبی و سینمایی سوریه حتی در زمان جنگ، موجب فراهم شدن زمینه تکمیل پیروزی ها شد.
وی افزود: نویسندگان، هنرمندان تئاتر و متفکران در سخنرانی ها و فعالیت های فرهنگی خود جنایات تروریست ها در سوریه را به تصویر کشاندند. 
بر اساس این گزارش، اخیرا یک مرکز فرهنگی در منطقه القطیفه نیز افتتاح شد.
«بسام دیوب» مدیر مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ سوریه نیز با اشاره به اهمیت افتتاح این مرکز در منطقه القطیفه واقع در حومه دمشق ،ارائه خدمات فرهنگی و برگزاری دوره های آموزشی هنرهای سنتی ،کامپیوتر ونقاشی را از فعالیت های آن خواند. 

** جشن های میلاد مسیح در سوریه 
مراکز فرهنگی،کلیساها وا ماکن عبادی شهرهای سوریه از جمله دمشق، حلب و طرطوس و السویداء، این روزها شاهد برگزاری جشن های میلاد حضرت عیسی (ع) است.
از جمله دستاورد های فرهنگی مهم سوریه در سال 2018، کسب جائزه بهترین فیلم توسط فیلم «پدر » درجشنواره بین المللی سینمایی دهلی نو می باشد.
برگزاری بیش از 35 تئاتر در جشنواره کودکان، میزبانی دمشق از نشست اتحادیه نویسندگان عرب با مشارکت 15 کشور عرب و برگزاری همایش شعرای مقاومت از سوی این اتحادیه با حضور ایران و دیگر کشورها از دیگر اقدامات فرهنگی در سوریه است.
سوریه از سال 2011 درگیر بحران ورود تروریست های خارجی به این کشور بوده است.

 

منبع: ایرنا