۱۳۹۸/۰۳/۲۱
۱۰:۰۷ ق٫ظ

مدیر شبکه ماهواره‌ای «کربلا» با بیان اینکه اینکه نگاه و سلیقه مخاطب برای این شبکه اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: ما ساعت‌هایی را که بیننده بیشتری داریم و کشورهایی که ما را می‌بینند، دنبال می‌کنیم و راهبرد خود را بر همین اساس وضع می‌کنیم.

مخاطب‌سنجی و تعامل با اهل سنت راهبرد شبکه ماهواره‌ای کربلا

به گزارش الأمه:

شبکه ماهواره‌ای «کربلاء» وابسته به آستان مقدس حسینی است که پخش آزمایشی آن در ۲۲ آگوست ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد و این شبکه از سوی اداره اوقاف شیعیان عراق حمایت می‌شود.

مبنای گفتمان فکری و فرهنگی این شبکه قرآن کریم، سنت نبوی و تعالیم و آموزه‌های ائمه معصومین(علیهم السلام) است و راهبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های آن نیز مبتنی بر اعتدال و میانه‌روی و دوری از فرقه‌گرایی است.

تلاش برای وحدت کلمه مسلمانان، معرفی مکتب اهل بیت‌(ع)، پاسخ به شبهات با دلیل و برهان، تعامل مثبت و سازنده با پیروان مکتب اهل بیت(ع) و...از اهداف راه‌اندازی این شبکه عنوان شده است.

شبکه‌ای ماهواره‌ای با نام «القرآن» نیز زیرمجموعه شبکه ماهواره‌ای «کربلاء» است که در روز پنجم مارس سال ۲۰۱۶ میلادی مصادف با ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۴ با هدف نشر اندیشه و اعتلای فرهنگ قرآنی تأسیس شد، این شبکه همچنین حدود یک سال و نیم پیش شبکه ماهواره‌ای السفیر را به زبان انگلیسی راه‌اندازی کرد که مقر آن در لندن قرار دارد.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های شبکه ماهواره‌ای کربلاء گفت‌وگویی اختصاصی با حیدر نوری جلوخان، مدیر این شبکه در ساختمان شبکه انجام داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

حیدر نوری جلوخان درباره تأسیس این شبکه گفت: شبکه ماهواره‌ای کربلاء هم‌زمان با آغاز ماه رمضان در سال ۱۴۳۰ هجری قمری کار خود را به صورت آزمایشی آغاز کرد و اکنون ۱۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد.

وی افزود: در این چند سال شبکه از جنبه‌های مختلف از جمله از لحاظ ماهواره‌ای و الکترونیکی پیشرفت و توسعه خوبی داشته و هم‌اکنون از جایگاه مناسبی برخوردار است و موقعیت خوبی در میان سایر شبکه‌ها دارد.

فعالیت در جهان سینما

مدیر شبکه ماهواره‌ای کربلاء افزود: فعالیت‌ ما تنها محدود به شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی نیست، بلکه ما احساس کردیم که باید وارد جهان سینما نیز بشویم و بتوانیم نگاهی را که در حال حاضر به سینما وجود دارد، تصحیح کنیم، در همین راستا پنجمین جشنواره سینمایی «النهج»(رویکرد) فروردین‌ماه سال جاری به همت مجموعه شبکه ماهواره‌ای کربلا برگزار شد و ۵۶ فیلم از ۱۴ کشور در این جشنواره حضور داشت که در بخش‌های مختلف فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند به رقابت پرداختند.

آمادگی برای همکاری با ایکنا

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای تقویت تعامل با مؤسسات و نهادهای قرآنی دارید، گفت: ما برای همکاری با هر مجموعه و مؤسسه‌ای که سیاست‌هایش با مجموعه ما هم‌خوانی داشته باشد، آمادگی کامل داریم. درباره ایکنا نیز باید بگویم که منبع مهمی برای فعالیت ما به شمار می‌آید، چرا ما در شبکه ماهواره‌ای «القرآن» که زیرمجموعه شبکه ماهواره‌ای کربلاء است، بخشی داریم که مربوط به اخبار قرآنی سراسر جهان است و ایکنا در این زمینه به‌ویژه در تهیه گزارش‌ها و اخبار قرآنی می‌تواند کمک زیادی به ما کند و ما اصرار داریم که ارتباط و تعامل دو سویه تقویت شود.

راهبرد شبکه کربلا دوری از فرقه‌گرایی است / راه‌اندازی کانال آلمانی‌زبانورودی ساختمان شبکه ماهواره‌‌ای کربلا

مخاطب‌سنجی

حیدر نوری جلوخان در پاسخ به این پرسش که برنامه شبکه کربلاء برای جذب جوانان چیست؟، گفت: ما از معدود شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم که به نگاه و سلیقه مخاطبان اهمیت می‌دهیم و آن را دنبال می‌کنیم. در شبکه ماهواره‌ای کربلاء بخشی با عنوان تحقیقات وجود دارد که باید به مدیریت شبکه درباره تعداد بینندگان در سراسر جهان گزارش‌های دوره‌ای دهد و با نرم‌افزارهای الکترونیکی می‌توان این آمار را به دست آورد. ما در هر گزارش روند رو به رشد شبکه، ساعت‌هایی که بیننده بیشتری داریم و کشورهایی که ما را می‌بینند، دنبال می‌کنیم و راهبرد خود را براساس نتایج این تحقیقات وضع می‌کنیم.

وی تأکید کرد: براساس نتایج به دست آمده، روی برنامه‌های پرطرفدار تمرکز می‌کنیم و اگر متوجه شویم که بینندگان نیاز دارند که برنامه به زبان‌های دیگری غیر از عربی پخش شود، این کار را انجام می‌دهیم. البته تاکنون نیز برخی برنامه‌ها را به زبان‌های فارسی و انگلیسی پخش کرده‌ایم. به طور کلی این پژوهش‌ها به ما در شناخت مخاطبان کمک می‌کند.

حیدر نوری جلوخان در ادامه راهبرد شبکه برای تقویت وحدت میان مسلمانان را تبیین و تصریح کرد: استناد ما در این زمینه بر دو محور است؛ نخست پیروی از شیوه پیامبر و ائمه معصومین(ع)، زیرا راه و روش نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار(علیهم السلام) راه اعتدال و دوری از فرقه‌گرایی است، دوم؛ استناد به افکار، ملاحظات، نقطه‌نظرات و اندیشه‌های آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عراقی شیعیان است.

دوری از فرقه‌گرایی راهبرد شبکه ماهواره‌ای کربلا است / راه‌اندازی شبکه آلمانی‌زبان

گفت‌وگوی اختصاصی مدیر شبکه ماهواره‌ای کربلاء با ایکنا در ساختمان شبکه

تعامل با اهل سنت

وی همچنین تأکید کرد: ما نامه‌ها و پیام‌های بسیاری از اهل سنت در تعریف و تمجید از برنامه‌هایمان دریافت کرده‌ایم. ما در جشنواره‌های زیادی در جهان اسلام شرکت کرده‌ایم که منحصر به شیعه نبوده و بسیاری از برنامه‌های ما جایزه گرفته، خیلی‌ها تعریف کرده‌اند، این‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌های ما در مسیر اعتدال و میانه‌روی و دوری از اختلافات قومی و مذهبی است.

حیدر نوری جلوخان درباره تأسیس شبکه به زبان‌های دیگر گفت: ما برای تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای به زبان‌های مختلف مشکل مالی داریم، چرا که بسیاری از نهادها و سازمان‌های عراق اکنون درگیر مشکلات مالی هستند. ما پیش از این یک برنامه فقهی به زبان آلمانی پخش کردیم و بسیاری از آلمانی‌زبان‌ها از آن استقبال کردند، بنابراین برای این کار برنامه داریم و امیدواریم که مشکلات مالی حل شود و بتوانیم شبکه ماهواره‌ای به زبان آلمانی را نیز راه‌اندازی کنیم.

وی در پایان گفت: تبیین معارف اهل بیت (ع) به جهانیان از وجوه مشترک خبرگزاری ایکنا و شبکه ماهواره‌ای کربلاء است و امیداویم این دو رسانه در تبیین رسالت خود موفق باشند.

 

منبع: ایکنا