۱۳۹۸/۰۲/۱۷
۱:۳۱ ب٫ظ

مجموعه مستند «سوریه، دوران گذار» به کارگردانی مشترک محمدمهدی خالقی و محمد صالح نوروز نژاد با نگاهی متفاوت به سوریه پس از جنگ در شبکه مستند تولید شد.

نگاهی به جریان زندگی در «سوریه، دوران‌گذار»

به گزارش الأمه:

«محمدمهدی خالقی» تهیه‌کننده این مجموعه مستند روایی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: سوریه، دوران گذار» در سه قسمت به وضعیت سوریه پس از جنگ پرداخته و نگاهی به وضعیت اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی این کشور دارد.

وی افزود: قسمت نخست این مجموعه که امشب ساعت ۱۹ از شبکه مستند پخش می‌شود، «دوختن زندگی» نام دارد و در آن‌یک بانوی مهاجرو کار آفرین از تلاش های اقتصادی جمعی از همسران، مادران و دختران شهدای سوری در دوران جنگ می‌گوید.

این تهیه‌کننده افزود: قسمت دوم  این مجموعه که «مرزهای زندگی» نام‌ گرفته قصه‌ای واقعی و اجتماعی دارد و راویان آن‌یک خانم پرستار و یک خانم دکتر جوان هستند؛ این مستند ۱۸ دقیقه‎ای یکی از رخدادهای جنگ و به دنبال آن تلاش‌های بهداشتی و درمانی را در شهر آزاد شده بوکمال سوریه به تصویر می‌کشد. بوکمال شهری بود که با آزادی آن و اعلام رسمی سردار سلیمانی، حکومت داعش در سوریه و عراق به پایان رسید.

محمدمهدی خالقی تصریح کرد: قسمت سوم این مستند تحت عنوان «پارسیان شام» سوژه متفاوت‌تری دارد. مستندی با رویکردهای تاریخی و واقعی در سرزمین شام که بر اساس کتابی با عنوان «آرامگاه های عجمیون در شام» ساخته شده است. در این مستند شیخ دُرَید قادرو روحانی، پژوهشگر و استاد دانشگاه لاذقیه به روایت نتایج تحقیقاتش درباره مزارهای مقدس عجمیون در شام می پردازد. راز سفر و مدفون شدن صدها ایرانی در قرن های گذشته، روایت این مستند را شکل می‌دهد.

این تهیه‌کننده گفت: این مجموعه در لاذقیه، روستاهای شمالی این شهر و بوکمال  تصویر‌برداری شده و می‌کوشد  بازگشت زندگی به سوریه پس از جنگ را به تصویر کشد.

این مستند سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۹ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن روز چهارشنبه ساعت ۱۵ خواهد بود.

 

منبع: فارس